16 آوریل 2024 - 21:20

بازار بی رونق صنایع دستی

1 ژانویه 2019 - 12:00 dsfr.ir/hj1ix

بازار بی رونق صنایع دستی
alamoutq.ir
صنایع دستی

نهمین نمایشگاه صنایع دستی استان بوشهر که از سوم دی ماه به مدت پنج روز به منظور نمایش وعرضه دست ساخته های هنرمندان مناطق مختلف کشور برپا شد، بیشتر فرصتی برای بازگویی کمبودها، مشکلات و گلایه ها از بی رونقی این هنر صنعت بود.

فعالان عرصه صنایع دستی می گویند اگرچه این تولیدات که حاصل فکر، ذوق، هنر و دست رنج آفرینندگان آن است و بسیاری از اهل ذوق و هنر قدر آن را می دانند، اما در شرایط اقتصادی امروز کشور خریداری ندارد.

به گفته فعالان این حوزه، در بازارهای خارجی اگرچه مشتاقان و علاقه مندان زیادی برای خرید صنایع دستی نفیس ایران وجود دارد اما زمینه حضور فعال و رقابتی صنایع دستی ایران در بازارهای جهانی فراهم نیست و همان بازار اندکی نیز که هنرهای دستی ما در دهه های گذشته داشته، جای خود را به محصولات دیگر کشورها داده است.

شرکت کنندگان در نمایشگاه صنایع دستی بوشهر بر این باورند که تولید کننده صنایع دستی باید فقط دغدغه تولید محصول را داشته باشد نه اینکه علاوه بر تولید، مشکل فروش ، کمبود مواد اولیه، بیمه و غیره را هم تحمل کند.

آنان معتقدند با توجه به اینکه امروز سیاست دولت رونق و توسعه صنایع دستی برای ایجاد اشتغال پایدار در اجرای اقتصاد مقاومتی و رونق گردشگری روستایی برای جلوگیری از مهاجرت و توسعه روستاهاست، تحقق این هدف در گرو رونق بازار فروش محصولات صنایع دستی است؛ در غیر این صورت تسهیلات پرداختی در این بخش فقط مسکنی موقتی است که در آینده صنعتگران را به بدهکار بانکی تبدیل خواهد کرد.

مشکلات مسئولان غرفه های برپا شده در این نمایشگاه که از نقاط مختلف کشور حضور دارند، مشترک است و همه خواهان رسیدگی و پیگیری مسئولان برای حل این کمبودها هستند.

آنان، نبود تبلیغات محیطی درکنار برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، پایین بودن توان خرید علاقه مندان به صنایع دستی، فقدان بازار صادراتی مناسب، کمبود و گرانی مواد اولیه، جولان دلالان در بازار مواد اولیه و تولیدات صنایع دستی و نبود حمایت مناسب از فعالان این بخش را ازجمله مشکلات خود عنوان کردند. 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1