19 مارس 2024 - 06:26

علامت تجاری چیست؟

14 ژانویه 2019 - 10:50 dsfr.ir/9g0xf

ثبت شرکت

علامت تجاری به نشانی گفته می شود که می تواند کالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده به وسیله یک شخص یا یک بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه ها با اشخاص متمایز نماید

ثبت علامت تجاری یکی از اقداماتی است که میبایست قبل از ثبت شرکت صورت بگیرد و علامت تجاری به نشانی گفته می شود که می تواند کالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده به وسیله یک شخص یا یک بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه ها با اشخاص متمایز نماید.طبق ماده ۳۰ قانون علامت تجاری ، علامت تجاری جمعی و نام تجاری شامل سه تعریف می باشد که در ادامه گروه تخصصی ثبت شرکت کریم خان این سه تعریف را به شما ارائه می دهد.

الف ـ علامت تجاری به هر نشان نمایانی اطلاق می شود که قادر باشد این امکان را برای غیر فراهم آورد تا کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم تشخیص دهند.

ب ـ علامت تجاری جمعی یعنی هر نشان نمایانی است که تحت عنوان علامت تجاری جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و قادر باشد مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت تجاری ثبت شده جمعی استفاده می کنند جداسازی نماید.

ج ـ نام تجاری به عنوانی اطلاق می شود که شخص حقیقی یا حقوقی را مشخص نماید.

مزایای ثبت علامت تجاری

 سبب تمایز بین محصولات شده و مشتریان را در تشخیص محصولات از یکدیگر تضیمن می نماید.
 سبب ایجاد وجه تمایز میان محصولات شرکت ها خواهد شد.
 ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند.
 اشخاص ثالث مجازند از این علامت های تجاری استفاده کنند همچنین منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
 یکی از مهم ترین ارکان موافقت نامه های اعطای نمایندگی می باشند.
 ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
 علامت های تجاری مشوق شرکت ها جهت حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری می باشند
 استفاده از علائم تجاری ممکن است جهت اخذ وام مثمر ثمر باشند.

دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق حاصل از آن

امروزه کسب و کارها به اهمیت استفاده از علائم تجاری جهت تشخیص محصولاتشان از محصولات رقبا پی برده اند ، اما با این اوصاف همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را به طور کامل درک ننموده اند.

بعد از انجام گرفتن مراحل ثبت علامت تجاری بر اساس قانون ثبت علائم تجاری شخص یا شرکت به صورت انحصاری در آمده ، بدین وسیله می توانید از ارائه کالاهای یکسان به وسیله اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری بعمل بیاورید.

در صورتی که علامت تجاری ثبت نشود ، شرکت های رقیب از همان علامت تجاری یا علامت تجاری مشابه آن ، برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و این امر سبب خواهد شد که سرمایه گذاری در بازاریابی یک محصول بخصوص به طور کلی هدر برود.در صورتی که یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا شبیه به علامت تجاری استفاده کند ، این امر ممکن است سبب به وجود آمدن این تصور در مشتریان شود که آن محصول متعلق به همان شرکت است ، نتیجه این امر چیزی جز خرید کالای رقیب نخواهد بود.این موضوع علاوه بر کاهش سود شخص و یا شرکت ، سبب گمراهی مشتریان شده و به شهرت و وجهه شرکت مورد نظر آسیب خواهد زد ، این امر در زمانی که محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد تشدید خواهد شد.

نظر به ارزش و اهمیت علائم تجاری در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار ، تضمین این امر که در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.
بعلاوه ، واگذاری اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت های ثالث بسیار ساده تر بوده و در نتیجه می تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت و یا شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقت نامه اعطای نمایندگی فروش باشد.
در برخی موارد ، علامت تجاری ثبت شده که دارای شهرت بسیار خوبی در میان عموم مردم است که در این گونه موارد ممکن است این برند ها جهت دریافت منابع مالی یا وام از مؤسسات مالی مورد استفاده قرار گیرد که بطور روز افزون از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه می شوند.
مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده

زمان اعتبار ثبت علامت تجاری ده سال از تاریخ ارائه اظهارنامه ثبت آن می باشد.مدت ذکر شده با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله به ازای پرداخت هزینه مشخص ، تمدید خواهد شد. در پایان دوره یک بازه زمانی ارفاقی شش ماهه آغاز می گردد که جهت پرداخت هزینه تمدید ، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می شود.
علائم تجاری قابل ثبت

