28 مارس 2024 - 18:53

معرفی فرودگاه بین المللی BGW بغداد

25 دسامبر 2018 - 10:30 dsfr.ir/5l36c

معرفی فرودگاه بین المللی BGW بغداد

فرودگاه بین المللی بغداد (Baghdad International Airport)که سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) آن را با کد BGW می خواند، بزرگ ترین فرودگاه بین المللی در کل کشور عراق محسوب می شود. این فرودگاه در حومه ی شهر بغداد و در ۱۶ کیلومتری غرب مرکز تجاری این شهر قرار دارد.

این مقاله ازمجله ی ایرپلین تیکت به بررسی فرودگاه بین المللی بغداد می پردازد

نگاه اجمالی

فرودگاه بین المللی بغداد ظرفیت میزبانی از ۵/۷ میلیون نفر مسافر در سال را داراست. همچنین پروازهای نظامی و غیر نظامی از طریق این فرودگاه انجام می پذیرند. فرودگاه بین المللی بغداد برای همه ی انواع هواپیماها در هر اندازه ای مناسب است.

فرودگاه بین المللی بغداد قطب فعالیت ایرلاین عراقی که هواپیمایی ملی عراق است محسوب می شود. از دیگر کمپانی هایی که در این فرودگاه فعالیت جدی دارند می توان به ایر عربیا (Air Arabia) ، کمپانی هوایی ارمنستان (Armenia Aircompany)، هواپیمایی آتا (ATA Airlines) و اطلاس گلوبال (Atlas Global) اشاره کرد. در حال حاضر این فرودگاه میزبان بیش از ۳۰ ایرلاین داخلی و خارجی است.

 بغداد یکی از مقاصد محبوب مسافران ایرانی به شمار می رود. یکی از مهم ترین موارد در سفرهای آسان و ایمن، خرید بلیط محسوب می شود و خوشبختانه امکان خرید آنلاین در طول سال های گذشته کمک فروانی به این روند کرده است. برای خرید مطمئن به سامانه ای مطمئن نیاز است. ایرپلین تیکت سامانه ای قابل اعتماد است که با پشتیبانی شبانه روزی و لیست کاملی از پروازها امکان خریدی آسان و ایمن را فراهم می کند. برای آشنایی با لیست پروازها و خرید بلیط هواپیما بغداد روی لینک کلیک کنید.

تاریخچه

تاریخچه ی فرودگاه بین المللی بغداد به چهار بخش تقسیم می شود که به طور خلاصه به شرح مختصری از هر کدام می پردازیم.

قبل از سال ۱۹۸۲

فرودگاه کنونی بر اساس قراردادی با یک شرکت فرانسوی۱ در سال ۱۹۷۹ ساخته شد و گسترش یافت. جنگ بین ایران و عراق افتتاح فرودگاه بین المللی بغداد را تا سال ۱۹۸۲ به تعویق انداخت. در آن زمان فرودگاه با نام “فرودگاه بین المللی صدام” که نام رئیس جمهور اسبق عراق بود افتتاح گردید.

سال ۲۰۰۳-۱۹۸۲

در سال ۱۹۹۱ زمانی که سازمان ملل متحد محدودیت هایی را به دلیل تعرض کشور عراق به خاک کویت در طول جنگ خلیج فارس اعمال کرد، بیشتر پروازهای غیرنظامی فرودگاه بین المللی بغداد متوقف شد. به دلیل اینکه آسمان عراق از طرف ایالات متحده ی آمریکا و بریتانیا منطقه ی پرواز ممنوع اعلام شده بود، ایرلاین عراقی (Iraqi Airlines) فقط می توانست پروازهای داخلی آن هم برای مدت محدودی برگزار کند. در زمینه ی بین المللی بغداد فقط می توانست میزبان پروازهای چارتری گاه به گاه که حامل دارو و امداد گران بود، باشد. ایرلاین سلطنتی اردن (Royal Jordanian Airlines) پروازهای منظمی را برای این منظور از عمان به بغداد برگزار می کرد.

