17 آوریل 2024 - 20:42

بناهای تاریخی که زلزله در ترکیه و سوریه ویران کرد

9 فوریه 2023 - 10:00 dsfr.ir/bh95p

بناهای تاریخی که زلزله در ترکیه و سوریه ویران کرد
middleeasteye.net
شهر باستانی حلب در سوریه

زلزله های ویرانگر روز دوشنبه ترکیه و سوریه به مکان های تاریخی مهمی از جمله شهر باستانی حلب در شمال غربی سوریه آسیب وارد کرده است.

به گزارش «دنیای سفر» و به نقل از سی ان ان، ارگ باستانی حلب که از سال ۱۹۸۶ میلادی جزو میراث جهانی یونسکو محسوب شده است، پیش از وقوع زلزله های اخیر، از سال ۲۰۱۳ به دلیل جنگ های داخلی به همراه پنج مکان دیگر در سوریه در فهرست میراث در خطر یونسکو قرار گرفته بود و پس از وقوع زلزله نیز از آسیب های آن در امان نماند.

یونسکو روز سه شنبه اعلام کرد که از میراث تاریخی آسیب دیده سوریه و ترکیه حمایت می کند و با خانواده قربانیان این فاجعه ابراز همدردی کرد.

یونسکو به طور ویژه درباره وضعیت شهر باستانی حلب ابراز نگرانی کرد. این نهاد فرهنگی سازمان ملل در جریان یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «خسارت جدی به ارگ (حلب) وارد شده است. برج غربی دیوار قدیمی شهر ویران شده است.» 

اداره کل آثار باستانی و موزه های سوریه(DGAM) روز دوشنبه با انتشار پیامی در فیسبوک اعلام کرد که ارگ قرن سیزدهمی حلب دچار خسارت شده و بخش هایی از آسیاب عثمانی در داخل ارگ حلب فروریخته است، در حالی که بخش هایی از دیوارهای دفاعی شمال شرقی این ارگ تاریخی نیز ترک خورده و سقوط کرده است. همچنین بخش هایی از گنبد مناره مسجد ایوبیان در داخل ارگ حلب نیز سقوط کرد و ورودی این بنای تاریخی از جمله ورودی برج دفاعی نیز در جریان زلزله آسیب دیده است.» 

به گفته (DGAM) آثار تاریخی موزه ملی حلب در جریان زمین لرزه روز دوشنبه آسیب دیده است.

به گفته یونسکو، در ترکیه چندین ساختمان در قلعه دیاربکر و باغ های هوسال ویران شده اند. یونسکو همچنین اعلام کرد که بررسی های اولیه درباره آسیب های وارده به میراث های تاریخی را آغاز خواهد کرد.

علاوه بر این مکان های فرهنگی بسیاری که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار ندارند نیز بر اثر زلزله آسیب دیده اند. پیش تر خبرگزاری آناتولی اعلام کرده بود که بخش هایی از جنوب، شرق و جنوب شرقی قلعه تاریخی «غازیان تپ»، نابود شد و ویرانه های آن در جاده فرو ریخت.

همچنین بخش هایی از گنبد و دیوار شرقی «مسجد شیروانی» که در نزدیکی این قلعه واقع شده است و در قرن هفدهم میلادی ساخته شده بود نیز فروریخته است.

در سوریه، (DGAM) همچنین اعلام کرد که صدماتی به ساختمان ها و مساجد تاریخی «حما» وارد شده است که از جمله آن ها به ترک های ایجاد شده در قلعه «شمیمیس» می توان اشاره کرد. 

همچنین قلعه المرقب که یک ارگ باستانی در نزدیکی «بانیاس» واقع در شمال غربی سوریه است نیز دچار خساراتی شده است.

کارشناسان همچنان درحال بررسی میزان آسیب های وارده به مکان های تاریخی و ساختمان ها و مناطق اطراف آن ها هستند.

1