28 مارس 2024 - 21:13

آخرین اقدامات برای حفاظت محیطی بیابان لوت

12 سپتامبر 2019 - 11:00 dsfr.ir/jb9ri

آخرین اقدامات برای حفاظت محیطی بیابان لوت
kojaro.com
بیابان لوت

رئیس پایگاه میراث جهانی بیابان لوت از آخرین اقدامات برای حفاظت محیطی این جاذبه گردشگری گفت.

معین افضلی مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت، در خصوص وضعیت بیابان لوت که جزو اولین آثار طبیعی ثبت شده در فهرست جهانی و چهارمین جاذبه طبیعی دنیاست، گفت: بیابان لوت وسیع ترین محوطه طبیعی ایران است که به ثبت جهانی رسیده؛ این منطقه وسیع است و برای حفاظت از بعد تاریخی آن نیاز به همکاری همه نهادهای مرتبط و مردم داریم.

پایگاه جهانی بیابان لوت، ۲۰ دوره آموزشی برای مردم محلی، آفرودسواران، راهنمایان گردشگری و اقامتگاه های بوم گردی گذاشته است. همچنین دوره های دانش آموزی برای آموزش توسعه گردشگری و نظافت منطقه برگزار کرده ایم.

تور های گردشگری که این مکان را برای میزبانی از مسافران خود انتخاب می کنند، باید از پایگاه جهانی بیابان لوت مجوز دریافت کنند. اگر بدون مجوز به منطقه کلوت شهداد و یا بیابان لوت سفر کنند، با آنها برخورد خواهد شد. در همین زمینه ۳۵۰ تور گردشگری را بررسی کردیم و با برخی از این تور ها مقابله جدی شد.

صدور مجوز امکان نظارت بیشتر بر تور های گردشگری را فراهم می کند و عرصه و حریم لوت را بهتر می توان کنترل کرد. چرا که آفرودسواران در هر منطقه ای از بیابان لوت می توانند مشغول سواری باشند و خطرات زیست محیطی را به چهارمین جاذبه طبیعی دنیا وارد کنند.

رئیس پایگاه جهانی لوت بیان کرد: ۴۰ اقامتگاه بوم گردی در منطقه شهداد پذیرای گردشگران است؛ مجموعاً ۱۵۰ نفر در حوزه گردشگری شهداد فعالیت می کنند تا با ایجاد امکانات بهتر ظرفیت گردشگری این منطقه را بهتر نشان دهند. همچنین تاسیس انجمن حامیان بیابان لوت و کلوپ سافاری که زیر مجموعه کانون اتومبیلرانی جهان است، کمک بسزایی به نگهداری محیط زیست شهداد کرده است.

بیابان لوت ۴۰ هزار کیلومتر وسعت دارد و چهار درگاه ورودی به نام های شهداد، فهرج، راور و بم استان کرمان را به بیابان لوت متصل می کند. این درگاه ها وسعت بسیار دارند و وسعت این مناطق کار پایگاه جهانی لوت را برای پاکسازی و حفاظت از آثار تاریخی موجود در منطقه دشوار کرده است.

بیابان لوت یکی از جاذبه های طبیعی دنیاست که در داخل آن اماکن تاریخی بسیاری هم وجود دارد که باید حفاظت شوند. ۸۰ مکان تاریخی مثل شهر صنعتی باستانی، قلعه های تاریخی، بقعه امامزادگان، آسیاب آبی، درفش شهداد و بسیاری دیگر هستند که نیازمند نظارت و مدیریت.

« دنیای سفر » این نوشته را از « باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1