18 آوریل 2024 - 08:55

مجهزترین اتوبوس های بین شهری جهان

16 نوامبر 2019 - 09:30 dsfr.ir/q23c4

مجهزترین اتوبوس های بین شهری جهان

اتوبوس های VIP به دلیل ایمنی بالاتر و ارائه خدمات بهتر معمولا برای سفرهای خارجی نیز استفاده می شوند. در این صورت بعضی از خدمات مانند پذیرایی به شکل کامل تری انجام می شود. سرعت نیز یکی از فاکتورهای مهم برای مسافران است که اتوبوس های VIP از آن برخوردار هستند.

با این که اتوبوس یکی از وسایل نقلیه قدیمی است، اما هنوز هم طرفداران خودش را دارد. در گذشته در کشورمان نیز همزمان با سایر نقاط جهان، برای حمل و نقل از واگن های اسبی استفاده می شد. نخستین اتوبوس در ایران به وسیله تاجری که اهل کشور بلژیک بود در شهر رشت مورد استفاده قرار گرفت. پس از استقبال مردم از این اتوبوس ساکنین تهران نیز مشتاق به استفاده از آن شدند. امروزه از طریق خرید بلیط اتوبوس تهران رشت به سادگی می توان از این وسیله نقلیه که بسیار پیشرفته تر از آن زمان شده است استفاده نمود. اتوبوس ها به دو دسته بین شهری و درون شهری تقسیم می شوند.

اتوبوس های VIP

واژه VIP را حتما زیاد شنیده اید، صندلی های VIP در سالن تئاتر، ورزشگاه ها و... قابل رزرو هستند. در ایران نیز اتوبوس ها از این قائله استثنا نیستند و برای راحتی مسافران صندلی های راحت و تختخواب شو را مورد استفاده قرار داده اند. این دستگاه اتوبوس معمولا 25 نفره بوده و دارای یک ردیف صندلی یک نفره و 2 ردیف دو نفره است. تعداد کم مسافران سبب می شود تا فاصله بین صندلی ها بیشتر شده و هم پاها در راحتی بیشتر باشند و هم صندلی 145 درجه به پشت برود و حالت تختخوابی به خود بگیرد. این مدل برای مسافرت های طولانی مناسب بوده و مسافران به راحتی می توانند استراحت کنند.

برخی دیگر از اتوبوس ها صندلی های نیمه تختخواب شو دارند و به دلیل این که تعداد صندلی ها آن ها بین 26 تا 36 عدد است، کمتر به پشت خم می شوند و برای مسافرت هایی با زمان کوتاه تر مناسب هستند. در برخی از شهرهای ایران نیز اتوبوس های نسبتا مجهزی وجود دارند که به عنوان مثال با خرید بلیط اتوبوس شیراز می توانید از آن ها استفاده کنید. اسکانیا، مان و ولوو از جمله اتوبوس هایی هستند که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند. مان جدیدترین اتوبوسی است که در حال حاضر کار جا به جایی مسافران را انجام می دهد.

اتوبوس های VIP به دلیل ایمنی بالاتر و ارائه خدمات بهتر معمولا برای سفرهای خارجی نیز استفاده می شوند. در این صورت بعضی از خدمات مانند پذیرایی به شکل کامل تری انجام می شود. سرعت نیز یکی از فاکتورهای مهم برای مسافران است که اتوبوس های VIP از آن برخوردار هستند. اکنون سریع ترین اتوبوس جهان در هلند وجود دارد و با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت کار ترانسفر مسافران را انجام می دهد. علاوه بر این موارد راحتی سفر و سرگرم شدن تا رسیدن به مقصد، تجربه یک سفر لذت بخش را برای شما به ارمغان می آورد.

بارزترین ویژگی اتوبوس های VIP در ایران صندلی های پهن و راحت آن است. البته علاوه بر این سیستم گرمایش و سرمایش، مانیتور شخصی برای هر نفر و سیستم تهویه هوا نیز از جمله امکانات این اتوبوس ها هستند. وجود یک مانیتور برای هر نفر باعث می شود طولانی بودن مسیر را احساس نکنید و تا رسیدن به مقصد به تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی یا انجام بازی های مختلف مشغول شوید. برخی از اتوبوس ها نیز مجهز به اینترنت بی سیم هستند. از آن جایی که بین کف صندلی و لاستیک های اتوبوس 60 سانتی متر فاصله وجود دارد، در هرجای اتوبوس که نشسته باشید ضربات وارد شده و دست اندازها را احساس نمی کنید.

طبیعتا قیمت بلیط های اتوبوس VIP نسبت به نمونه های عادی گران تر است، در عوض با راحتی بیشتری مسیر را می پیمایید و به مقصد می رسید. نکته قابل ذکر این که اتوبوس های VIP که در ایران وجود دارند نسبت به اتوبوس های فوق پیشرفته جهان، از لحاظ امکانات و تجهیزات به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند.

تصور کنید بلیط اتوبوس تهران را خریداری کرده اید و قرار است در طول مسیر به جای این که روی صندلی بنشینید، روی تختخواب راحت و شیک بخوابید! یا در اتوبوس به راحتی از حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید. یک آشپزخانه کامل در اختیار داشته باشید که در آن ماشین لباسشویی، ظرفشویی و... وجود داشته باشد. این ها رویا نیستند! بلکه در واقعیت چنین اتوبوس هایی وجود دارند و در برخی نقاط دنیا در حال جا به جایی مسافران هستند. در ادامه برخی از این اتوبوس های بین شهری مجهز را به شما معرفی می کنیم.

