29 مارس 2024 - 03:19

کوه یخ یا پلاستیک

31 دسامبر 2018 - 08:00 dsfr.ir/6f7n1

کوه یخ یا پلاستیک
harimparvaz.com
کوه یخ

دریاها و اقیانوس ها حدود 72 درصد سطح زمین را پوشانده اند و بشر 17 تا 50 درصد پروتئین مورد نیاز خود را از این پهنه ها آبی تامین می کند اما این منابع ارزشمند آبی هم مانند سایر منابع از گزند زیاده خواهی انسان در امان نمانده است.

بهروز ابطحی رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به انبوه پسماندهای پلاستیکی در دریاها و اقیانوس ها گفت: با توجه به افزایش حجم پلاستیک در دریاها و اقیانوس ها، این حجم از پلاستیک در دنیا به کوه یخ تشبیه شده است؛ به این معنا که بخش کوچکی از آن در معرض دید است اما بخش زیادی از آن و یا تبعات آن را نمی بینم که همان تجزیه شیمیایی پلاستیک ها است.

برآورد شده است که اگر آلوده کردن دریاها و اقیانوس ها با همین روند ادامه یابد، بعد از 30 سال وزن پلاستیک موجود در دریاها بیشتر از وزن ماهیان خواهد شد یعنی اگر تور در دریا بیندازیم بیشتر از آن که ماهی صید کنیم، پلاستیک صید خواهیم کرد. 

دریا مواهب بسیار زیادی دارد در کنار آن ممکن است مخاطراتی نیز داشته باشد که باید آنها را بشناسیم و مدیریت کنیم، مدیریت مخاطرات دریایی امکان پذیر است و می شود آنها را به حداقل رساند.

برخی مخاطرات ناگهانی هستند مانند سونامی که طی چند دقیقه تا چند ساعت اتفاق می افتد برخی مخاطرات نیز مانند آلودگی ها بلندمدت و خاموش هستند اما تاثیراتشان روی زندگی انسان بسیار عمیق است مانند آلاینده های پلاستیکی در محیط دریا که موضوعی جهانی است.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به این که بشر 17 تا 50 درصد پروتیین مورد نیاز خود را با توجه به شرایط هر کشور از دریاها تامین می کند گفت:بقیه پروتیین مورد نیاز نیز از خشکی تامین می شود؛ در خشکی تولید پروتیین تا حدودی تحت کنترل و مدیریت انسان است.

به عبارت دیگر، در خشکی این قابلیت وجود دارد که آلودگی پلاستیکی را از غذای دام و اطراف محیط های پرورش دام و طیور دور کرد، اما در محیط دریا اینطور نیست، پروتیین دریایی از محیطی به دست می آید که در صورت آلوده شدن، امکان حذف آلاینده ها از آن و از اطراف آبزیان نیست و وقتی دریا آلوده شود این آلودگی به طور مستقیم وارد بدن آبزیان و سپس به انسان منتقل می شود.

آلودگی پلاستیک فاجعه ای است که دنیا را تهدید می کند، در برخی از مناطق دریایی جهان که فعلا خارج از آب های ما هستند این آلودگی به حدی رسیده که انبوه متراکم آلودگی پلاستیکی در تصاویر ماهواره ای شبیه قاره هستند. هیچ انسانی مایل نیست هنگام شنا کردن در دریا، با پسماندهای پلاستیکی تماس پیدا کند یا گوشت ماهی مصرفی اش حاوی بقایای پلاستیکی باشد.

پلاستیک جنگل های دریایی را هم تهدید و جدا از تاثیرات پنهان آلودگی، عاملی برای نازیبایی مناظر محسوب می شود.

گاهی این پلاستیک ها سطح وسیعی را می پوشانند، به عنوان مثال وقتی به جنگل های حرا نگاه می کنیم می بینم که زباله های پلاستیکی زیادی به ریشه های هوایی این درختان چسبیده اند، هم به اکوسیستم لطمه می زند و هم به منظره و فرد به جای اینکه از مناظر طبیعی و بکر منطقه لذت ببرد بیشتر پلاستیک می بیند.

البته تخریب منظره یکی از مسائل آشکار و کمترین پیامد آلودگی است و به واقع بخش زیادی از این تاثیرات را نمی بینیم.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: دریاها حدود 72 درصد سطح زمین را می پوشانند بنابراین سالم نگه داشتن اقیانوس و دریاها در واقع بخش بزرگی از سالم نگه داشتن کره زمین است.

با توجهی که مقامات عالی کشور در حوزه پژوهش، فناوری ، صنعت و دریانوردی دارند می توان آینده علم دریانوردی و اقیانوس شناسی را در کشور روشن دید. به طور کلی حوزه دریا با جنبه های مختلف زندگی شهروندان ارتباط پیدا می کند و منحصر به یک یا دو وزارتخانه نیست.

برای کشور ما که متصل به سه حوزه دریایی بسیار مهم و راهبردی جهان است، امیدواریم با افزایش توجه به توسعه دریامحور و پژوهش های دریایی پشتیبان کافی برای توسعه این علم داشته باشیم و بتوانیم نقشی را که لازم است در منطقه و جهان ایفا کنیم.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تاکید کرد: در این راستا به سهم خود در تلاشیم تا با همکاری دانشگاه های دریایی فعالیت ها را هدفمند کنیم، برنامه محور پیش ببریم، سطح کیفی تحقیقات را ارتقا دهیم و از کارهای موازی و تکراری پرهیز کنیم. 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1