23 آوریل 2024 - 18:52
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان:

کُندی اینترنت و نبود گردشگر، بازار صنایع دستی اصفهان را کساد کرده است

27 دسامبر 2022 - 19:00 dsfr.ir/2h2g1

کُندی اینترنت و نبود گردشگر، بازار صنایع دستی اصفهان را کساد کرده است
زهرا باغبان
بازار صنایع دستی اصفهان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: از اول مهر امسال بدلیل شرایط ناشی از ناآرامی ها، کُندی اینترنت و نبود گردشگر، با معضل بزرگی در بازار فروش محصولات صنایع دستی استان رو به رو شده ایم.

به گزارش «دنیای سفر» نورالله عبدللهی، افزود: بسته شدن فضای مجازی تاثیر زیادی بر فروش صنایع دستی گذاشته است زیرا اکثر فعالان این عرصه چه کسانی که فروشگاه دارند و چه کسانی که در قالب مشاغل خانگی فعالیت می کنند، بدلیل کُند شدن سایت های اینترنتی و بسته شدن پلتفرم های فضای مجازی، با مشکل فرش محصولات خود مواجه شدند.

وی خاطرنشان کرد: فروش صنایع دستی در دوران کرونا از نصف هم کمتر شد اما پس از پشت سر گذاشتن دوران همه گیری کرونا، شرایط برای هنرمندان این عرصه تا حدی امیدوارکننده بود که دوباره با توجه به شرایط پیش آمده، به سر خانه اول برگشتیم.

عبداللهی با بیان اینکه هنوز برآوردی از میزان خسارت وارد شده در سه ماهه اخیر برآورد نشده است، گفت: در زمان حاضر وضعیت صنایع دستی اصفهان مطلوب نیست زیرا رابطه صنایع دستی و گردشگری مثل ماهی و آب است و وقتی گردشگری در کار نباشد، بطور قطع فروش صنایع دستی هم با مشکل مواجه می شود.

وی افزود: بررسی های میدانی نشان می دهد که از نوروز ۱۴۰۰ بعد از همه گیری کرونا، روند صادرات و فروش صنایع دستی شرایط بهتری یافته اما بسته شدن فضای مجازی و نبود گردشگر، دوباره مشکلات هنرمندان صنایع دستی را تشدید کرده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان یادآور شد: هر روز هنرمندانی که بدلیل شرایط پیش آمده، دچار بحران شده اند، به ما مراجعه می کنند.

عبداللهی افزود: وام هایی که برای حمایت در این شرایط به هنرمندان اختصاص داده می شود بدلیل نبود بازار فروش نیز دردی از دردهای آنها را درمان نمی کند.

وی گفت: مشکلات هنرمندان صنایع دستی زیاد است و گرفتن وام برای آنها مثل یک مُسکن است و مشکلی از بار مشکلات آنها حل نمی کند.

به گزارش «دنیای سفر»، اصفهان بعد از جیپور هند، عنوان دومین شهر جهانی صنای دستی را در دنیا دارد.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۸ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

تاکنون ۹۰ هزار نفر در این بخش ساماندهی شده اند.

استان اصفهان از لحاظ حجم ۶۰ درصد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته ها زری دوزی، قلمکاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، مُنبت و قلمزنی روی انواع فلزات، شهرت جهانی دارد.

امروزه از ۱۹۶ محصول صنایع دستی ایران حدود ۳۵ هنر، بیشتر باقی نمانده است.

1