19 مارس 2024 - 07:27

صابون آشتیان با قدمتی 500 ساله ثبت ملی شد

22 ژانویه 2019 - 18:00 dsfr.ir/xh8kb

صابون آشتیان با قدمتی 500 ساله ثبت ملی شد
drscdn.org
صابون آشتیان

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان آشتیان گفت: صابون محلی آشتیان به عنوان سوغات محلی این منطقه با قدمتی 500 ساله در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

علی امیری، به ارگانیک بودن پروسه تولید صابون آشتیان اشاره کرد و گفت: در تولید صابون آشتیان هیچگونه مواد شیمیایی بکار برده نمی شود و این محصول تماما از چربی گاو و گوسفند تهیه می شود و یک محصول کاملا طبیعی و ارگانیک است.

وی به سنتی بودن مراحل پخت صابون آشتیان در این شهرستان اشاره کرد و افزود: با وجود افزوده شدن یک سری تجهیزات مدرن و ماشینی، اما همچنان پخت صابون در آشتیان به صورت سنتی انجام می شود.

به لحاظ برخورداری صابون تولیدی این منطقه از مزیت های فراوان و ویژگی های منحصر بفرد با ارسال مستندات و مدارک لازم به سازمان میراث فرهنگی که از 6 ماه قبل آغاز شده بود پس از انجام تحقیقات و کار پژوهشی، ثبت ملی این محصول مورد موافقت سازمان قرار گرفت و در فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفت.

امیری به فعالیت دو کارگاه تولید صابون آشتیان به عنوان سوغات این منطقه اشاره کرد و افزود: شغل قدیم مردم این منطقه دامداری و صادرات پوست گوسفند و گاو بوده است، از این رو به تولید صابون روی آوردند و هم اکنون نیز این کار به صورت موروثی و خانوادگی استمرار دارد.

از آنجاکه صابون آشتیان به صورت کاملا سنتی تولید می شود لذا برای برخورداری از نور بیشتر خورشید و پهن کردن آن در آفتاب، کارگاه های تولید در فصل بهار و تابستان فعال هستند و تولیدکنندگان اعتقادی به استفاده از کوره خشک ندارند.

امیری به تفاوت فاحش صابون تولید آشتیان با صابون سایر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: کارگاه های تولیدی صابون در سایر نقاط را واحدهای تولیدی صابون ساز می گویند اما کارگاه های تولیدی صابون در آشتیان را واحدهای تولیدی صابون پزی می نامند چرا که در این منطقه صابون پخته می شود.

مهدی مسعودی آشتیانی رئیس شورای شهر آشتیان نیز با قدردانی از مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی به منظور پیگیری برای ثبت صابون آشتیان در فهرست آثار ملی گفت: امیدوارم نگاه جدیدی که به میراث فرهنگی شهرستان آشتیان بوجود آمده است تداوم یابد که این توجه ویژه برای ما امیدوار کننده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1