28 مارس 2024 - 15:17

پای کوبی اقوام ایرانی در تهران

12 فوریه 2019 - 08:00 dsfr.ir/i143t

جشنواره موسیقی فجر

هم زمان با کوک شدن سازها در جشنواره موسیقی فجر، در گوشه ای دیگر از تهران اقوام ایرانی، آواز، موسیقی و رقص های محلی را برای چهار روز، رایگان به اجرا خواهند گذاشت.

مراسم آئینی اقوام ایرانی مطابق هر سال همزمان با نمایشگاه گردشگری، از روز سه شنبه ۲۳ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود. گروه های آئینی، آواز، موسیقی و رقصنده هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر، بخشی از هویت و آئین سرزمین مادری را به نمایش می گذارند.

امسال علاوه بر گروه های استانی چند کشور نیز برای نخستین بار در حاشیه این نمایشگاه به اجرای موسیقی و برنامه آئینی خود خواهند پرداخت. اندونزی در همان مکان عمومی هر روز، موسیقی و آئین بومی خود را به اجرا خواهد گذاشت. علاوه بر این در غرفه های افغانستان و مالزی نیز هر روز، نوای موسیقی و آئین های سنتی مردم آن کشورها به گوش خواهد رسید.

اجراهای عمومی که از حوالی ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه ۲۳ بهمن ماه آغاز می شود، در فضای باز مقابل سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران خواهد بود. تماشای این اجراها رایگان است، اما شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی برای ورود بازدیدکنندگان به این محوطه، از هر نفر دو هزار تومان ورودی دریافت می کند.

در نخستین روز برپایی نمایشگاه گردشگری، گروه هایی به ترتیب از استان های ایلام، کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، گلستان، اردبیل، خراسان شمالی، لرستان قزوین و کهگیلویه و بویراحمد تا ساعت ۱۸ اجرا خواهند داشت.

گروه های موسیقی از استان های کرمانشاه، بوشهر، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، اردبیل، خراسان شمالی، لرستان، گلستان، خراسان جنوبی، مرکزی، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و قزوین در دومین روز از ساعت ۱۰ صبح به میدان خواهند آمد.

در سومین روز نمایشگاه نیز کرمان، تهران، زنجان و کردستان به این جمع اضافه خواند شد. روز پایانی نمایشگاه هم مضاف بر سایر استان ها، گروهی از مازندران به هنرنمایی خواهد پرداخت.

به این ترتیب نمایشگاه بین المللی گردشگری در چهار روز فرصت آشنایی با آئین های بومی، لباس اقوام، گویش ها، موسیقی، آوازهای فولکلور و حرکات آئینی و سنتی ایران زمین را فراهم خواهد کرد و تصویری بکر از اقوام ایرانی را به نمایش خواهد گذاشت. اجرای این گروه ها معمولاً متفاوت و مردمی تر از بخش موسیقی اقوام جشنواره های رسمی همچون فجر است.

این بخش که ریتم نمایشگاه گردشگری را هر سال تندتر می کند، ضرب آهنگ قوی و مخاطبان بیشتری در مقایسه با دیگر بخش ها نیز دارد، برای همین امسال برای نخستین بار مکان ویژه و مجزایی به اجرای این گروه ها اختصاص داده شده تا از حضور متراکم و پر سر و صدا در داخل سالن ها که مانع تعاملات تخصصی می شد، جلوگیری شود و مخاطبان خود را در فضایی ویژه جذب کند.

به گفته مجریان نمایشگاه گردشگری، تمام گروه های حاضر از قبل مجوز اجرا را از مراجع قانونی دریافت می کنند و تماشای آنها نیز بدون دریافت هزینه، برنامه ریزی شده است.

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری از فردا در تهران برپا می شود و تا روز جمعه ۲۶ بهمن ماه ادامه دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1