24 آوریل 2024 - 00:36

همایش هنر و تمدن حوزه هیرمند برگزار می شود

17 سپتامبر 2019 - 15:00 dsfr.ir/pt49h

هنر ایرانی

فرهنگستان هنر، پاییز امسال همایش «هنر و تمدن حوزه هیرمند: شهر سوخته» را همزمان در تهران و زاهدان برگزار می کند.

منیژه کنگرانی، مدیرکل گروه های علمی معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر، از برگزاری همایش «هنر و تمدن حوزه هیرمند: شهر سوخته» خبر داد.

او درباره هدف از برگزاری این همایش اظهار کرد: پژوهش های باستان شناسی درباره تمدن های واقع در بخش شرقی فلات ایران، به ویژه استان سیستان و بلوچستان، نسبت به دیگر بخش ها مغفول مانده و پژوهشی جدی و برنامه ریزی شده درباره مطالعات باستان شناسی این استان انجام نشده است. حال آنکه این مناطق رازهای سربه مُهری درباره فرهنگ و هنر ایران در دل خود نهفته دارد که می تواند تاریخ تمدن و هنر ایران و بلکه جهان را دگرگونه کند؛ از این رو فرهنگستان هنر پس از برگزاری «همایش بین المللی تمدن جیرفت» در نظر دارد با برگزاری همایش هنر و تمدن حوزه هیرمند با مرکزیت شهر سوخته، آخرین دستاوردهای پژوهشگران و باستان شناسان در این زمینه را ارائه کند. در برنامه این همایش موضوعات باستان شناسی، هنرهای باستانی، معماری باستانی و باورهای باستانی در سه دوره پیش از تاریخ (آغاز تاریخی)، تاریخی (دوره هخامنشی) و دوره اسلامی مورد توجه و بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل گروه های علمی فرهنگستان هنر به مهم ترین دستاوردهای این همایش اشاره کرد و ادامه داد: از مهم ترین دستاوردهای این همایش، انتشار کتاب «باستان شناسی و هنر حوزه دلتای رودخانه هیرمند؛ با محوریت شهر سوخته از آغاز تا دوران اسلامی» به کوشش سید منصور سید سجادی، مدیر گروه باستان شناسی شهر سوخته و دبیر علمی این همایش است. این کتاب که در دو جلد به زبان فارسی و انگلیسی و نزدیک به ۱۵۰۰ صفحه تهیه شده و انتشارات فرهنگستان هنر آن را منتشر می کند، در زمره مهمترین منابع دانشگاهی و پژوهشی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان با اشاره به همکاری دیگر نهادها در این همایش گفت: همایش «هنر و تمدن حوزه هیرمند: شهر سوخته» با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پژوهشکده باستان شناسی ایران و ... در پاییز امسال در تهران و زاهدان برگزار خواهد شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1