19 آوریل 2024 - 20:03

میراث فرهنگی یمن در معرض نابودی قرار دارد

31 دسامبر 2018 - 14:00 dsfr.ir/pw9ey

میراث فرهنگی یمن

شبکه خبری الجزیره اعلام کرد از آغاز جنگ یمن در سال 2015 و حمله عربستان سعودی به این کشور، علاوه بر خسارات جانی و مالی، میراث فرهنگی و تمدن غنی یمن که به پیش از اسلام بازمی گردد نیز در معرض نابودی است.

یمن که در میان کشورهای خاورمیانه جزو دارندگان غنی ترین تمدن ها و آثار باستانی است و از نظر جغرافیایی میان شبه جزیره عربستان، شرق آفریقا واقیانوس هند قرار دارد به دلیل بارش های فصلی به مدت طولانی قبل از اسلام ،به مهد تمدن های بزرگ تبدیل شده بود.

علاوه بر عوامل مذکور ،که در تنوع فرهنگی یمن سهیم هستند این کشور دربرگیرنده مراکز میراث جهانی یونسکو از جمله شهر قدیمی صنعا و مسجد بزرگ شهر قدیمی اب می باشد.

میراث فرهنگی یمن بر اثر جنگ در معرض نابودی قراردارد به طوری که درسه سال گذشته سدهای قدیمی و مساجدی که قدمت آن به قرون وسطا برمی گردد تخریب شده، موزه ها و آثار دوران استعماری این کشور آسیب زیادی دیده و این در حالی است که رسانه ها توجه زیادی به این موضع نکرده اند.

این گزارش می افزاید، تخریب کتابخانه های یمن یکی از داستان های فراموش شده از تراژدی یمن است که تفاوتی با غارت وویرانی شهر تمبکتو مالی درسال 2013 ندارد.

دست نوشته ها (خطاطی) اسلامی یکی از بزرگترین گنج های تاریخ یمن است ومشهورترین آن بخشی از 'قرآن صنعا' می باشد که در طبقه بالای مسجد جامع این شهردر سال 1972 کشف وهمچنان در این مکان نگهداری می شود.

'قرآن صنعا' یکی از قدیمی ترین قرآن های جهان است که قدمت آن به قرن هفتم بر می گردد زیرا نگارش آن با قرآن های دیگر تفاوت دارد.
از دیگر آثار باستانی یمن می توان به مجموعه کتاب های خطی زیدیه ، کتاب های اهل سنت ودوازده امامی ها واسماعیلیه ها اشاره کرد.

تاریخ تفکر اسلامی نیز در یمن دارای سابقه واهمیت بسزایی است که از کتاب وآثار نویسندگان یمنی میتوان به این موضوع پی برد.

یمن از سال 2015 تاکنون مورد حملات نظامی ومحاصره زمینی هوایی و دریایی ائتلاف سعودی قرار دارد که بر اثر آن تاکنون بیش از 13 هزار تن کشته وهزاران تن دیگر زخمی شده اند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1