28 مارس 2024 - 14:49

شناسایی یک پل خشتی دوره قاجار در فومن

5 ژانویه 2019 - 18:00 dsfr.ir/834zy

شناسایی یک پل خشتی دوره قاجار در فومن
mehrnews.com
پل خشتی دوره قاجار

معاون میراث فرهنگی گیلان از شناسایی یک پل خشتی تاریخی در شهرستان فومن خبر داد و گفت: پرونده این پل برای ثبت در آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی ارسال می شود.

ولی جهانی با اشاره به شناسایی یک پل خشتی دوره قاجار در شهرستان فومن، اظهارکرد: این پل خشتی در روستای سند و در دو کیلومتری شهرستان فومن قرار دارد که برای نخستین بار توسط میراث فرهنگی گیلان شناسایی و مستندنگاری شد.

وی با اشاره به ویژگی های مصالح به کار رفته در پل خشتی که از آجر و ملاط ساروج ساخته شد، افزود: براساس نظر اولیه این پل در دوره قاجار بر روی نهر روستا ساخته شده است. برای استعلام دقیق تاریخ ساخت، تعدادی از آجرهای پل به آزمایشگاه پژوهشکده میراث فرهنگی ارسال شده و پس از مستند سازی کامل سال یابی دقیق آجر یا ملاط بکار رفته در این پل، قدمت اثر مشخص می شود.

جهانی با اشاره به اقلیم گیلان و سرعت رشد گیاهان در حریم بناهای میراثی تصریح کرد: به دلیل فعل و انفعالاتی که طی سالهای اخیر در حریم و بستر رودخانه اتفاق افتاده آبی در زیر پل جریان ندارد و همین امر سرعت رویش گیاهان در حریم و روی پل خشتی را افزایش داده و از دید دیگران پنهان مانده بود. 

معاون میراث فرهنگی گیلان با اشاره به گیاه زدایی و پاکسازی از حریم و روی پل خشتی، ادامه داد: بزودی پرونده ثبتی این پل خشتی برای ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1