19 مارس 2024 - 11:59

آقایی آقای کپل؛ بنزی سریع که از اولین نسخه آن 43 سال می گذرد

12 فوریه 2019 - 10:00 dsfr.ir/ia8ub

آقایی آقای کپل؛ بنزی سریع که از اولین نسخه آن 43 سال می گذرد
دیوار
خودروی بنز W124

در سال 1985 بود که بنز E 230 ( W124 ) یا همان بنز کپل برای اولین بار برای رقابت با سری 5 خودروهای تولیدی شرکت BMW تولید و به بازار عرضه شد. بله درست خواندید، تمامی این نام ها تنها متعلق به یک خودرو می باشند که هرکدام فلسفه ی مخصوص به خود رادارند.

امکانات رفاهی سطح بالای این خودرو با توجه به سال ساخت، ساختار پیچیده ی موتوری، ایمنی بالا (ترمز ABS) و همین طور بدنه ی بسیار مقاوم که درمجموع وزنی معادل بیش از 6 تن را برای این خودرو به ارمغان آورده اند، باعث محبوبیت بسیار زیاد این خودرو در سراسر دنیا و برای تمامی قشرهای جامعه شدند و باری دیگر بنز موفق شد با تولید این خودرو به صورتی دندان شکن پاسخ رقیبان خود را بدهد. حتی امروزه نیز بعد از گذشت 33 سال، بنز E230 یا همان بنز کپل را می توان یکی از بهترین تولیدات تاریخ شرکت بنز قلمداد کرد. در ادامه با بررسی بنز کپل ما را همراهی بفرمایید. دلیل پابرجا ماندن بازار خرید و فروش بنز کپل دست دوم نیز همین موارد است.

طراحی خارجی بنز کپل

در زبان طراحی این خودرو از نسل کلاس S همان W116 الهام گرفته شده است که به نوعی برادر بزرگ تر این خودرو به حساب می آید. در طراحی بنز کپل شاهد استفاده از المان های سنتی بسیاری هستیم که برخی از این ساختارهای زیبا را حتی امروزه با ظاهر جدید و البته به صورت مدرن تر در آخرین تولیدات خودرویی این کمپانی نیز شاهد هستیم. به عنوان مثال می توان به جلوپنجره بنز کپل اشاره کرد. جلوپنجره مربعی شکل این خودرو در قسمت بالایی نماد و لوگوی ایستاده ی 3 پَر بنز را در خود جای داده است که علاوه به راین، در هنگام رانندگی و جای گیری درون کابین نیز قادر به مشاهده ی این آرم خواهید بود. 3 خط ممتد و چندین خط کم قطر در لایه های پایین تر این جلوپنجره، که در امتداد دو چراغ جو گسترش یافته است، وجود دارند. چراغ های جلو از ترکیب دو رنگ سفید و نارنجی تشکیل شده اند که زیبایی بسیاری به این خودرو بخشیده اند. شاید برایتان جالب باشد که در نمونه ی سفارشی شده بنز کپل، علاوه بر شیشه پاک کن شیشه ی جلو، برای چراغ های جلو نیز شیشه پاک کن طراحی شده است و از چراغ های مه شکن نیز برخوردار خواهد بود. طراحی خارجی این خودرو از سطح توقعات آن زمان بالاتر بود. این موضوع باعث می شد بسیاری از افرادی که تا آن زمان به خرید بنز فکر نمی کردند، با خرید بنز کپل خود را طرفدار این خودرو پرچم دار نشان دهند.

دو خط کشیده از جلو تا پشت خودرو دو طرف این بدنه را در بر گرفته اند که به خوبی هرچه تمام تر موفق به حفظتم و ساختار کلاسیک این خودرو شده اند. در قسمت پشت خودرو نیز 2 چراغ مستطیل شکل وجود دارند و در بین این دو چراغ محل جای گیری پلاک خودرو تعبیه شده است. باری دیگر نیز شاهد لوگوی شرکت بنز، در قسمت بالایی پلاک خودرو هستیم که تمامی این ویژگی ها در کنار خطوط درب صندوق و سپر محکم فلزی، زیبایی بصری و هماهنگی فوق العاده ای را به این خودرو بخشیده اند.

طراحی داخلی بنز کپل

در طراحی داخل کابین بنز کپل از مواد بسیار باکیفیتی استفاده شده است و به ریزترین نکات طراحی نیز توجه شده است. در قسمت کنسول میانی شاهد بخش های چوبی هستیم و این تریم چوبی به قسمت های بالاتر و پایین دریچه های کولر نیز امتدادیافته است. بنز کپل به لطف فرمان هیدرولیکی که دارد و نیز سیستم تعلیق بسیار نرم، تجربه رانندگی بسیار خوبی را در اختیار رانندگان قرار می دهد. با نشستن در کابین این خودرو یک حس تلفیقی از سبک کلاسیک و لوکس را خواهد داشت. زیرا در طراحی کابین بنز کپل از المان هایی استفاده شده که ما را به یاد طراحی های خودروهای سوپر لوکس نسل جدید بنز می اندازد. این حس همان چیزی است که بسیاری از جوانان و حتی افراد پیر را به سمت خرید بنز کپل دست دوم حتی پس از گذشت بیش از 40 سال از عمر آن سوق می دهد.

مشخصات فنی بنز کپل

موتور بنزینی بنز کپل، حجمی معادل 2.3 لیتر دارد که قادر است با گیربکس 5 سرعتِ دستی و یا 4 سرعتِ اتوماتیک 136 اسب بخار خالص تولید کند و شتاب صفر تا صد این خودرو کمتر از 11 ثانیه است و با مصرف سوخت 10 لیتر در هر 100 کیلومتر، شاهد تفاوت زیادی با خودروهای امروزی نیستیم.

عملیات ترمز گیری با ترمزهای ABS این خودرو به شدت لذت بخش و قدرتمند می باشد و با سیستم فنربندی مارپیچ و جناغی در کنار وزن 6 تنی، هندلینگ بنز کپل یکی از بهترین ها می باشد. بنز W124 با این عملکرد در زمان خود تبدیل به یک افسانه شد و دل بسیاری از جوانان را به دست آورد.

دیدگاه ها

  • bts 28 سپتامبر 2019 - 10:41

    شیش تن آخه؟ شیش؟

1