23 آوریل 2024 - 18:17

همه چیز درمورد جزیره قشم

20 ژانویه 2019 - 07:10 dsfr.ir/1j1ag

جزیره ی قشم که به عنوان بزرگ ترین جزیره ی ایران و خلیج فارس شناخته می شود، یکی از جزایر استان هرمزگان است و در تنگه ی هرمز قرار دارد. جزیره ی قشم در طی سالیان اخیر به عنوان یکی از مقاصد برتر توریستی در ایران شمرده می شود.

اگر بخواهیم موقعیت جزیره ی قشم را از لحاظ جغرافیایی بررسی کنیم باید بگوییم این جزیره از شمال به بندرعباس، از شمال شرقی به جزیره ی هرمز، از شرق به جزیره ی لارک، از جنوب به جزیره ی هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی محدود می گردد. در این مطلب از مجله ی ایرپلین تیکت قصد داریم تا جزیره ی قشم را مورد بررسی اجمالی قرار دهیم.

تاریخ مختصری از جزیره ی قشم

در دوران ساسانیان نام جزیره ی قشم "ابرکاوان" بوده است. این جزیره در ابتدای دوران اسلامی بسیار آباد و پررونق بود، سراسر جزیره کشتزارها، درختان خرما و دیگر میوه ها یافت می شد. ابرکاوان به عنوان مرکزی فعال در دریانوردی شناخته می شد. در اواخر دوره ی امویان، این جزیره همانند پناهگاهی برای خارجی ها بود.

سفر به جزیره ی قشم

قشم دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. میانگین دما در این جزیره در حدود 26 درجه ی سانتی گراد تخمین زده می شود. این در حالیست که حداکثر و حداقل دما تا کنون به ترتیب 46 و 18 درجه ی سانتی گراد ثبت شده است. گرم ترین روزها در این جزیره، دهم تیرماه تا دهم شهریورماه و خنک ترین آن ها دی ماه و بهمن ماه است. سفر به قشم معمولاً از دو طریق دریایی و هوایی انجام می گردد. قشم دارای یک فرودگاه بین المللی است. لازم به ذکر است این فرودگاه قطب فعالیت شرکت هواپیمایی قشم به شمار می رود.

با توجه به وضعیت آب و هوایی جزیره ی قشم می توان گفت بهترین زمان برای سفر به این جزیره زمستان است. قشم در زمستان تجربه ی آب و هوای لطیف با میانگین 24 درجه ی سانتی گراد را رقم می زند. این روزها اکثر افراد برای شروع پروسه ی سفر به سراغ سامانه های خرید آنلاین بلیط هواپیما می روند؛ چرا که سرعت و آسانی را با خود به همراه دارد. برای خرید بلیط هواپیما قشم می توانید از طریق ایرپلین تیکت که سامانه ای معتبر است و با فراهم کردن لیست کاملی از پروازهای سیستمی و چارتری و پشتیبانی شبانه روزی، سفر را آسان و لذت بخش می کند اقدام کنید. برای آگاهی از قیمت بلیط هواپیما قشم از این سامانه بازدید کنید.

جاذبه های گردشگری

قشم سرشار از جاذبه های طبیعی و عجیب است. شاید این موارد در هیچ نقطه ای از ایران وجود نداشته باشند. جاذبه های تاریخی و طبیعی در کنار فرهنگ مردم بومی جزیره باعث شده که هرساله تعداد زیادی از گردشگران قشم را به عنوان مقصد منتخب خود برای سفر بدانند. در ادامه با مهم ترین جاذبه های گردشگری در قشم آشنا خواهیم شد.

ژئوپارک قشم

ژئوپارک1 قشم نخستین ژئوپارک در خاورمیانه است، این منطقه از غرب به روستای طبل و سلخ، از غرب به روستای گوری و کانی، از شمال به ساحل شمالی و از جنوب به ساحل جنوبی منتهی می شود. کوه ها، دشت ها، دره ها و سواحل این منطقه در نوع خود کم نظیرند. به غیر از حضور گونه های کمیاب و در خطر انقراض، شاهد وجود پدیده های نادر زمین شناسی نیز هستیم. از خصوصیات منحصر بفرد این ژئوپارک مجسمه های طبیعی و نقش برجسته های پراکنده، سطوح تخت و صفه های متعدد در ارتفاعات، ستون های به وجود آمده از فرسایش و تندیس های شگفت انگیز را می توان نام برد. ژئوپارک قشم دارای 25 ژئو سایت است: بام قشم، تنگه ی چاه کوه، دره ی تندیس ها، دره ی ستارگان، کاسه سلخ، دره شور، دولاب، کوه نمکدان، کورکورا کوه، جنگل حرا، کریان، موزه ی ژئوپارک، جزایر ناز، ساحل کرق، دره قاضی، چاکویر، بصیرا، باسعیدو، خلیج دیرستان، صخره ی خرچنگ ها، روستای لافت، غار خُربَس، تالاب پرندگان دو کوهک،...