سال ۲۰۰۵-۲۰۰۳

در آوریل سال ۲۰۰۳ نیروهای آمریکایی به خاک عراق حمله کردند و نام فرودگاه را از فرودگاه بین المللی صدام به فرودگاه بین المللی بغداد تغییر دادند. کد اختصاص داده شده به فرودگاه توسط سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی از SDA به BGW تغییر پیدا کرد. کنترل فرودگاه بین المللی بغداد در سال ۲۰۰۴ به دولت عراق بازگردانده شد.

سال ۲۰۰۵ تا کنون

در سال ۲۰۰۶ در طی یک حمله، هواپیمای C-5 که در فرودگاه بین المللی بغداد پارک شده بود مورد اصابت راکت قرار گرفت. بعد از آن اتفاق کنکورس۲ C با ۳ گیت فعال بازسازی شد. در سال ۲۰۱۵ یکی از هواپیماهای ایرلاین فلای دوبی (Flydubai) که حامل ۱۵۴ نفر مسافر بود، به هنگام فرود مورد حمله قرار گرفت و یکی از مسافران زخمی شد. بعد از این حادثه، دو هواپیمایی امارات متحده ی عربی، فلای دوبی و امارات (Emirates)، پروازهای خود را به این شهر معلق کردند. همینطور هواپیمایی ترکیش (Turkish Airlines) و هواپیمایی سلطنتی اردن نیز پروازهای خود به بغداد را به طور موقتی به حالت تعلیق درآوردند.

ترمینال ها

فرودگاه بین المللی بغداد دو ترمینال اصلی دارد: ترمینال پروازهای نظامی و ترمینال پروازهای غیر نظامی (ترمینال مسافران) که در این قسمت به شرح مختصری از ترمینال پروازهای غیرنظامی می پردازیم.

ترمینال مسافران (پروازهای غیرنظامی)

ترمینال پروازهای غیرنظامی فرودگاه بین المللی بغداد دارای ۳ کنکورس (A,B,C) است که با نام های نینوا، بابل و سامرا که همگی اسامی شهرهای قدیمی عراق هستند، نام گذاری شده اند. هر سه کنکورس به نحوی به یکدیگر متصل هستند. کنکورس نینوا به کنکورس بابل و کنکورس بابل به کنکورس سامرا وصل شده است.

ترمینال پروازهای غیرنظامی به کانترهای تحویل بار، خدمات تبدیل ارز، بانک، هتل، کافی شاپ، نمازخانه، مرکز خدمات پزشکی، خدمات ویژه ی ناتوانان جسمی، فروشگاه دیوتی فری و صندلی های بسیار راحت مجهز است.

فروشگاه دیوتی فری

فروشگاه دیوتی فری فرودگاه بین المللی بغداد با نام (Iraq Duty Free) فعالیت خود را در سال ۲۰۰۴ و با کالاهای بسیار محدود آغاز کرد. در حال حاضر برترین برندهای دنیا در این فروشگاه حضور دارند ولی کالاهای کاملاً تخصصی آن، عطر و شیرینی جات است. این فروشگاه توسط اداره ی هواپیمایی غیرنظامی عراق (ICAA) اداره و مدیریت می شود و در قسمت پروازهای خروجی قرار دارد.

