18 مارس 2024 - 19:43

رونمایی از آثار باستانی مصر که تاکنون به نمایش گذاشته نشده اند

13 فوریه 2019 - 16:00 dsfr.ir/6e17b

آثار باستانی مصر

موزه ملی اسکاتلند واقع در شهر ادینبرگ پس از یک دوره طولانی بازسازی از اکتشافات جدید آثار باستانی مصر رونمایی می کند.

موزه داران و مسئولین این موزه چهار سال صرف آماده کردن نمایش مجموعه ای کرده اند که بیش از ۳۰۰۰ سال تاریخ و آثاری که تا کنون دیده نشده اند را به نمایش می گذارد.

مارگارت میتلند مدیر ارشد مجموعه مدیترانه ای این موزه در خصوص آثار قابل توجه این موزه سخن می گوید.

تابوت  ملکه قرنه (۱۵۴۵-۱۵۸۵ پیش از میلاد مسیح): میتلند در خصوص این اثر بیان کرد مجموعه آثار قرنه نقطه قوت این مجموعه ی نمایشی است که توسط فلندرز پتری، پدر باستان شناسی مصر در سال ۱۹۰۸ در قرنه واقع در شهر باستانی  تبس کشف شد. از آنجایی که این تابوت متعلق به سلسله ی اواخر قرن هفدهم یا اوایل قرن هجدهم است، اثری حیرت آور محسوب می شود.

هویت دو مومیایی که شامل یک زن و یک کودک حدوداً دو یا سه ساله است، هنوز مشخص نیست. تابوت کودک که روی تابوت زن قرار داشت، سبب از بین رفتن نوشته های هیروگلیف روی تابوت زن که نام او را مشخص می کرد، شده است اما طراحی های گوناگونی که بر تابوت این زن نقش بسته است نشان می دهد این فرد متعلق به طبقه بالای جامعه و عضوی از خانواده سلطنتی در تبس است. این مومیایی توسط برخی از باستان شناسان به عنوان ملکه ی قرنه شناخته شده است. اگر این ادعا صحت داشته باشد این رویداد، ادینبرگ را به اولین موزه ای تبدیل می کند که مجموعه ای از خانواده سلطنتی مصر را برای اولین بار خارج از مصر نگهداری می کند.

جواهرات طلای قرنه: ملکه ی قرنه همراه با تعداد زیادی متعلقات دفن شده بود که از جمله ی آن ها می توان به یک لوازم زینتی بی نظیر از جنس طلا اشاره کرد. بررسی های علمی این جواهرات نشان داده است که بعضی از این جواهرات از درجه بسیار بالای خلوص برخوردارند که برای این دوره از تاریخ بسیار نادر است، چرا که عمل تصفیه کردن طلا در مصر تا دوره امپراطوری روم شناخته نشده بود. همچنین یک جفت گوشواره که طراحی بسیار خلاقانهای را به نمایش می گذارند و یک گردنبند که شامل ۱۶۹۹ مهره طلا است نیز در این مجموعه قرار دارد.

تابوت کودک: با اینکه مصر شناسی مدرن بر پایه مطالعات مبنی بر مقبره های سلطنتی است اما این گالری سعی دارد آثاری را به نمایش بگذارد که اطلاعات بیشتری از اعضای دیگر جامعه مصر بازگو می کنند را به نمایش بگذارد. به نظر می رسد این تابوت توسط صنعتگران دیر المدینه که به مدت ۵۰۰ سال به ساخت مقبره در دره پادشاهان که دره ای باستانی در مصر است، پرداخته اند. این تابوت چوبی نقاشی شده که متعلق به اوایل سلسله ی هجدهم مصر است به عنوان تابوت یک کودک بسیار نادر محسوب می شود.

نسخه ی نوشته شده توسط یک دانش آموز از ادیسه ی هومر (۳۹۵ پس از میلاد مسیح – ۳۰ پیش از میلاد مسیح): قطعه ی باقی مانده از نسخه ی دست نوشت ادیسه هومر توسط یک دانش آموز اثری دیگر از مجموعه نمایشی است که متعلق به شهر باستانی اوکسیرینخوس منبع یکی از پربارترین اکتشافات پاپیروس است. متن نوشته شده مربوط به قسمتی از داستان است که ادیسه ماجرای دزد دریایی بودنش در رود نیل را تعریف می کند. مسلماً این بخش از داستان برای دانش آموز رومی که در مصر زندگی می کرده جالب است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1