28 مارس 2024 - 13:18

لغو روادید یک طرفه چینی ها مصوب شد

29 ژوئن 2019 - 13:00 dsfr.ir/zc0ih

لغو روادید یک طرفه چینی ها مصوب شد
medtourpress.ir
گردشگران چینی

معاون گردشگری کشور گفت: هیات دولت با لغو روادید یک طرفه چینی ها به ایران با هدف جذب گردشگران این کشور موافقت و آن را مصوب کرد.

از حدود هفت ماه پیش سازمان میراث فرهنگی در پی لغو روادید با چینی ها بود. پیش از این گردشگران چین ویزای فرودگاهی گرفته و وارد ایران می شدند اکنون این ویزا با هدف افزایش گردشگران ورودی برداشته شد، اما همچنان ایرانی ها برای رفتن به این کشور باید ویزا بگیرند.

از مدتها قبل برنامه ریزی برای بدست آوردن بازار چین از جمله هدف های سازمان میراث فرهنگی و شرکت های زیرمجموعه و فعالان گردشگری بود به همین دلیل کنسرسیومی در معاونت گردشگری برای این موضوع تشکیل شده است که در آن بخش های مختلف از جمله بخش خصوصی و فعالان گردشگری هر کدام در زمینه های مربوط به خود تلاش می کنند تا بتوانند نظر این گردشگران را به ایران جلب کنند.

این اقدام به ویژه بعد از به روز کردن بازارهای هدف گردشگری و توجه به بازارهای مهم انجام گرفت پس از آن برنامه عملیاتی برای این بازارها تدوین شد. اکنون با مصوبه دولت مبنی بر لغو ویزای چینی ها هنگام ورود به ایران، تلاش برای به دست آوردن نظر گردشگران این کشور جدی تر خواهد شد.

در این باره، ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: کارگروه مشترکی بین رئیس سازمان میراث فرهنگی و وزیر امور خارجه شکل گرفت که به دنبال آن برنامه لغو روادید یک طرفه به هیات دولت ارائه و در نهایت مصوب شد و حالا باید فرایند ابلاغ آن طی شود تا به مرحله اجرا برشد.

ایران با برخی از کشورها به صورت دو طرفه لغو روادید است یعنی گردشگران بدون ویزا وارد کشور شده و ایرانی ها هم بدون روادید به آن کشور سفر می کنند از جمله ترکیه یا لبنان.

برخی دیگر نیز هنگام ورود به فرودگاه ویزای فرودگاهی می گیرند و البته با موافقت ریاست جمهوری مهر ورود و خروج بنا به درخواست خودشان روی پاسپورت زده نمی شود و وارد کشور می شوند. دسته ای دیگر از شهروندان برخی کشورها مانند آذربایجان می توانند بدون ویزا وارد ایران شوند اما ایرانی ها باید برای ورود به این کشور ویزا بگیرند.

پیش از این ایران در نظر داشت تا بتواند به صورت دو طرفه این ویزا را لغو کند اما در حال حاضر چین چنین برنامه ای را برای ایرانی ها ندارد.

از سوی دیگر یکی از برنامه ها این بود که ویزای چینی هایی که به صورت گروهی وارد ایران می شوند لغو شود اما با تصویب لغو روادید یک طرفه هر آن موضوع منتفی است و اکنون هر توریستی حتی اگر به تنهایی وارد ایران شود نیازی به گرفتن ویزا ندارد.

معاون گردشگری کشور در این باره گفت: حتی گردشگران چینی برای توقف چند ساعته و گردش در شهر بین دو پرواز خود هم نیازی به گرفتن ویزای ترانزیتی ندارند.

تیموری درباره نگرانی فعالان گردشگری از ورود بی ضابطه گردشگران چینی و اقامت آنها در مراکز غیر رسمی در پی لغو روادید نیز گفت: انتظارمان این است که در اقامتگاه های رسمی و دارای مجوز ساکن شوند این موضوع ارتباطی به اینکه روادید وجود داشته باشد یا نه ندارد. اگر اطلاع رسانی درباره مراکز اقامتی به درستی انجام گیرد و نرخ ها به درستی و شفاف اطلاع داده شود دیگر کسی در مراکز غیر رسمی که نمی داند چه اتفاقی در انتظارش است، ساکن نخواهد شد. باید در این زمینه بخش خصوصی نیز کمک کند تا نرخ ها شفاف شوند و اطلاع رسانی به خوبی انجام گیرد. این موضوع می تواند در اسکان گردشگران داخلی نیز موثر باشد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1