28 مارس 2024 - 15:15

1784 شی تاریخی ایران از آمریکا به میهن باز می گردد

15 دسامبر 2018 - 14:00 dsfr.ir/x58xs

1784 شی تاریخی ایران از آمریکا به میهن باز می گردد
elicdn.com
اشیای تاریخی

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی گفت: یک هزار و 784 قطعه لوح تاریخی ایران موجود در آمریکا به کشورمان باز می گردد.

علی اصغر مونسان شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه گردشگری پارس در شیراز افزود: مجوز بازگشت این الواح گلی که مربوط به تخت جمشید است، از وزارت خزانه داری آمریکا اخذ شده است و در مرحله بسته بندی، بیمه و بازگشت است. تعداد آثار این مجموعه در دانشگاه شیکاگو در حدود ١١ هزار شی برآورد شده است.

با وجودی که نظر بر این بود که این الواح را در تهران تحویل بگیریم؛ اما به بهانه تحریم برای بیمه این اشیا مشکل ایجاد کردند و گفته شده است اشیا باید در امریکا تحویل داده شود؛ هرچند در نهایت انتظار داریم این اشیا را در لاهه تحویل بگیریم.

رئیس سازمان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: گفته شده مابقی الواح طی برنامه ای سه ساله بازگشت داده می شود؛ البته ما نپذیرفتم و در حال مذاکره هستیم تا زمان بازگشت کوتاه تر شود.

مونسان همچنین درباره حریم ارگ کریمخانی از آثار دوره زندیه در شیراز که ثبت آن در فهرست جهانی یونسکو به دلیل ارتفاع هتل آسمان با مشکلاتی مواجه شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این بنا هتل است و مجوز داشته است، تلاش می کنیم که مشکل آن با مذاکره حل شود اما اگر کاربری بنا شخصی بود جدی تر برخورد می کردیم.

وی درباره اخراج برخی گردشگران ایرانی در گرجستان نیز اظهار داشت: نباید درباره این موضوع واکنش احساسی و ناگهانی نشان داد، ما به همتای خود در گرجستان هشدار داده ایم، اما روابط دو کشور دوستانه است.

جایگاه گردشگر ایرانی مهم است و چنانچه تفلیس به این رفتار ادامه دهد، در روابط گردشگری تجدید نظر خواهیم کرد.

مونسان همچنین در مورد تخریب بافت های تاریخی اظهار داشت: تخریب بافت تاریخی شیراز را به جدیت پیگیری کردیم و در این زمینه با وزارت کشور در تهران و نیز مسئولان شیراز جلسه برگزار کردیم و قرار شد تخریب انجام شده عین به عین بازسازی شود.

نمایشگاه گردشگری پارس عصر چهارشنبه با حضور معاون رئیس جمهوری در شیراز آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا 24 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس برپا است. 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1