هر کلمه ، حرف ، عدد ، ترسیمات ، عکس ، شکل ، رنگ ، تصویر ، برچسب یا ترکیب آنها که جهت تشخیص کالاها یا خدمات به کار گرفته می شود ، علامت تجاری به حساب می آید.در برخی کشورها ، شعارهای تبلیغاتی نیز حکم علامت تجاری را دارند و در ادارات ملی به عنوان علامت تجاری ثبت خواهند شد.امروزه بسیاری از کشورها این امکان را به اشخاص می دهند تا شکل هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده اند مانند رنگ ها ، علائم سه بعدی (شکل یا بسته بندی کالاها) ، نشان های قابل شنیدن (صداها) یا نشان های قابل استشمام (بوها) ثبت شوند که تعداد این دست کشورها روزانه در حال افزایش است اما با این اوصاف ، تعداد زیادی از کشورها در ثبت علائم تجاری محدودیت هایی قائل شده اند و تنها در صورت قابل رؤیت بودن نشانه ها به آن ها اجازه ثبت داده خواهد شد.
علائم تجاری غیر قابل ثبت

واژه های عام. بعنوان مثال ، در صورتی شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «کابینت» را برای فروش کابینت ثبت کند ، تقاضانامه ثبت علامت تجاری مردود خواهد شد چون «کابینت» واژه های عام برای این محصول به شمار می آید.

واژه های توصیف کننده. این گونه واژه ها اصولا جهت توصیف محصول تولیده شده به کار گرفته می شوند.بعنوان مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود به این دلیل که این کلمه بر شیرینی شکلات دلالت دارد و در واقع آن را مورد وصف قرار می دهد.در حقیقت در صورتی که به تولید کننده شکلات جهت ارائه تولیداتش حق استفاده انحصاری از کلمه «شیرین» داده شود ، امری خلاف قانون خواهد بود.به همین ترتیب واژه های کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه» قطعا مورد قبول واقع نخواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند.در این گونه موارد ، می بایست عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت تجاری حق استفاده انحصاری درخواست نمی شود درج گردد.

علائم تجاری گمراه کننده

علائم تجاری هستند که در آن ماهیت ، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول به صورت گمراه کننده ای القا می شود.برای مثال، عرضه محصولی همانند ماکارونی به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد قطعا مورد قبول نخواهد بود زیرا این علامت تجاری سبب گمراهی مصرف کنندگان شده و مصرف کنندگان ، تصور خواهند کرد که این علامت تجاری متعلق به یک محصولات لبنی است.

علاوه بر موارد ذکر شده علامت های تجاری که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند و موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی را زیرپا می گذارند ، قابل ثبت نخواهند بود.

پرچم ها نشان های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان های کشورها و سازمان های بین المللی که نمونه ای از آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است اصولا ثبت نمی شوند.در ادامه ثبت کریم خان چند نمونه از مواردی که طبق ماده ۳۲ قانون در آنها علامت تجاری قابل ثبت نیست را ارائه می دهد.

الف ـ علامت تجاری مورد نظر قادر به ایجاد تمایز میان کالاها یا خدمات یک مؤسسه با کالاها و خدمات مؤسسه دیگر نباشد.

ب ـ علائم ثبت شده خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

ج ـ مراکز تجاری یا عمومی را به خصوص درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها دچار سردرگمی کند.

د ـ عین یا تقلید نشان نظامی ، پرچم ، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین المللی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بین المللی تأسیس شده اند بوده یا موارد ذکر شده یکی از اجزاء آن علامت تجاری باشد ، مگر آن که مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان مربوطه اجازه استفاده از آن صادر نماید.

هـ ـ عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت تجاری یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است .
و ـ عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات دیگر ثبت و معروف شده باشد اما این امر به این شرط امکان پذیر است که ارتباطی میان استفاده از علامت تجاری و مالک علامت تجاری برقرار باشد و ثبت آن منافع مالک علامت تجاری قبلی را به خطر نیندازد.

