19 مارس 2024 - 13:11

تنها کتابخانه ثابت گردشگری جهان در یزد

15 ژانویه 2019 - 16:00 dsfr.ir/d981q

تنها کتابخانه ثابت گردشگری جهان در یزد
gotoyazd.com
کتابخانه گردشگر یزد

کتابخانه گردشگر یزد، تنها کتابخانه ثابت گردشگری جهان است که درون بنایی تاریخی موسوم به بام یزد واقع در مرکزی ترین نقطه بافت جهانی این شهر واقع شده است.

در میان کوچه پس کوچه های بافت تاریخی و ثبت جهانی شده یزد و در مجاورت بوستان شاه ابوالقاسم، خانه ی تاریخی رفیعیان رخ نمایی می کند، بنایی ارزشمند که به بام یزد نیز شهره است.

قدمتش به اواخر دوره ی زندیه و اوایل دوره ی قاجار بازمی گردد و در سال 1394 به شماره 31285 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و با قدمتی 250 ساله معرف معماری سنتی ایران است.

این بنا که هم اکنون با رویکرد مرمت سبکی، مرمت و نوسازی شده به عنوان کتابخانه گردشگری، تجربه ای جدید و فعالیتی منحصر به فرد را برای شهر جهانی یزد رقم زده است و در آن، کتب و منابع دیداری و شنیداری پیرامون فرهنگ، هنر، معماری و تمدن ایران زمین به زبان های زنده دنیا در معرض دید گردشگران قرار گرفته است.

اولین کتابخانه ثابت گردشگری دنیا پنج اتاق شامل اتاق های کتب فرش و قالیچه، کتب ایران شناسی، نقشه ها تاریخی، کتب کاشی و نقاشی و اتاق امام حسین (علیه السلام) دارد که اتاق کتب مذهبی موسوم به اتاق امام حسین(ع) در این کتابخانه، تاریخ مصور قیام عاشورا را برای گردشگران خارجی و داخلی روایت می کنند.

در جای جای این خانه تاریخی از روی میز گرفته تا داخل طاقچه های این خانه ی سنتی و میراثی، کتب متنوعی به زبان های مختلف دنیا به چشم می خورد که گردشگران را ساعت ها پای مطالب خود می نشاند.

این کتابخانه که بنا به اظهارات مدیرانش، اولین کتابخانه ثابت گردشگری ایران و دنیا و سومین کتابخانه ی گردشگری دنیاست، در دل بافت تاریخی یزد و در بنای بام یزد واقع شده است. در واقع بام یزد، مرکزی ترین نقطه ی بافت تاریخی است که از آن می توان کویر یزد را در یک سمت و شیرکوه پر صلابت را در سمت دیگر مشاهده کرد. این نقطه از بافت تاریخی یزد همچنین دید مناسبی به گنبد زندان اسکندر، بقعه 12 امام، مسجد جامع و سایر بناهای مطرح این بافت جهانی دارد.

محمد حسین میرجانی، مدیر داخلی و راهنمای این کتابخانه گردشگری با اشاره به وجود بیش از 1500 جلد کتاب در این کتابخانه، می گوید: هر چند هنوز آثار این کتابخانه پایش سیستماتیک نشده اما حدود 1500 جلد کتاب که قدیمی ترین آن ها متعلق به زمان پهلوی اول است، در مخزن کتابخانه وجود دارد.

وی اضافه می کند: کتاب های این کتابخانه در زبان های مختلف آلمانی، ایتالیایی، روسی، انگلیسی، چینی، اسپانیایی، لهستانی، پرتغالی و زبان های دیگری هستند که بیشتر موضوعات آنها مربوط به موضوعات مختلف ایرانشناسی، تاریخ، فرهنگ و صنایع دستی یزد است.

میرجانی با بیان این که کتابخانه گردشگر یزد ثبت ملی نیز شده است، می گوید: طبق جست و جوهای صورت گرفته، این کتابخانه تنها کتابخانه ثابت گردشگری کشور و دنیا و سومین کتابخانه گردشگری دنیا است چرا که یکی از آن ها در ترن ژاپن و دیگری در یک کشتی ایتالیاییست.

وی که معتقد است این کتابخانه باید بیشتر شناخته شود، تصریح می کند: در صورتی که گردشگران داخلی و خارجی و همچنین بازدیدکنندگان با محوطه کتابخانه روبرو شوند، بسیار از آن استقبال خواهند کرد اما اکثر افراد که از این کتابخانه هیچ اطلاعاتی ندارند، آن را مانند کتابخانه های معمولی تصور می کنند لذا رغبتی برای ورود به آن نشان نمی دهند.

هر چند به تازگی نسبت به اطلاع رسانی و تبلیغات این محل اقدام کرده ایم اما بنرهای این کتابخانه در سایت های مختلف گردشگری چون Trip Advisor وجود دارد و گردشگران بسیاری از این طریق به این محل رهنمود می شوند. اگر حمایت شویم می توانیم در رونق هر چه بیشتر گردشگری علمی و فرهنگی شهرمان تاثیر بگذاریم.

میرجانی، استفاده از ظرفیت این محل در برگزاری برنامه های فرهنگی را از دیگر مزایای کتابخانه گردشگر می داند و می گوید: برخی دورهمی ها و نشست های تخصصی اساتید دانشگاهی و تشکل های دانشجویی در محل این کتابخانه برگزار می شود.

1