28 مارس 2024 - 16:39

کاهش سفرهای خارجی، سفرهای داخلی را زیاد نکرد

31 دسامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/df4v1

کاهش سفرهای خارجی، سفرهای داخلی را زیاد نکرد
saboktar.com
ایرانگردی

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: کاهش سفرهای خارجی در حجم سفرهای داخلی مردم تغییر وضعیت نداده است. سفر مردم از هر نوع، خارجی و داخلی به شکل قابل توجهی کم شده است.

حرمت الله رفیعی با بیان این که سفرهای خارجی به استناد حجم فروش تورها و بلیت هواپیما در آژانس های مسافرتی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: بی ثباتی نرخ ارز، برنامه ریزی سفر را تحت تاثیر قرار داده است.

هر بسته سفر از زمان برنامه ریزی تا عرضه در بازار دست کم دو ماه زمان می برد، اما در این فاصله ارز آنقدر بالا و پایین می شود که نمی توان نرخ با ثباتی را تعیین کرد. از طرفی وقتی نرخ ارز پایین می آید انتظار می رود قیمت خدمات هم کم تر شود اما این اتفاق نمی افتد. همین چند وقت پیش با وجود آن که دلار به کانال ۱۰ هزار تومان وارد شد اما قیمت بلیت هواپیما بدون تغییر باقی ماند.

او به وضعیت سفرهای خارجی در مناسبت خاص کریسمس و سال نو میلادی نگاهی داشت و افزود: اگرچه همزمان تعطیلات مناسبتی در داخل کشور ندارد اما هر سال جمعیتی به این بهانه به خارج از کشور سفر می کردند که بیشتر هم به سمت اروپا بود که تعداد این سفرها هم کم شده است.

به هر حال شرایط اقتصادی مردم دشوار شده، تا وقتی غذا، پوشاک و مسکن مساله ی مردم است، نمی توان انتظار داشت سفر را در اولویت اول قرار دهند. از طرفی فرهنگ مردم ما این است که وقتی پول، حال و حوصله و زمان کافی داشته باشند، سفر می روند. الان توان اقتصادی مردم کم شده و قیمت برخی کالاها نجومی شده، پس طبیعی است به سفر کمتر فکر کنند.

این فعال گردشگری به کاهش سفرهای داخلی اشاره کرد و تفکر حاکم درباره پوشش سفرهای داخلی با ریزش سفرهای خارجی را رد کرد و گفت: اوایل که سفرهای خارجی گران و کم شد، برخی گمان می کردند تعداد سفرهای داخلی بیشتر می شود، ولی مگر ما در داخل کار متفاوتی انجام دادیم تا آن گروهی که سفر خارجی می رفتند را جذب کنیم.

آمار اتاق های خالی هتل ها و صندلی های خالی پروازها گویای واقعیت سفرهای داخلی است. در نشستی هتلداران اعلام کردند امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر خالی بوده اند.

همه آن هایی که دیگر نمی توانند سفر خارجی بروند، به ایرانگردی روی نیاورده اند، چون آن هایی که خارج می رفتند از آن هایی که ایرانگردی می کنند، متفاوت اند. برخی می گویند سفر آن ها به کیش زیاد شده است، ولی ما که آژانس دار هستیم می بینیم که تعداد پروازهای کیش هم کم شده است.

رفیعی با استناد به فروش بلیت پروازها و تورهای داخلی نیز بیان کرد: گرانی ها تعداد سفرهای آن هایی که ایرانگردی هم می کردند کم کرده است. هرچند ریزش در این بخش به اندازه سفرهای خارجی نبوده است، ولی اینطور هم نبوده که همدیگر را پوشش داده باشند یعنی جا مانده های سفرهای خارجی به ایرانگردی روی آورده باشند. اگر هم این اتفاق افتاده باشد جمعیت زیادی نبوده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی درباره تهیه بسته سفر ارزان قیمت برای سامان دهی این وضعیت، اظهار کرد: شنیده بودم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار است چنین بسته ای را ارائه دهد، ولی هنوز خبری نشده است.

معتقدم اگر برخی انحصارها و وابستگی ها از شرکت های هواپیمایی و هتل ها برداشته شود، آژانس های گردشگری می توانند توافقی سه جانبه داشته باشند تا با استفاده از ظرفیت خالی هتل ها و پروازها، سفر ارزان طراحی و عرضه کنند. مساله این است که آژانس دار از خود چیزی ندارد و فروشنده محصول دیگران است، بنابراین به تنهایی نمی تواند قیمت ها را پایین آورد.

این هفته جلسه ای را با شرکت ها هواپیمایی خواهم داشت و امیدوارم در این باره توافقی حاصل شود تا با مشارکت آن ها و هتلدارها بتوان بسته سفر با قیمتی مناسب آماده کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1