ز ـ مشابه علامت تجاری باشد که پیش تر مالک دیگری اختصاص یافته است و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که از نظر ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

مدارک مورد نیاز برای تقاضای ثبت علامت تجاری

 مدارک مثبت هویت متقاضی؛

 الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
 ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی و روزنامه تاسیس و کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
 مدارک نماینده قانونی: درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و …) صورت گیرد مدارک آن ضمیمه شود.
 ۱نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت تجاری درخواستی حداکثر درابعاد ۶×۶سانتی متر
 درصورت سه بعدی بودن علامت تجاری ارائه علامت تجاری به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و درمجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
 ارائه مدارکی که بر فعالیت در رشته مربوط دلالت دارد مثلا جواز اعلامیه تأسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی یا پروانه کسب و …

اعتراض به رد اظهارنامه علامت تجاری

بر اساس ماده ۳۷ قانون هر ذی نفع این امکان را دارد که حداکثر تا سی روز از تاریخ انتشار آگهی ، اعتراض خود را مبنی بر عدم رعایت مفاد بند (الف ) ماده (۳۰) و ماده (۳۲) این قانون به اداره مالکیت صنعتی ارائه دهد . دراین صورت :

 اداره مالکیت صنعتی رونوشت اعتراض نامه را به متقاضی ارائه نموده و بیست روز به او مهلت می دهد تا نظر خود را اعلام نماید.در صورتی که متقاضی همچنان بر درخواست خود اصرار داشت یادداشت متقابلی را به همراه استدلال مربوط به اداره ذکر شده می فرستد.درغیر این صورت اظهارنامه او مورد قبول واقع نخواهد شد.
 در صورتی که متقاضی یادداشت متقابلی بفرستد ، اداره مالکیت صنعتی رونوشت آن را دراختیار معترض قرار می دهد و ارزیابی نظرات طرفین و مواد این قانون تصمیم بر ثبت یا استرداد علامت تجاری می شود.

طبق ماده ۱۲۴ و ۱۲۵ آیین نامه اجرایی اشخاصی که نسبت به تقاضای ثبت علامت تجاری معترض باشند باید در عرض مهلت ۳۰ روز از تاریخ انتشار آگهی موضوع ماده ۱۲۰ این آیین نامه اعتراض خود را در دو نسخه شامل عدم رعایت مفاد بندهای (الف) و (ب) ماده ۳۰ و ماده ۳۲ قانون به مرجع ثبت ارائه کند.
پس از ثبت اعتراض نامه، نسخه دوم آن با قید تاریخ و شماره وصول به اعتراض کننده پس داده می شود.اعتراض نامه میبایست به انضمام دلایل و مدارک استنادی و رسید پرداخت هزینه رسیدگی به اعتراض ارائه گردد.در صورتی که پس از بررسی اعتراض نامه و مدارک استنادی ، کامل کردن مدارک منضم به اعتراض نامه ضروری باشد ، مرجع ثبت با تعیین موارد ، به صورت کتبی از متقاضی می خواهد که ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ نواقص را رفع نماید.در غیر این صورت، اعتراض نامه بی اثر تلقی خواهد شد.

تبصره – مهلت رفع نقص برای اشخاص مقیم خارج از کشور ۶۰ روز می باشد.

هرگاه اعتراض وارد شده مبنی بر ادعای حق مالکیت نسبت به علامت تجاری باشد که اظهارنامه ثبت آن به مرجع ثبت و آگهی ارائه شده است، اگر علامت تجاری قبلاً به نام او ثبت نشده باشد ، میبایست علاوه بر اعتراض ، برای علامت تجاری خود، مطابق قانون و آیین نامه ، تقاضایی مبنی بر ثبت علامت تجاری نموده و حق ثبت اظهارنامه و علامت تجاری برحسب طبقات و تمام مخارج مربوط به آن را پرداخت نماید.مرجع ثبت مکلف است با رعایت ماده ۱۲۴ این آیین نامه ، ظرف ۱۰ روز از تاریخ رسیدن اعتراض نسخه ای از اعتراض نامه را به همراه رونوشت مدارک و دلایل استنادی به متقاضی ثبت ارائه نماید. متقاضی میبایست از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه، پاسخ مکتوب خود را در عرض ۲۰ روز نسبت به اعتراض وارده به مرجع ثبت ارائه دهد.عدم پاسخ متقاضی به ابلاغ در مهلت مقرر به منزله تمکین وی خواهد بود.

