چه چیزی علاقه جوانان را برای بازدید از موزه بر می‌ انگیزد

2 شهریور 1394 - 13:00 dsfr.ir/6j2g7

مطالعه بازاریابی موزه و نمایشگاه ها، با موضوع: "چه چیزی علاقه جوانان را بر می انگیزد؟" صورت گرفته است که نتایج جالبی در بر دارد.

جوانان، بازار مهمی برای موزه ها به شمار می آیند. از هر 5 شهروند کانادا بین سنین 18 تا 35 سال، حدودا 1 نفر در سال از چنین مکان هایی حداقل 1 بار بازدید می کند. مطالعه اخیر علاقه مندی های این جوانان را مورد بررسی قرار داده و ثابت کرده که این بازار بالقوه پنهان، به لطف تلاش های نوآورانه نهادهای توسعه، می تواند به شکوفایی برسد. نتایج این مطالعه و نمونه هایی از اقدامات مبتکرانه موزه ها، می تواند مشتریان جوان خود را به چالش بکشد. تصرف بازار 18 تا 35 سال، کار آسانی نیست. در ابتدا آنها به 3 نسل (1 و 2 و 3) با پروفایل های نسبتا متفاوت تقسیم می شوند. نسل 1، جمعیت 30 تا 45 سال، نسل 2 جمعیت 20 تا 30 سال و در آخر نسل 3، جوانان 12 تا 24 سال را شامل می شوند.

این بازار شامل دانش آموزان و دانشجویان یا والدین جوانی که زندگی حرفه ای خود را شروع کرده اند، می شود. در حالی که این جوانان پرمشغله فعالیت های اجتماعی زیادی برای انجام دادن دارند و نیز درگیر زندگی خانوادگی هستند، باید انتخاب کنند که اوقات فراغت و بودجه معین شده برای گشت و گذار خود را کجا و صرف چه فعالیتی کنند.

آنچه جوانان را مجذوب می کند

علاوه بر موضوع موزه ها که احتمالا بزرگ ترین نقش را در برانگیختن علاقه مندی این بازدید کنندگان بالقوه ایفا می کند، برخی ویژگی های تکمیلی به نفع جوانان، ورود آنها را به این اماکن تسهیل می کند:

- تکنولوژی هایی که امکان یک بازدید خودکار و مطلوب را فراهم می کند. مثل راهنماهای صوتی، اپلیکیشن ها یا برنامه های کاربردی برای موبایل و صفحات نمایشی لمسی یا تبلت هایی برای پشتیبانی اطلاعات و...
- حضور موثر موسسات فرهنگی و موزه ها در شبکه های اجتماعی برای تعامل بیشتر و بهتر با بازدید کنندگان.
- رستوران ها یا کافه هایی برای سرو غذاهای ساده و سبک و سالم با قیمتی مناسب جوانان، در همان محل.
- افزایش ساعات کاری این اماکن فرهنگی.
- فرصت هایی برای تعامل با بازدید کنندگانی که آنها را همراهی می کنند.

تجربه یک بازدید با کیفیت

مطالعه بازاریابی موزه و نمایشگاه ها، با موضوع: "چه چیزی علاقه جوانان را بر می انگیزد؟"، با انجام یک نظرسنجی روی 224 جوان 18 تا 35 سال آمریکایی که به طور تصادفی از روی یک پانل مصرف کننده انتخاب شده اند، صورت گرفت. در این نظرسنجی، شرکت کنندگان می بایست سطح علاقه خود را از بازدید در شرایط مختلف مشخص می کردند. برای همه شرکت کنندگان، 36 سناریو آزمایش شد.
محققان به دنبال عناصری بودند که جوانان را به بازدید از موزه تشویق یا برعکس، آنها را دلسرد می کند. به طور کلی 41 درصد از پاسخ دهندگان، علاقه مند به بازدید از موزه بدون اضافه کردن هر گونه ویژگی، بودند. با پیام "موزه، امکان سرو کردن غذاهایی بسیار متنوع را ارائه می دهد." علاقه مندی کلی، 7 درصد افزایش یافت و در حالی که این دقیقا برعکس زمانی بود که از "بازدید از نمایشگاه طی یک گردش مدرسه ای" صحبت شد و با کاهش 7 درصدی علاقه مندی مواجه شدند. محققان، شرکت کنندگان را به 3 گروه با انگیزه های متفاوت دسته بندی کردند:

- گروه اول: مشتریان و بازدید کنندگان دائمی (40 درصد).
- گروه دوم: بازدید کنندگانی که در جست و جوی زمانی برای تفریح و فعالیت اجتماعی هستند (31 درصد).
- گروه سوم: افرادی که به دنبال تعامل با دیگران هستند (29 درصد).

