25 آوریل 2024 - 10:05

نیاز ناشنوایان به راهنمای گردشگری مسلط به زبان اشاره

10 ژانویه 2023 - 08:50 dsfr.ir/s7927

نیاز ناشنوایان به راهنمای گردشگری مسلط به زبان اشاره
میثم رودکی
نیاز ناشنوایان به راهنمای گردشگری مسلط به زبان اشاره

مدیرعامل شبکه ملی تشکل های مردم نهاد ناشنوایان گفت: راهنمای گردشگری مسلط به زبان اشاره نداریم و برخی گمان می کنند با زبان فارسی می توان به اشاره هم حرف زد در حالی که این دو با هم متفاوت است.

به گزارش «دنیای سفر» حامد عابدین زاده مدیرعامل شبکه ملی تشکل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی در گفتگو با خبرگزاری مهر بیان کرد: بزرگ ترین مشکل ناشنوایان در صنعت گردشگری نبود مترجم زبان اشاره ایرانی است وقتی تور گردشگری برگزار می شود و راهنمای گردشگری صحبت می کند، همراه شان مترجم زبان اشاره ندارند.

وی گفت: متأسفانه کسانی که به زبان اشاره تسلط داشته باشند و در عین حال بتوانند راهنمای گردشگری هم باشند نداریم. از طرفی باید حمایت مالی برای آموزش این افراد وجود داشته باشد ولی چنین چیزی در بودجه ها نیز تعریف نشده است و حق و حقوقی نیز برای مترجمان زبان اشاره وجود ندارد.

عابدین زاده بیان کرد: اگر کنار آثار تاریخی بارکدی وجود داشته باشد ناشنوا می تواند آن را اسکن کرده و اطلاعات هر اثر را بخواند. ناشنوایان از این حق دسترس پذیری محروم شده اند. درباره این موضوع چندین بار مکاتبه کرده ایم اما کسی پاسخگو نبوده است.

وی گفت: زبان اول ناشنوا اشاره است زبان فارسی زبان دوم آن هاست. صحبت با زبان اول برای آن ها آسان تر است. حتی لهجه ها برای افراد ناشنوا باید ترجمه شود.

عابدین زاده گفت: زبان فارسی برای ناشنوایان پیچیده است. انجمن تلاش کرده که ر اهنما تربیت کند اما چون هزینه ها سنگین است از آن استقبال نمی شود. دولت هم حمایت نمی کند ما هم از خیرین بیشتر کمک می گیریم.

1