خدمات ایرلاین ها

  • کنترل پروازهای غیرنظامی فرودگاه بین المللی بغداد در تاریخ ۲۵ آگوست سال ۲۰۰۵ به طور رسمی به این فرودگاه بازگردانده شد. ایرلاین عراقی پروازهای منظم خود را از سر گرفت.
  • در اکتبر سال ۲۰۰۸، هواپیمایی ترکیش (Turkish Airlines) از فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول (IST) سه پرواز در هفته به طور منظم به فرودگاه بین المللی بغداد برقرار کرد.
  • در تاریخ ۹ اکتبر سال ۲۰۰۹ هواپیمایی خاورمیانه (Middle East Airlines) برای مسیر بغداد به بیروت، در ابتدا ۴ پرواز در هفته و سپس پروازهای روزانه ای برقرار کرد.
  • در ۱۷ آوریل سال ۲۰۱۰ هواپیمایی الاتحاد (Etihad Airways) اعلام کرد که از ۲۶ آوریل برای مسیر ابوظبی به بغداد پروازهایی اختصاص خواهد داد.
  • پرواز بین فرودگاه بین المللی قاهره (CAI) و فرودگاه بین المللی بغداد از تاریخ ۲۷ آگوست سال ۲۰۱۱ از طریق هواپیمایی مصر (Egypt Air) ممکن شد.
  • در ژوئن سال ۲۰۱۱ هواپیمایی امارات اعلام کرد از تاریخ ۱۳ نوامبر سال ۲۰۱۱ پروازهایی از فرودگاه بین المللی دبی (DXB) به فرودگاه بین المللی بغداد خواهد داشت.
  • در هفتم ژوئن ۲۰۱۲، هواپیمایی قطر (Qatar Airways) پرواز مستقیم دوحه به بغداد را برای ۴ بار در هفته برقرار کرد.
  • ایرلاین عراقی پروازهای خود به فرودگاه فرانکفورت (FRA) را از تاریخ ۲۵ آوریل ۲۰۱۳ با بوئینگ ۷۷۷ سری ۲۰۰ (Boeing 777-200RL) از سر گرفت.
  • در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳ ایرلاین عراقی پروازهایی بین بغداد و بیجینگ، گوانگجو، شانگهای و بانکوک ایجاد کرد.
  • در ۱۴ آوریل سال ۲۰۱۴ ایرلاین عراقی اعلام کرد پرواز بین فرودگاه بین المللی بغداد و فرودگاه بین المللی وین (VIE) ممکن شده است.

برنامه های گسترش

در ۱۸ مه سال ۲۰۱۰ برنامه ی توسعه ی فرودگاه بین المللی بغداد که شامل ساخت ۳ ترمینال جدید که نتیجتاً منجر به افزایش ظرفیت ترمینال ها تا ۱۵ میلیون نفر در سال می شد، اعلام گردید.

حمل و نقل

تاکسی

برای رفت و آمد بین فرودگاه بغداد و مرکز این شهر می توان گفت تاکسی بهترین راه ممکن است. تاکسی های فرودگاه بغداد در کمتر از ۳۰ دقیقه مسافران را بین فرودگاه بین المللی بغداد و مرکز این شهر جابجا می کنند. در شهر بغداد معمول است که مسافران قبل از رسیدن به ترمینال اقدام به رزرو تاکسی کنند. لازم است بدانید تاکسی های معمولی اجازه ی ورود به فرودگاه بغداد را ندارند، فقط تاکسی های مجوزدار شهر بغداد مجاز به ورود به فرودگاه بین المللی این شهر هستند. ایستگاه تاکسی های فرودگاه بغداد روبروی ترمینال پروازهای ورودی است. نرخ این تاکسی ها به نسبت نوع خودرو، از ۵۵ هزار تا ۹۵ هزار دینار عراقی متغیر است.

اتوبوس های شاتل

در بغداد برخی از هتل ها سرویس شاتل برای رفت و آمد به فرودگاه این شهر به مسافران ارائه می دهند.

اتوبوس

سرویس اتوبوس بین فرودگاه بین المللی بغداد و مرکز این شهر فراهم است. مسافران می توانند بلیط این اتوبوس ها را از کیوسک مستقر در فرودگاه تهیه نمایند.

اجاره ی اتومبیل

در فرودگاه بین المللی بغداد امکان اجاره ی خودرو برای مسافران وجود دارد و البته راه بسیار توصیه شده ای است. اگر به اجاره ی خودرو فکر می کنید بهتر است راننده داشته باشید و اگر مایل به انجام این کار نیستید لازم است چند نکته را به خاطر بسپارید؛ بهترین ساعت برای رانندگی در این شهر ساعات روز است و بهترین مسیرها، جاده های اصلی شهر هستد.به طور کلی برنامه ریزی برای ترانسفر کاملاٌ ایمن از ضروریات هنگام سفر به شهر بغداد محسوب می شود.

1