گروه اول، بازدید کنندگان دائمی، افرادی هستند که قبلا جذب شده اند. این بازدیدکنندگان به طور مثبت تحت تاثیر ویژگی های مرتبط با ساعات بازدید یا پیشنهادهای مخصوص آنها هستند. این گروه به اضافه کردن ویژگی های تکمیلی مثل افزودن یک رستوران، واکنش منفی نشان داده اند. این بازاریابی تهاجمی ممکن است اثر منفی داشته باشد و این دسته از افراد را از بازدید منصرف کند.

گروه دوم، افرادی که به دنبال تفریح و خوش گذرانی هستند و حضور کمی در موزه ها دارند. با این حال پیام ها تاثیر خود را داشته اند.

گروه سوم، افرادی که تعامل با دیگران را دوست دارند، تحت تاثیر مواردی مثل افزودن رستوران، امکان صحبت و تعامل با صدایی بلندتر از زمزمه و ایده شرکت در فعالیت های متقابل، قرار می گیرند. به گفته محققان، این گروه، همان بازار بالقوه است!

طرح های الهام بخش

در نهایت، در اینجا به 2 نمونه از طرح های مبتکرانه موزه مبنی بر همین مورد آخر، یعنی مشارکت شرکت کنندگان، اشاره می کنیم.

موسسه مشهور گوگنهایم، راه های بسیاری را برای ارتباط با هنرمندان، کارشناسان معماری و طراحی یا مشارکت در توسعه موزه، به بازدیدکنندگان پیشنهاد می کند. علاوه بر تضمین حضوری فعال در بسیاری از شبکه های اجتماعی، موسسه بخشی از وب سایت خود را به ارائه ابتکارات خلاقانه، تحت عنوان تعامل اختصاص داده است. اضافه می کنیم که آزمایشگاه BMW موزه گوگنهایم که در سراسر دنیا به راه می افتد و در بسیاری از شهرهای بزرگ با کارشناسان و شهروندان، علاوه بر ارائه و پیشنهاد طرح ها با موضوع توسعه شهری، مناظره ای در فضای آزاد راه می اندازد. نتایج حاصل از این روند، سوژه نمایشگاه ها خواهند شد.

هدف از طرح موزه هنر پورتلند، مشارکت دادن مردم در امور مربوط به موزه و بسط و گسترش بازدید کنندگان است. موزه از افراد دعوت می کند تاریخچه مواردی که برای آن ارزش قائل هستند، تقسیم کنند. صدای این افراد، در یک کیوسک و به کمک یک داوطلب ضبط می شود. این تاریخچه ها در لحظه قابل شنیدن است و حتی روی صفحات لمسی و به صورت آنلاین پخش خواهند شد. به نظر می رسد این طرح، با موفقیت زیادی رو به رو شده است. نوآوری، چیزی است که همه نسل ها را جذب می کند!

جوانان، بخش مهمی از مخاطبان موزه ها هستند، زیرا به محض اینکه یکبار بازاری در میان آنها رونق بگیرد، سال به سال افزایش خواهد داشت و علاوه بر این، آنها کسانی هستند که علاقه به هنر و فرهنگ را به فرزندان خود القا می کنند. اما نوآوری در موزه ها به نفع تمامی بازارهاست، چرا که آشنایی با فرهنگ، مسئله همه نسل هاست و اغلب این تنوع است که باعث به اشتراک گذاشتن غنی ترین تجربیات می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « فرصت امروز » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

دیدگاه شما

CAPTCHA
این سوال برای تشخیص اسپم نبودن می باشد.
3 + 15 =
این سوال برای تشخیص اسپم نبودن می باشد.
1