18 آوریل 2024 - 12:22

انتقال مالکیت کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان به دولت

17 دسامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/mn0vq

انتقال مالکیت کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان به دولت
wikimedia.org
کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: با انتقال مالکیت کاروانسرای سنگی و آجری آهوان به دولت موافقت شد.

محمد جهانشاهی مدیرکل میراث فرهنگی سمنان افزود: بر اساس رایزنی و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد بین نمایندگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، با انتقال مالکیت این دو کاروانسرا به دولت موافقت شد.

با موافقت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مقرر شد مالکیت کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان واقع در ۴۵ کیلومتری جاده سمنان به دامغان تا پایان سال جاری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران واگذار شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ادامه داد: کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان، ظرفیت بزرگی در توسعه و بهبود شرایط و تاسیسات میان راهی گردشگری هستند و پس از اجرای توافق و انتقال نهایی مالکیت، زمینه جذب سرمایه گذار و واگذاری بلند مدت این کاروانسراها به بخش خصوصی، تحت نظارت فنی سازمان میراث فرهنگی فراهم می شود.

دو کاروانسرا یا رباط تاریخی به نام رباط سنگی انوشیروانی و کاروانسرای شاه عباسی در منطقه آهوان وجود دارد. زمان ساخت کاروانسرای سنگی(رباط انوشیروانی) به سال های ۴۲۰ تا ۴۲۱ هجری قمری و ساخت کاروانسرای آجری (شاه عباسی) به سال ۱۰۹۷ هجری قمری در دوره صفویه برمی گردد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1