هرگاه متقاضی به صورت کتبی به اعتراض معترض تمکین نماید درخواست او برای ثبت علامت تجاری منتفی می شود و مراتب به صورت کتبی به اعتراض کننده ارائه می شود تا در صورتی که علامت تجاری وی ثبت نشده باشد ، طبق اظهارنامه ای که همزمان با اعتراض ارائه کرده است نسبت به ثبت آن اقدام نماید.در صورت عدم تمکین متقاضی ، مرجع ثبت مراتب را ظرف ۱۰ روز به اعتراض کننده ارائه کرده و وی از این تاریخ ۲۰ روز مهلت دارد که اعتراض خود را از طریق مرجع ثبت به کمیسیون موضوع ماده ۱۷۰ این آیین نامه ارائه دهد.همین ترتیب در موردی نیز باید رعایت شود که اعتراض معترض مبنی بر ادعای داشتن برخی حقوق ، غیراز حق مالکیت ، نسبت به علامتی باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت شده ولی هنوز در ایران به ثبت نرسیده است، مگر اینکه علامت تجاری به صورت قانونی قابل ثبت نباشد. در این فرض نیازی به ارائه اظهارنامه ثبت علامت تجاری به مرجع ثبت نخواهد بود. تصمیم کمیسیون طبق ماده ۱۷۲ این آیین نامه قابل اعتراض در دادگاه صالح مقرر در ماده ۵۹ قانون است.

تبصره ۱– اگر اظهارنامه ارائه شده به هر دلیلی منتهی به ثبت علامت تجاری نشود مبالغ پرداختی از این بابت، پس داده نخواهد شد.
تبصره ۲- در صورت رد اعتراض در کمیسیون ، هزینه رسیدگی به اعتراض ، قابل پس دادن نیست.
تبصره ۳- چنانچه معترض مقیم ایران نباشد، مهلت های ذکر شده در این ماده به میزان دو برابر بیشتر می شود.

تمدید علامت تجاری

پس از اینکه ۱۰ سال از ثبت علامت تجاری گذشت صاحب علامت تجاری نیازمند است تا علامت تجاری را تمدید نماید. تمدید علامت تجاری مستلزم تخصص ، تجربه و مهارت است.موسسه حقوقی ثبت شرکت کریم خان با استفاده از وکلای مجرب و با تجربه در امور ثبتی و حقوقی علامت و نام تجاری با ۲۰سال تجربه با کمترین هزینه، در سریع ترین زمان ممکن اقدام به تمدید علامت تجاری و نام تجاری شما می کند.
(با رعایت ماده های ۱۲۶، ۱۲۷، ۱۲۸ و بندها و تبصره های موجود و ماده ۱۳۱ و تبصره مربوطه ماده ۱۳۲ و ماده ۱۳۳ و بندها و تبصره های موجود ماده ۱۳۴ و بندهای آن و ماده ۱۳۵ و ۱۳۶ . در صورتی که هر گونه سوالی در خصوص مواد ذکر شده دارید می توانید در دیگر بخش های سایت ثبت شرکت کریم خان مطالب مربوط به این ماده ها را مطالعه نمایید.)
مدارک مورد نیاز جهت تمدید علامت تجاری

الف)اشخاص حقیقی

 کپی شناسنامه و کارت ملی مالک علامت
 نمونه علامت و تکمیل فرم اطلاعات مورد نیاز
 مهر و امضاء وکالتنامه

ب)اشخاص حقوقی

 کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان حق امضاء
 کپی روزنامه رسمی شرکت و تمام تغییرات
 نمونه علامت و تکمیل فرم اطلاعات
 مهر و امضاء وکالتنامه

