29 مارس 2024 - 04:24

کاخ موزه سلیمانیه کجاست؟

9 فوریه 2023 - 13:00 dsfr.ir/5z9tf

کاخ موزه سلیمانیه کجاست؟
مهدی الهیار بیگی
کاخ سلیمانیه کرج

درب های کاخ موزه سلیمانیه پس از سال ها برای بازدید عموم بازگشایی شد.

به گزارش «دنیای سفر»، یحیی دارایی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی البرز روز پنج شنبه ۲۰ بهمن در مورد بازگشایی درب کاخ سلیمانیه اظهار کرد: این کاخ سال ها بسته بوده و فقط در ایام عید بازگشایی می شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز افزود: برای بازگشایی اصلاحاتی انجام شده تا مردم بتوانند از بنا بازدید کنند اما هنوز هم نیاز به اصلاحاتی دارد که به عنوان کاخ موزه بازگشایی شود.

به گفته دارایی در ورودی کاخ دکورسازی و عکس آثار و جاذبه های تاریخی و گردشگری استان برای معرفی قرار داده شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز در پایان از بازدیدکنندگان گرامی خواست تا در حفظ و نگهداری کاخ کوشا باشند.

گفتنی است کاخ سلیمانیه مربوط به دوره قاجار و در محوطه دانشکده کشاورزی کرج واقع شده است. بنای این کاخ در بین سال های ۱۲۲۵ تا ۱۲۲۷ هجری قمری در دوران سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

این اثر در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شماره ثبت ۳۷۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا جزو اولین بناهایی است که بر روی پیلوت ساخته شده است. شاخص ترین ویژگی کاخ سلیمانیه، دو تابلوی دیوارنگاره از بنیان گذاران سلطنت قاجار است که توسط عبدالله خان نقاش باشی سومین نقاش دربار کشیده شده است، اندازه ی نقاشی ها به طول۶.۸۵ متر و عرض ۲.۴ متر است.

نقاشی های دیواری تالار اصلی در جبهه ی شرقی آقا محمدخان قاجار (بنیان گذار سلسله ی قاجار) به همراه سران ایل قاجار و در جبهه ی غربی تصویر فتحعلی شاه قاجار بر تخت نشسته و همراه ۱۴ تن از پسران او است. در تابلوی اختصاصی فتحعلی شاه، سلیمان میرزا به صورت کودکی در کنار تخت طاووس به تصویر کشیده شده است. این تابلوها از لحاظ نوع تصویر، فن هنری و رنگ های خاصی که در کشیدن آن ها به کار رفته، منحصربه فرد است.

کاخ سلیمانیه تنها مکانی است که در آن می توانیم نقاشی های خاندان قاجار و تصاویر واقعی آن ها را مشاهده کنیم، همین ویژگی منحصربه فرد موجب خاص بودن این کاخ شده است. تاریخ کشیدن تابلو و نام نقاش آن در پایین اثر چنین ثبت شده «نقش فرمان ده مامی تا ماه زد رقم بنده شه عبدالله ۱۲۸۸.

کاخ موزه سلیمانیه کرج | Suleymanieh Palace

کاخ موزه سلیمانیه

کاخ سلیمانیه در محدوده ی مرکزی شهر قدیم کرج که در استان البرز قرار گرفته و همسایه ی قدیمی تهران است. به صورت دقیق تر در حد فاصل بلوارهای شهید چمران و امامزاده حسن و در محل فعلی دانشکده ی کشاورزی بنا شده است.این کاخ مربوط به دوره قاجار بوده که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. و در سال ۸۹ به کاخ موزه سلیمانیه تبدیل شده است.

کاخ سلیمانیه بیشتر شبیه عمارتی سنتی با معماری خیره کننده زیبا است و مانند کاخ های پر زرق و برق، فخرفروشی نمی کند. هر گوشه از این عمارت بی آلایش می تواند نگاه شما را برای مدت کوتاهی به خود خیره کند. شاید بتوان گفت که برگ برنده این عمارت برای جلب توجه گردشگران، نقاشی های پر نقش و نگار است که گوشه ای از زندگی فتحعلی شاه و اطرافیانش را به تصویر کشیده اند.

