19 مارس 2024 - 15:18

چرا گردشگران دیجیتالی کمتر به ایران رغبت دارند؟

14 ژانویه 2019 - 18:00 dsfr.ir/lf2z9

چرا گردشگران دیجیتالی کمتر به ایران رغبت دارند؟
donyayesafar.com
گردشگری دیجیتال

«گردشگری که وارد ایران می شود به اطلاعات دقیق سفر در لحظه نیاز دارد این درحالی است که خیلی از سایت های ایران به روز نیست. جهانگردی که قصد سفر دارد اگر نتواند به موقع دیتا دریافت کند، رغبت کمتری برای سفرهای بعدی پیدا می کند.»

در سومین مرحله از سلسله نشست های چشم انداز صنعت گردشگری در ایران، بیست و پنجمین نشست با موضوع «گردشگری و تحول دیجیتالی در ایران» به همت مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران برگزار شد، مرتضی یادگاری استاد دانشگاه تهران با ارائه تعریفی از گردشگری و e-tourism، گفت: گردشگری الکترونیک به افراد این امکان را می دهد پیش از آن که سفر خود را آغاز کنند، به صورت الکترونیکی و از طریق ابزارهای اینترنتی وارد محل مورد نظرشان شده و با دسترسی به گزارش ها، مقالات، کتابها و... درباره آن مکان، مزایا و معایب این سفر را دریابند و به راحتی در مورد سفر تصمیم گیری کنند.

وی با بیان این که واژه گردشگری الکترونیک چندسالی است در ایران به گوش می رسد اما در سایر نقاط جهان بیش از ۱۵ سال است که جایگاه ویژه ای برای خود دست و پا کرده است، یادآور شد: گردشگری خود یکی از بزرگترین صنایع دنیا است که برای برخی کشورها به عنوان بزرگترین منبع درآمد و یک ثروت ملی به شمار می آید و همین باعث شده تقریبا تمام کشورهای دارای این صنعت به الکترونیکی کردن آن توجه خاصی داشته باشند.

یادگاری، گردشگری الکترونیک را حاصل ترکیب دو حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات دانست و افزود: هر دو پدیده از متداول ترین نوع فعالیت های درآمدزا و مولد فرصت های شغلی در جهان امروزی به شمار می روند و در بیان جامع تر می توان گفت گردشگری الکترونیک عبارت است از فن تلفیق روش های کسب و کار الکترونیکی و فناوری اطلاعات در شیوه ها و ابزارهای تدارک، ارائه و پشتیبانی خدمات گردشگری برای تامین نیازهای گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر و اشاره به تمام خدماتی دارد که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آن ها استفاده می کردند و امروزه می توانند به صورت الکترونیکی و از طریق فضای اینترنت به این امکانات دسترسی داشته باشد.

این استاد دانشگاه، اطلاع رسانی شفاف، دقیق و به روز در حوزه الکترونیک را بسیار مهم برشمرد و گفت: در حوزه IT زمان خیلی مهم نیست. اگر از دنیا عقب هستیم خیلی نگران کننده نیست و آنچیزی که اهمیت دارد نتیجه مطلوب و اطلاع رسانی دقیق و به روز در این حوزه است، برای مثال گردشگری که وارد ایران می شود به اطلاعات دقیق سفر در لحظه نیاز دارد این درحالی است که خیلی از سایت های ایران به روز نیست. جهانگردی که قصد سفر به کشور را دارد اگر نتواند به موقع دیتا دریافت کند، قاعدتا رغبت کمتری برای سفرهای بعدی پیدا می کند.

وی صدور به موقع ویزای الکترونیکی، ارائه تصویر جغرافیایی از مقصد، پیش بینی آب و هوا، اختلاف زمانی، نوع پول، نحوه تبدیل ارزی، نرخ مکالمات تلفنی، لینک های مفید برای گردشگری و همچنین اطلاع رسانی به زبان های زنده دنیا را از جمله مهم ترین مواردی دانست که باید در سایت های گردشگری به روز و موجود باشد.

یادگاری امکان رزرو و خرید الکترونیکی بلیت، ارائه بسته های پیشنهادی از طریق تورهای الکترونیکی شامل حمل و نقل، محل اقامت و بلیت و امکان رزرو و اجاره وسایل نقلیه را از مهم ترین سرویس های مهم در گردشگری الکترونیک ذکر کرد.

با توجه به این که یکی از مهم ترین محصولات گردشگری الکترونیک، ارائه دقیق، شفاف و معتبر است لذا یک وب سایت گردشگری باید اطلاعات مورد نیاز گردشگران را درباره قیمت و زمان بلیت ها، آدرس و قیمت هتل ها تامین کند. به طور کلی در گردشگری الکترونیک گردشگر باید به تمام اطلاعات مرتبط با محصولات گردشگری دسترسی داشته باشند.

این اطلاعات باید به طور دائم به روزرسانی شود. در برخی موارد در وب سایت گردشگری الکترونیک این امکان برای گردشگر وجود دارد که با کسب اطلاعات درباره مقصد موردنظر، تجربه یک سفر مجازی و بازدید الکترونیکی از آن را کسب کند. هرچند سفر مجازی به اندازه سفر واقعی لذت ندارد اما در شرایطی که به علت مشکلات مالی، فرهنگی و... امکان سفر حقیقی وجود نداشته باشد، چنین تجربه ای برای گردشگر جالب خواهد بود.

یادگاری، پاسخ دهی آنلاین در بحث گردشگری الکترونیک را یکی از مهم ترین موارد جذب گردشگر دانست و وجود کامنت های واقعی و درج نظرات مخاطبان در سایتهای گردشگری را عامل مهمی در صداقت سایت مقصد برشمرد.

این استاد دانشگاه تهران همچنین کمک به توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته به مدد بازاریابی و تبلیغات برای جذب گردشگر، بی نیازی به پیمودن مسافت های طولانی و خسته کننده، کاهش ساخت و سازهای بی مورد برای سکونت مسافران، انجام بازدیدهای علمی و همایش های مختلف با کمک ابزارهای الکترونیکی همچون ویدئو کنفرانس ها، اشتغال زایی، ایجاد رقابت در زمینه هتلداری و اقامتگاه ها و بهبود خدمت دهی و امکانات رفاهی مکان های تفریحی و گردشگری، کاهش ترافیک و ترددهای غیرضروری و... را از مهم ترین مزایای گردشگری الکترونیک ذکر کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1