بهترین و مجهزترین اتوبوس های دنیا

اتوبوس نسبت به سایر وسایل نقلیه از قیمت ارزان تری برخوردار بوده و ظرفیت حمل و نقل تعداد نفرات بیشتری را دارد. با این که در اذهان عمومی جای گرفته است که قطار و هواپیما از تجهیزات بهتر و کامل تری برخوردار هستند، اما شرکت های سازنده اتوبوس نیز از غافله جا نمانده و اتوبوس هایی با تجهیزات و خدماتی در حد هتل های چند ستاره و پروازهای First class به مسافران ارائه می دهند. توجه شما را به چند نمونه از این اتوبوس های مجلل جلب می کنیم.

  • Newmar King Aire 4553

کمپانی Newmar Corp یکی از شرکت های آمریکایی در زمینه تولید اتوبوس های لوکس است که در ایالت ایندیانا از سال 1960 مشغول به فعالیت است. اتوبوس مدل King Aire 4553 یکی از گران قیمت ترین و مجهزترین اتوبوس های تولید شده توسط این شرکت است که قیمت پایه آن یک میلیون دلار است. در این اتوبوس یک آشپزخانه با وسایل کامل استیل، حمام، سرویس بهداشتی، اتاق خواب، اتاق نشیمن، مبل و ماشین ظرفشویی وجود دارد. کف آن با کاشی های باکیفیت و گران پوشیده شده و از طریق فیلترهای تصفیه کننده به خوبی در آن تهویه صورت می گیرد.

افزون بر این تجهیزات، از مدرن ترین تکنولوژی روز دنیا نیز در این اتوبوس استفاده شده و سامانه هشدار انحراف از جاده، سیستم صوتی و تصویری، کنترل سرعت به صورت تطبیقی و سیستمی جهت جلوگیری از وقوع تصادف بر روی این اتوبوس نصب شده اند.

  • ForeTravel ih-45

یکی دیگر از شرکت های معروف آمریکایی که در تولید اتوبوس سابقه ای 52 ساله دارد کمپانی Foretravel است که از سال 1967 تاکنون اتوبوس و خانه های متحرک می سازد. ForeTravel ih-45 یکی از اتوبوس های مدرن و گران قیمت ساخته شده توسط این شرکت است که قیمت پایه آن 1.4 میلیون دلار است. ih-45 از تکنولوژی صنعت هوازی و هواپیمایی بهره برده و شاسی و فنربندی آن به گونه ای طراحی شده که بسیار نرم و روان حرکت می کند تا سفری آرام و لذت بخش برای مسافران به ارمغان آورد. امکانات این اتوبوس شامل سیستم پخش کننده یکنواخت ضربات وارد شده، سنسورهای هشدار دهنده حریق، 4 سیستم تهویه هوا، نورپردازی، دوربین نمایش خودرو، آشپزخانه مجهز، لباسشویی، ظرفشویی، سیستم صوتی و تصویری، یخچال و... است.

  • Prevost H3-45 VIP

کمپانی Prevost یکی از شرکت های زیر مجموعه ولوو است و سالیان متمادی است که در کانادا مشغول به ساخت اتوبوس های مجهز است. در حال حاضر گران ترین و مجهزترین اتوبوس تولید شده توسط این شرکت، مدل H3-45 VIP که با قیمت 1.6 میلیون دلار به بازار عرضه شده است. H3-45 VIP به دلیل داشتن 3.8 متر ارتفاع، در زمره بلندترین اتوبوس های مرتفع جهان قرار گرفته است. با خرید بلیط اتوبوس از این ارتفاع می توانید مناظر را با چشم انداز بهتری مشاهده کنید. مبل های شیک و راحت، سیستم صوتی تصویری، محفظه بار بزرگ و... از جمله امکانات این اتوبوس هستند.

  • Featherlite Vantare Platinum Plus

در ایالات متحده شرکتی به نام FeatherLite مشغول به فعالیت است که یکی از معروف ترین شرکت های تولید اتوبوس های مدرن در جهان محسوب می شود. این شرکت توجه و تمرکز خود را روی تولید اتوبوس های فوق العاده مدرن و مجهز گذاشته است و مدل Vantare Platinum Plus یکی از بهترین تولیدات این شرکت با قیمت 2.5 میلیون دلار است. این اتوبوس با مواد مرغوب و تزئینات گران قیمت مانند سنگ مرمر جواهرات برند سواروفسکی و چرم ایتالیا تزئین شده است. تردمیل، تخت خواب دو نفره، تلویزیون پلاسما، آشپرخانه کامل و... امکانات تعبیه شده در این اتوبوس هستند. یکی از مهم ترین نقاط قوت اتوبوس Vantare Platinum Plus قابلیت حمل خودرو است که این ویژگی را در نمونه های مشابه کمتر مشاهده می کنید.

  • Marchi Mobile eleMMent Palazzo

اکنون می خواهیم مجلل ترین و گران ترین اتوبوس دنیا را به شما معرفی کنیم؛ eleMMent Palazzo با 3 میلیون دلار قیمت متفاوت ترین اتوبوسی است که تا به حال دیده اید. ظاهر این اتوبوس شبیه کامیون های آئرودینامیک بوده و هیچ شباهتی به سایر اتوبوس های مدرن ندارد. همچنین صندلی راننده نیز در ارتفاع بالاتری نسبت به نمونه های مشابه قرار گرفته و طراحی روشنایی محوطه آن نیز شبیه به کابین هلیکوپتر در 2 مرحله تغییر می کند. سایر امکانات این اتوبوس عبارت اند از آشپزخانه، 2 تلویزیون اسمارت، اتاق خواب، کف گرمایی، بار اختصاصی، اسپا و ...

« دنیای سفر » این نوشته را از « مستربلیط » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1