پیشینه کاخ موزه سلیمانیه

کاخ سلیمانیه در بین سال های ۱۲۲۵ تا ۱۲۲۷ هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار و به پاس تولد سلیمان میرزا ساخته شد. این کاخ در ییلاق خوش آب و هوا در میان باغ بزرگی در نزدیکی رودخانه کرج، توسط معمار برجسته قاجار، محمدحسین خان نظام الدوله اصفهانی معروف به صدر اصفهانی، طراحی و بنا شد. شاه دستور داد تا این کاخ را برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی بسازند. این ساختمان تاریخی و از جنس آجر است و دارای سقفی به شکل شیروانی است که به سبک معماری قاجاریه ساخته شده است.

بنای چند وجهی کاخ موزه سلیمانیه

در گذشته در اطراف این کاخ ساختمان های دیگری همچون ساختمان فراش آباد، عمارت کلاه فرنگی، عمارت کلاه گلشن، عمارت در قرمزی و باغ هایی به نام باغ فردوسی، شاه و انگوری نیز وجود داشته است که امروزه هیچ اثری از آن ها باقی نمانده است. همچنین برج ۵ طبقه ای نیز در ضلع شرقی برج قرار داشته که در حال حاضر تنها ویرانه ای از طبقه همکف آن باقی مانده است. از این مجموعه بناها تنها عمارت کوشک آن بجای مانده است.

ساختمان اصلی کاخ با مساحت ۶۱۶ متر از نخستین بناهایی است که بر روی پایه ساخته شده و دارای تزیینات ارزشمندی از دوره قاجاریه که شامل دیوار نگاره، گچبری، مقرنس کاری، کاشی کاری، ازاره های سنگی، با حاشیه نقاشی و تزئینات چوبی است.

کاخ موزه سلیمانیه کجاست؟ | کاخ موزه سلیمانیه کرج

معماری کاخ موزه سلیمانیه

ساختمان کاخ سلیمانیه بسیار متقارن و کشیده و از لحاظ معماری نیز به نسبت ۵ به ۱ با سقف شیروانی و دارای تمامی مشخصه ها و مولفه های سبک معماری موجود در دوران قاجار است. تالارها، نقاشی ها، آیینه کاری ها، قوس های نیم دایره نما، سقف شیروانی، تناسبات نما و نقشه، طبقه ای بودن آن ها تنها برخی از خصوصیات بارز کاخ سلیمانیه هستند که در ترکیب نهایی و بسیار ساده ی خود و در کنار مجموعه ی ساختمان ها و باغ پیرامونی خود منجر به به وجود آمدن این کاخ با شکوه و خاص شده است. باید بدانید که ساختمان کاخ سلیمانیه در کرج آجری است و نمای بیرونی آن تزیینات ویژه ای ندارد.

پنجره های چوبی هلالی، تالاری با سقف بلند که چندین اتاق در دو سوی آن قرار دارد، ترکیب رنگ کاشی های فیروزه ای و قهوه ای، گچبری ها، سقف چوبی با تزئینات و طرح های زیبا، از دیگر ویژگی های معماری این کاخ هستند. یکی دیگر از ویژگی های بارز این بنا که هر گردشگری را شیفته خود می کند، پلکان های فیروزه ای آن است که قبل از بالا رفتن از آن ها بی اختیار برای چند لحظه به آن ها خیره می شوید.

۲ تابلوی دیواری کاخ موزه سلیمانیه

شاخص ترین ویژگی کاخ سلیمانیه مربوط به ۲ تابلوی دیوارنگاره از بنیانگذاران سلاطین قاجار است که به لحاظ نوع تصویر، تکنیک هنری و رنگهای خاص منحصر به فرد است.

نقاشی های دیواری تالاراصلی در جبهه غربی، فتحعلی شاه به همراه ۱۴ تن از پسرانش و در جبهه شرقی سر سلسله قاجار آغا محمد خان به همراه سران ایل قاجار، که توسط عبدالله خان نقاش باشی سومین نقاش دربار به تصویر کشیده شده است.

1