29 مارس 2024 - 03:42
همزمان با سفر مقام گردشگری مالزی به ایران اعلام شد

ایران و مالزی دوباره بهم وصل می شوند

9 فوریه 2023 - 12:00 dsfr.ir/qq4hh

ایران و مالزی دوباره بهم وصل می شوند
خبرگزاری ایسنا
سفر مدیر بخش خاورمیانه وزارت توریسم مالزی به تهران

هیأت گردشگری مالزی در سفر به ایران، از تمایل این کشور برای افزایش تبادل گردشگر خبر داد و اعلام کرد: مالزی قصد دارد آمار سفر ایرانی ها به این کشور را به دوران پیش از همه گیری کرونا برگرداند.

به گزارش «دنیای سفر»، مالزی اوایل امسال هیأت بزرگی را به ایران اعزام کرد تا همزمان با گشایش مرزهای این کشور پس از دو سال وقفه، ایرانی ها را، که گردشگران سنتی و قدیمی این کشور به شمار می آیند، فرابخواند، اما چندماه بعد (مرداد ۱۴۰۱)، پروازهای مستقیم بین دو کشور به طور کامل متوقف شد. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران دلیل توقف کامل پروازهای مستقیم بین دو کشور را خودداری مالزی از سوخت رسانی به ایرلاین های ایرانی به خاطر تحریم های آمریکا اعلام کرد. 

اکنون پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از سفر آن هیأت، مدیر بخش خاورمیانه وزارت توریسم مالزی، در آستانه تعطیلات نوروز و آغاز فصل سفر ایرانی ها، به تهران آمده است تا از بسته توسعه پروازها بین ایران و مالزی رونمایی کند. وزارت گردشگری مالزی این بار برای اتصال راه هوایی بین دو کشور، ایرلاین های امارات را به مشارکت گرفته است که احتمال می دهند این ایرلاین ها تحریم پذیر نباشند.

روسنا مصطفی مدیر بخش خاورمیانه توریسم مالزی به خبرنگاران گفت که پروازهای بین ایران و مالزی از طریق چند ایرلاین جدید اماراتی، با آغاز فصل بهار، از سر گرفته می شود.

خیر عمر سفیر مالزی در ایران نیز در نشست خبری که در یکی از هتل های ۵ ستاره تهران برگزار شد، درباره برنامه تبادل گردشگر بین دو کشور، گفت: با توجه به وقفه ای که در زمان همه گیری کرونا داشتیم فرصت خوبی بود تا مطالعه کنیم و برنامه هایی را برای ارتقاء ارتباط گردشگری مالزی و ایران طرح کنیم. رابطه ایران و مالزی از نظر جذب گردشگر و حتی زندگی کردن ایرانی ها در مالزی بسیار قدیمی است. پیش از همه گیری کرونا صدها هزار نفر ایرانی در مالزی زندگی می کردند. امیدواریم دوباره بتوانیم آن تعداد را برگردانیم و شرایط مثل گذشته شود.

او سپس بیان کرد: وظیفه من به عنوان سفیر مالزی این است که برای سفر ایرانی همکاری های لازم را انجام دهم و در عین حال که از ایران به مالزی، گردشگر جذب می کنیم، از مالزی هم به ایران گردشگر بیاوریم.

سفیر مالزی در ایران یادآور شد: برای سفر به مالزی به ویزا نیازی نیست، ایرانی ها می توانند بدون ویزا به مالزی سفر کنند و مدت زمان سفر بدون ویزا به مالزی ۱۴ روز است و برای اقامت در مدت زمان بیشتر باید مدارک خود را به سفارت ارائه بدهند تا برای آن ها ویزا صادر شود. تمام سعی خود را می کنیم تا به فرآیند صدور ویزا سریع شود.

او همچنین تاکید کرد: بیشترین مدت زمانی که یک گردشگر با ویزای معتبر می تواند در مالزی بماند دو ماه است.

سپس، حرمت الله رفیعی رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران درباره تاثیر تحریم در روابط گردشگری دو کشور، اظهار کرد: تحریم در گردشگری جایی ندارد، آدم ها را که نمی توانند تحریم کنند. گردشگری در اوج تحریم هم روی پای خود ایستاده است، اما در عین حال باید بررسی کرد کشورهای دیگر از گردشگری چگونه ارتزاق می کنند، ترکیه کشور همسایه ما در یک سال بیش از ۴۶ میلیارد دلار درآمد از گردشگری به دست آورد که اتفاقا ایران یکی از پنج کشوری بود که بیشترین گردشگر را به ترکیه فرستاد.

او تاکید کرد: گردشکری می تواند نقطه عطف و پیوند آدم ها باشد و رسماً می تواند مخالفت خود را با هر نوع جنگی اعلام کند.

رفیعی ادامه داد: مالزی یکی از مقاصد مهم ایران بوده است، ما دوباره بازار گردشگری مالزی را باز می کنیم، این جاده باید دو طرفه باشد و تبادل گردشگر اتفاق افتد.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران همچنین از طراحی تورهایی مشترک بین ایران، مالزی، ویتنام و سریلانکا خبر داد و افزود: جلساتی با نمایندگان این کشورها داشته ایم و امیدواریم با طراحی و اجرای تورهای مشترک با این کشورها، رونق به بازار گردشگری ایران برگردد.

1