27 مارس 2024 - 15:38

آثار باستانی جدید در مصر کشف شد

1 ژانویه 2019 - 10:00 dsfr.ir/sa9et

آثار تاریخی مصر

تیم کاوش باستان شناسی مصری اتریشی فعال در شهر باستانی «کوم امبو»، تعداد زیادی مُهر استوانه ای شکل که نام پادشاهان قدیمی خاندان پنجم امپراطوری مصر بر روی آن نقش بسته است را کشف کردند.

وزارت باستان شناسی مصر از ظهور پادشاهان خاندان پنجم امپراطوری این کشور، برای اولین بار در شهر باستانی «کوم امبو» خبر داد.
دبیرکل شورای عالی باستان شناسی مصر با صدور بیانیه ای اعلام کرد در میان اسامی پادشاهانی که بر روی مُهرهای مذکور نقش بسته است نام پادشاه «اوسر کاف» بنیان گذار خاندان پنجم مصر باستان نیز دیده می شود.

«مصطفی وزیری» افزود: همچنین نام پادشاه «نفریر کارع» سومین پادشاه خاندان پنجم امپراطوری مصر روی مُهرها نقش بسته و این اولین بار است که شهر باستانی کوم امبو شاهد اسامی پادشاهانی از دوران مصر باستان است.

رئیس تیم کاوش باستان شناسی مصری اتریشی گفت: این تیم، کار خود در این منطقه را در سال 2017 برای بررسی تاریخ و طبیعت شهر قدیمی آغاز کرد.

تیم کاوش در ابتدای کار خود موفق به کشف مهر پادشاه «ساحورَع» دومین فرعون خاندان پنجم مصر باستان شد و این اکتشافات بیانگر اهمیت زیاد شهر قدیمی «کوم امبو» به عنوان مرکز اداری مصر علیا در دولت باستانی است.

در شهر باستانی «کوم امبو» معبدی دوگانه وجود دارد که دارای درهایی دو قلو و تالاری است که به دو الهه معبد تعلق دارد. این معبد در ۹۴۰ کیلومتری جنوب قاهره، معبد محلی برای ستایش سوبک، الهه ای به شکل تمساح و حوروس، الهه انتقام بوده است.

تیم کاوش باستانی مصر چندی پیش نیز موفق به کشف مجسمه «ابوالهول» در معبد «کوم آمبو» واقع در شهری به همین نام در استان اسوان شدند.

وزارت آثار باستانی مصر جنس این مجسمه را که در عملیات کاوش باستان شناسی به دست آمده است از ماسه سنگ ذکر کرد.

به گفته دبیرکل شورای عالی وزارت آثار باستانی مصر، این مجسمه به دوران بطلمیوس و حدود 305 سال پیش از میلاد باز می گردد.

مجسمه ابوالهول غول افسانه های مصر باستان و اسطوره ادیپ، مخلوطی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزیّن به بال های عقاب و دارای سری شبیه سر زنان است.

معروف ترین مجسمه ابوالهول در منطقه اهرام جیزه در غرب قاهره واقع است که طول آن بیش از 73.5 و عرض آن 6 متر است و ارتفاعی در حدود 20.22 متر دارد و به دوران فرعون خفرع (2558 – 2532 قبل از میلاد) باز می گردد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1