نمکدان

سایت نمکدان در جنوب غربی جزیره ی قشم واقع شده است. گنبد مخروطی این منطقه که ارتفاعش تا 379 متر نیز می رسد، به دلیل پدیده ی دیا پیریسم2 ایجاد شده است. غار نمکی این منطقه به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان شناخته می شود. در سایت نمکدان انواع سنگ های دگرگونی، رسوبی و آذرین یافت می شود.

دره ی ستارگان

دره ی ستارگان از قدیم الایام افسانه های زیادی را به خود همراه داشته است. برخی از بومیان جزیره معتقدند که این دره از شهاب باران به وجود آمده و برخی دیگر که درصد بیشتری را تشکیل می دهند بر این باورند که در روزگاران گذشته ستاره های آسمان در این منطقه افتاده اند و باعث ایجاد چنین اشکالی در سنگ ها شده اند. اهالی دیگر کمی ترسناک تر به موضوع نگاه کرده و آن جا را دره ی ارواح می نامند، چرا که هنگام وزش باد در بین صخره ها، صدایی وهم انگیز ایجاد می شود که گفته می شود شبیه به صدای زمزمه ی ارواح است.

به هر طریق دره ی ستارگان یکی از منحصربفردترین جاذبه های طبیعی در کل کشور به شمار می رود که در اثر فرسایش آب های سطحی، بارش های رگباری و طوفان های شدید در طی سالیان زیاد به وجود آمده است. برخی محققان بر این باورند که عمر این دره به دو میلیون سال می رسد. دره ی ستارگان در نزدیکی روستای برکه خلف (در 5 کیلومتری جنوب جزیره) قرار دارد.

بام قشم

بام قشم در بخش مرکزی جزیره واقع شده و ارتفاعی معادل 120 متر دارد. از طریق این دشت پهناور و زیبا دید شگفت انگیزی به ساحل شمالی و جنوبی و جنگل حرا میسر می گردد.

تنگه ی چاهکوه

دره یا تنگه ی چاهکوه در 70 کیلومتری مرکز شهر قشم و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی قرار دارد. این دره که در اصل از چهار طرف تنگه دارد، عمقی برابر 100 متر را داراست. این موضوع به معنی این است که تا 100 متر بالای سر، دیوارهای دره دیده می شود. طبیعتاً آب در یک جزیره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بومی های این منطقه در زمان قدیم به منظور هدر نرفتن آب باران در کف دره چند چاه حفر کرده بودند و احتمالاً دلیل نام گذاری این دره به نام چاهکوه همین موضوع باشد. بیش از 400 سال از عمر چاه های این منطقه می گذرد.

کاسه سلخ

در ساحل جنوبی، منطقه ای به نام کاسه سلخ وجود دارد که در واقع برهوتی است با طول 7 کیلومتر. در این منطقه هیچ نوع پوشش گیاهی وجود ندارد. هزاران تپه ی بزرگ و کوچک و مخروطی شکل که در طی اعصار گذشته از زمین جوشیده و در همان حالت سفت شده و شکل گرفته است در این سایت به چشم می خورد. از جمله خصوصیات منحصر بفرد این نقطه، وجود چشمه ی گوگرد است.

جنگل حرا

در تنگه ی خوران بین جزیره ی قشم و بخشی از استان هرمزگان، در گستره ای در حدود 200 کیلومتر مربع، جنگل هایی پدید آمده که به هنگام مد درختان آب سر از آب بیرون آورده و خودنمایی می کنند. حرا نام گیاهی شگفت انگیز است که در عمق آب های شور ریشه دارد. این گیاه دارای برگ های بیضی شکل است. جنگل حرا یا جنگل مانگرو، به دلیل شرایط ناسب اکولوژی، زیستگاهی مطلوب برای پرندگان مهاجر به حساب می آید.

جزایر ناز

جزایر ناز با مساحت تقریبی 3 هکتار در حوالی سواحل شرقی جزیره ی قشم قرار گرفته است. اطراف این جزایر را دیوارهای صخره ای 10 تا 5 متری احاطه کرده است. در جزایر ناز هیچ ساحل شنی وجود ندارد. در دو جزیره ای که جزایر ناز را تشکیل می دهند کسی سکونت نداشته و اغلب ماهیگیران محلی به آن ها رفت و آمد دارند. برای دیدن جنگل حرا باید از طریق راه آبی اقدام کرد چرا که هیج راهی از خشکی به درون این جنگل وجود ندارد.

روستای باسعیدو

روستای باسعیدو (سینکو) که یکی از روستاهای توابع شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان است، در یک منطقه ی ساحلی با آب و هوای گرم و خشک قرار دارد. از ویژگی های این روستا و اطراف آن می توان به وجود حیات وحش، پوشش گیاهی مناسب و پرندگانی نظیر حواصیل و مرغ دریایی اشاره کرد. روستای باسعیدو که آخرین نقطه در جزیره ی قشم است زمانی مقر انگلیسی ها بوده و دارای یک اسکله نیز هست. بناهایی از دوران انگلیسی ها به جا مانده که مهمان سرا، گورستان و کلیسا از مهم ترین آن ها هستند.

