18 آوریل 2024 - 19:52

آب های گرم مشگین شهر، ارمغان سبلان به گردشگران

23 اکتبر 2019 - 13:00 dsfr.ir/xu46d

چشمه آبگرم

کوه نیمه خاموش آتشفشانی سبلان بیش از 60 چشمه آبگرم در دل طبیعت مشگین شهر ایجاد کرده که هریک موجب حیرت گردشگران و مسافران شده است.

در دامنه کوه سبلان با ارتفاع 4811 متر، بیش از 110 چشمه آب گرم و سرد معدنی شناسایی شده است. ظرفیتی که به تعبیر زمین شناسان در جهان کم نظیر بوده و اردبیل این پتانسیل خود را مدیون کوه زیبایی است که همچون عقابی بال گشوده است.

نزدیکی مشگین شهر به ارتفاعات سبلان موجب شده تا در گوشه گوشه این شهرستان آب های گرم معدنی از دل زمین جوشیده و بیننده را متحیر زیبایی خود سازد.

هرچند شهر سرعین به عنوان شهر چشمه های بهشتی شناخته می شود، اما مشگین شهر نیز در تعدد و کیفیت آبهای گرم معدنی خود جغرافیای قابل تأملی است. با این تفاوت که برخلاف شهر سرعین که چشمه های آب گرم در نزدیکی هم واقع شده، در مشگین شهر چشمه ها و مجتمع های آب گرم در محورهای گردشگری قرارگرفته است.

نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در این باره می گوید: «بیش از 60 دهنه چشمه آبگرم در این شهرستان واقع شده است. از جمله مهمترین آب های گرم موئیل سویی، قوتورسویی، شابیل سویی، یل سویی، دودوسویی، ایلاندو سویی، هاوار سویی، ملک سویی، آق سو، انزان سویی، مازافا سویی، نوری کندی سویی، چشمه گازدار کنگرلو و قوتورسویی موییل است.

یکی از مهم ترین آبگرم های این شهرستان در جنوب غربی آن واقع شده، قینرجه با دمای 86 درجه سانتی گراد است که از آن به عنوان گرمترین آب معدنی کشور و حتی در گروه گرمترین آب های معدنی جهان یاد می شود.»

فلاحی با بیان اینکه مجتمع سلامت، تندرستی و آب درمانی ملک سویی با مشارکت دهیاری روستای نمونه گردشگری موئیل در شهرستان مشگین شهر احداث شده است، عنوان می کند که این منطقه یکی از مقاصد سفر گردشگران استان اردبیل محسوب می شود.

چشمه های آبگرم سبلان اعجازی در دل طبیعت است که خستگی از تن مسافران زدوده و خاطره ای ماندگار را بر جای می گذارد. تمایز را با سفر به مشگین شهر لمس کنید.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1