24 آوریل 2024 - 21:54

27 بهمن زمان برگزاری جشن ملی و جهانی شدن زیلو

31 ژانویه 2019 - 08:00 dsfr.ir/7a3d7

27 بهمن زمان برگزاری جشن ملی و جهانی شدن زیلو
meybod.gov.ir
زیلوی میبد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: جشن ملی و جهانی شدن زیلو در روز ۲۷ بهمن با حضور مردم و مسئولان استانی و کشوری در میبد برگزار می شود.

سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان از برگزاری جشن ملی و جهانی شدن زیلو در روز ۲۷ بهمن در میبد خبر داد و گفت: این هنر صنعت قدیمی پس از یک دهه رکود خوشبختانه با ایجاد مجتمع های زیلوبافی و تنوع در بافت و نقش، در میبد رونقی دوباره یافته است.

برای اینکه بتوانیم صنعت جهانی زیلو را که برندی به دست آمده است، رونق دهیم باید بعد از برگزاری جشن زیلو با بیشتر کردن فعالیت ها و همکاری ها از این برند در جهت توسعه و رونق آن استفاده کنیم.

فاطمی با اشاره به اینکه بافت زیلو در استان یزد و خاصه در شهری، چون میبد از جایگاهی والا برخوردار است، گفت: این دست بافته ارزشمند از قدیمی ترین محصولات صنایع دستی استان به شمار می رود، به طوری که در میبد قدمت آن به پیش از اسلام می رسد و حتی عقیده بر این است که زیلو از ابداعات آن خطه بوده و گسترش بافت آن به وسیله استادکاران میبدی صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خاطر نشان کرد: شاخص هایی از قبیل زنده بودن این هنر، تعداد کارگاه ها، تعداد افراد شاغل، تنوع محصولات و میزان استفاده مردم از این هنر موجب شده تا این شهر به عنوان شهر ملی و اکنون نیز به عنوان شهرجهانی زیلو معرفی شود.

این مقام مسئول با اشاره به زنده بودن هنرصنعت زیلو در شهرستان میبد گفت: در شهرستان میبد ۳۰۰ دار زیلو برپا بوده و زمینه اشتغال بیش از ۵۵۰ نفر را فراهم کرده است.

در حال حاضر زیلو در قالب فرش، مبل، تابلو، سجاده، روکش صندلی و غیره در طرح ها ورنگ های مختلف در شهرستان میبد تولید می شود.

استقبال زیاد مردم و حتی گردشگران خارجی از این هنر صنعت، رونق زیادی به بازار های میبد داده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1