18 آوریل 2024 - 19:18

نمایشگاه سوزن دوزی بلوچ در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برگزار می شود

29 ژانویه 2019 - 08:00 dsfr.ir/cu3h1

سوزن دوزی بلوچ

نمایشگاه سوزن دوزی بلوچ با هدف معرفی و حمایت از هنرمندان این رشته صنایع دستی، در موزه پوشاک سلطنتی سعدآباد برگزار می شود.

این نمایشگاه در راستای سلسله برنامه های فرهنگی هنری مجموعه سعدآباد و به منظور معرفی هنرهای زیبا و فاخر ایرانی، از 16 تا 30 بهمن ماه 1397، برپا می شود.

این نمایشگاه شامل بیش از 20 اثر از سوزندوزیهای نفیس بلوچ است که با ظرافت دستان زنان بلوچ و پشتکار مداوم آنان خلق شده و در حال حاضر در مخزن موزه پوشاک سلطنتی نگهداری می شود.

سوزن دوزی بلوچ یکی از اصیل ترین و نفیس ترین رشته های صنایع دستی کشور است که آوازه شهرتش به فرسنگها دورتر از این خاک نیز رسیده و مردم بسیاری از نقاط مختلف جهان، بلوچستان را به پشتوانه ی آن می شناسند.

سوزندوزان بلوچ، با سوزندوزی گل ها و بوته ها و ترکیب رنگ ها، طبیعت رنگین و زیبایی که در اندیشه و خیالشان شکل می گرفته، طبیعتی که دوست داشته و می خواسته اند و نه به آن شیوه و شمایلی که وجود دارد، آفریده و جهانی ساخته اند.

در سوزن دوزی بلوچ عناصر بصری مشترک مانند تکرار، ریتم، حرکت، نظم و ترکیب بندی های متقارنی وجود دارد که در قالب فرم های هندسی و ساختار مشابه، خود را به نمایش گذاشته است، این نقوش الهام گرفته شده از طبیعت و بازتاب روح هنرمند است که باحرکت دادن سوزن و استفاده از نخهای رنگارنگ نقوش افسانه ای را بر پارچه جاودانه نموده، به گونه ای که موسیقی جادویی آن در هر لحظه روح را سیراب می نماید.

هنردوستان و علاقمندان به صنایع دستی می توانند از تاریخ 16 تا 30 بهمن ماه 1397 ساعت 9 تا 17، با مراجعه به موزه پوشاک سلطنتی به نشانی میدان تجریش، میدان دربند، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، نظاره گر روایت دستان زنان سخت کوش ایران زمین باشند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1