تغییرات علامت تجاری

گاهی علامت تجاری به دلیل طراحی نامناسب ، قدیمی، یا داشتن طراحی مشابه علامت تجاری بی کیفیت دیگر باید تغییر کند.بنابراین در این مواقع تغییر علامت تجاری الزامی می باشد.اگر برند و علامت تجاری ثبت شده به شکل الکترونیک ثبت نشده باشد ، و به شکل حضوری به ثبت رسیده باشد ، ابتدا باید مدارک موجود در پرونده را تکمیل کرد.اگر قصد تغییر علامت تجاری را داشته باشید ، به طوری که تصویر انتخاب شده شامل نوشته خاصی باشد ، پیش از تحویل مدارک لازم به روزنامه باید آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری را نیز به دفتر روزنامه رسمی ارائه دهید.پس از درج تغییرات علامت تجاری در روزنامه به مدت ۳۵ روز فرصت خواهید داشت تا با ارائه همان روزنامه رسمی و یک برگ تقاضای ثبت علامت تجاری و اصل تصدیق ثبت، به اداره ثبت مالکیت های صنعتی مراجعه نموده و مدارک را به مسئول اداره ارائه دهید تا پس از بررسی کامل مدارک ذکر شده به کارشناس مربوطه ارجاع داده شود تا پس از حصول اطمینان از عدم وصول اعتراض مبلغ حق الثبت را مشخص کند تا شما با مراجعه به حسابداری فیش پرداختی را اخذ و به بانک ملی همان اداره مراجعه کرده و مبلغ را پرداخت نمایید تا اظهارنامه مهر شود و به واحد ماشین نویسی منتقل شده و سپس امضا گردد و به مسئول ثبت دفاتر اظهارنامه داده شود تا وی به روزنامه رسمی جهت درج اطلاع دهد.بعد از اینکه آگهی تغییرات در روزنامه رسمی نوشته شد باید یک نسخه از آن را به اداره مالکیت صنعتی ارائه دهید تا مسئول مربوطه دستور ضبط در پرونده را بدهد.سپس دستور ثبت صادر می گردد که پس از احراز هویت، رسید به صاحب علامت ارائه می گردد و بدین ترتیب تمامی تغییراتی که شامل اضافه کالا یا اضافه طبقه یا تغییر علامت تجاری بوده به شکل قانونی ثبت می گردد.

ماده ۱۳۸ درباره تمامی تغییرات علامت تجاری می باشد، ضمنآ به تبصره ها توجه نمائید.

ماده ۱۳۹ انتقال علامت تجاری را مورد بحث قرار می دهد ضمن این که توجه کلی به ماده ها و تبصره های آن به الخصوص انتقال قهری شود.

ماده ۱۴۰ درباره انتقال قسمتی از کالاها و خدمات موضوع علامت تجاری ثبت شده می باشد و توجه بیشتری به تبصره های آن الزامی است.


انتقالات علامت تجاری

صاحب علامت تجاری،مجاز است علامت تجاری را به دیگری انتقال دهد ، همچنین صاحب علامت تجاری قادر است بدون انتقال علامت تجاری خود ، به فرد دیگری اجازه استفاده از علامت تجاری خود را بدهد اما این اجازه که توسط صاحب علامت تجاری داده می شود به این شرط اعتبار دارد که اجازه نامه آن در کشور ثبت شده باشد ، بنابراین تمامی نقل و انتقالات مالکیت علامت تجاری میبایست توسط موسسه های ثبت شرکت مانند موسسه ثبت شرکت کریم خان به ثبت برسند.

مدارک مورد نیاز جهت انتقال علامت تجاری به شرح ذیل می باشد:

الف)اشخاص حقیقی

 کپی شناسنامه و کارت ملی مالک جدید
 اصل سند صلح
 اصل گواهی ثبت علامت تجاری
 قبض پرداخت هزینه انتقال

ب)اشخاص حقوقی

 شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضا
 اسکن روزنامه آخرین تغییرات اعضای هیئت مدیره”دارندگان حق امضا”
 اصل سند صلح
 اصل گواهی ثبت علامت تجاری
 قبض پرداخت هزینه انتقال

مراحل انتقال علامت تجاری

 استعلام های لازمه که توسط موسسه ثبت شرکت کریم خان اخذ می گردد.
 امضای صلحنامه در دفترخانه
 چاپ آگهی

همکاران ما در موسسه حقوقی کریم خان خدمات مشاوره رایگان و تخصصی درباره ثبت برند و ثبت لوگو را در هر زمینه ای از جمله ثبت یرند پوشاک و ثبت برند مواد غذایی و... را به شما ارائه می نمایند. برای این منظور با شماره ۸۷۱۴۶ و یا با آدرس اینترنتی https://sabtkarimkhan.com تماس حاصل نمایید

« دنیای سفر » این نوشته را از « ویرلن » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1