روستای لافت

لافت یکی از روستاهای مهم از توابع مرکزی شهرستان قشم است و در شمال غربی جزیره ی قشم قرار دارد. این روستا در قدیم مدت زیادی به عنوان مرکز جزیره ی قشم بوده و حتی مدتی نام کل این جزیره، لافت بوده است. روستای لافت با درختان سبز گرمسیری و نخلستان های بلند، همراه با دید دریا و جنگل حرا، بسیار دلربا به نظر می رسد. منحصربفردترین ویژگی معماری در لافت، وجود بادگیرهای فراوان است.

پارک کروکودیل قشم

جزیره ی قشم دارای بزرگ ترین و اولین پارک کروکودیل خاورمیانه است. در این مجموعه بیش از 100 کروکودیل از نوزاد تا بزرگ ترین کروکودیل ایران زیست می کنند. در این پارک علاوه بر کروکودیل ها حیواناتی نظیر میمون و سوسمار زندگی می کنند. مجموعه ی پارک کروکودیل ها در 7 کیلومتری اتوبان قشم – درگهان واقع شده است.

قلعه ی پرتغالی ها

بنای قلعه ی پرتغالی ها در سال 1507 توسط دریانوردی پرتغالی در ضلع شمالی جزیره ساخته شد. پرتغالی ها قصد داشتند با ساخت چندین قلعه در جزایر جنوب ایران، تسلط کامل بر این نقطه را به دست آورند. در مدت 110 سال دژهای مستحکمی در هرمز، قشم و لارک توسط آن ها ساخته شد. قلعه ی پرتغالی ها در قشم دارای 2 هزار متر مربع مساحت است و از سنگ های آهکی و گچی ساخته شده است. این قلعه بیشتر کاربردی تدارکاتی داشته وبرای ارتباط با قلعه ی هرمز و خدمات رسانی به آن جا مورد استفاده بوده است. جالب است بدانید قلعه ی پرتغالی ها دارای راه زیرزمینی متصل به شهر قشم بوده است.

چشمه ها

جزیره ی قشم از وجود چشمه های متعدد که اکثراً شور و پراکنده هستند نیز برخوردار است. چشمه گوری، چشمه کارگاه و چشمه های دامنه ی کوه نمکدان از مهم ترین چشمه های این منطقه هستند.

خرید در جزیره ی قشم

خرید در قشم به دلیل وجود قیمت های مناسب همواره به عنوان یکی از جذابیت ها برای گردشگران در این منطقه به شمار رفته است. در ادامه چند مورد از مشهورترین مراکز خرید را معرفی می کنیم.

بازار قدیم قشم

بازار قدیم قشم یک بازار اکثراً روباز است که در گذشته و غالباً برای رفع نیازهای روزمره ی بومیان جزیره ایجاد شده بود. اما به عنوان محلی مناسب برای خرید برخی از اقلام از جمله پوشاک و مواد خوراکی است. این بازار هر روز از ساعت 8 الی 14 و 17 الی 22 دائر می باشد.

بازار ستاره ی قشم

بازار ستاره ی قشم شناخته شده ترین بازار در این جزیره محسوب می شود. تمامی اقلام مورد نیاز از لوازم برقی گرفته تا پوشاک، در این مکان یافت می شوند. جالب است بدانید موزه ی ژئوپارک در ضلع شمالی این بازار قرار گرفته است. ساعات کاری بازار ستاره همه روزه 9 الی 14 و 17 الی 30/23 می باشد.

مجتمع تجاری سیتی سنتر

یکی از مقاصد اصلی برای خرید مجتمع تجاری سیتی سنتر قشم است. این مجتمع تجاری از دو مرکز خرید، سیتی سنتر 1 و سیتی سنتر 2 تشکیل شده است. از این دو مرکز خرید که در جزیره شیک ترین ها محسوب می شوند انواع اقلام را می توان خریداری کرد. در طبقه ی سوم سیتی سنتر 1، شهربازی و فود کورت هم وجود دارد. ساعات کاری این مجموعه 10 الی 14 و 17 الی 12 نیمه شب است.

مجتمع تجاری سیمرغ، بازار فردوسی و مراکز خرید موجود در درگهان، از دیگر مقاصد خریدگردی در جزیره ی قشم هستند.

جزیره ی زیبای قشم با برخورداری از جاذبه های طبیعی و فرهنگی منحصر بفرد یکی از پیشتازان صنعت گردشگری محسوب می شود.

پاورقی ها

  1. ژئوپارک یا پردیس زمین شناسی به منطقه ای گفته می شود که در آن میراث زمین شناختی آن ناحیه با مدیریتی دقیق و دائمی حفظ و نگهداری می شود. ژئو پارک دارای چندین پدیده ی بارز زمین شناسی است.
  2. دیاپیر نوعی توده ی نفوذی زمین شناختی است که در آن مواد دارای قابلیت تحرک و تغییر شکل سنگ پوشاننده روی خود را شکافته اند. اصطلاح دیاپیر برای پدیده های آذرین و غیرآذرین مانند گنبدهای نمکی و گلی استفاده می شود.

1