29 مارس 2024 - 15:36

«بیت مشحوت» ثبت ملی شد

9 فوریه 2023 - 08:00 dsfr.ir/ae68z

«بیت مشحوت» ثبت ملی شد
ایرنا
محوطه باستانی «بیت مشحوت» شوش

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوش از ثبت محوطه باستانی بیت مشحوت در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» علی بویری منجی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: محوطه بیت مشحوت به شماره ۳۳۸۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و مراتب طی ابلاغ رسمی از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استانداری خوزستان و دیگر مراجع ذی ربط ارسال شد.

او با اشاره به بررسی تصاویر قدیم و جدید این محوطه باستانی بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد که شهر تاریخی بیت مشحوت با مساحتی در حدود ۱۶۰ هکتار دارای ۲ باروی خشتی در پیرامون خود بوده است.

به گفته وی: با بررسی پراکندگی آثار سطحی همچون تکه های سفالی بقایای معماری این محوطه گسترده، بقایای یک شهر دوره اسلامی مربوط به قرون سوم تا چهارم هجری (۹ و ۱۰ میلادی) قابل تاریخ گذاری خواهد بود.

او افزود: بقایای سازه های معماری از جمله بخش هایی از کف سازی های آجرفرش و رد دیوارهای آجری با اندود گچ روی سطح این محوطه نیز دیده می شود.

بویری منجی با اشاره به اینکه انجام مستندنگاری دقیق و مطالعات و پژوهش های باستان شناختی از جمله مهم ترین برنامه های اجرایی میراث فرهنگی برای این محوطه است خاطرنشان کرد: وجود چنین محوطه های شهری از دوران نخستین اسلامی برای مطالعات تاریخی و باستان شناختی و حتی معماری و شهرسازی بسیار ارزشمند است.

به باور وی: شناخت توپوگرافیک روند شهرسازی از دوره ساسانی به اسلامی با پژوهش های آتی در چنین محوطه ای امکان پذیر خواهد بود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوش با بیان اینکه محوطه باستانی بیت مشحوت یا مشهود در ۲۱ کیلومتری جنوب شرق شوش واقع در بخش شاوور شهرستان کرخه قرار دارد اضافه کرد: محوطه بیت مشحوت در حاشیه جنوبی بستر سیلابی رودخانه شاوور که از شمال این محوطه تاریخی می گذرد قرار گرفته است.

1