19 مارس 2024 - 13:32

آرزوی ایران درّودی سرانجام محقق شد

15 دسامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/zv4x3

موزه ایران درّودی

سرانجام بعد از گذشت دو سال و ۹ ماه، قرارداد واگذاری حق بهره برداری از زمینِ موزه ایران درّودی ابلاغ شد و برای نخستین بار اجازه بهره برداری از زمین موزه شخصی هنرمند نقاشی که ۱۹۵ تابلویش را به صورت محضری به ملت ایران بخشیده، داده شد.

روز چهارشنبه، ۲۱ آذرماه برخی از اعضای شورای شهر تهران از جمله محمدجواد حق شناس - رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر -، حسن خلیل آبادی -، رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر -، محمدرضا دهداری پور - شهردار منطقه ۶ -، اعضای هیات امنای موسسه درودی و محمدرضا کارگر - مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی -، در دیدار با ایران درودی بانوی نقاش سرشناس ایران، قرارداد واگذاری حق بهره برداری از زمین موزه ایران درودی را به او ابلاغ کردند.

شهریور ماه سال ۱۳۹۵ کلنگ موزه ایران درودی در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی (یوسف آباد) با تشریفات کامل به زمین زده شد. این اتفاق بعد از شش سال پیگیری رقم خورد؛ این هنرمند ۱۰ سال پیش خانه اش در فرانسه را فروخته و پول حاصل از آن را به تومان تبدیل کرده و به ایران فرستاده بود تا برای ساخت موزه اش هزینه شود.

اما ساخت موزه هر بار به دلیل وجود برخی مشکلات از جمله جابه جایی مسئولان و بروکراسی اداری و تغییر چهار شهردار تهران در این مدت مسکوت ماند تا این که روز گذشته قرارداد واگذاری حق بهره برداری از زمین موزه ابلاغ شد.

در حال حاضر ایران درودی با توجه به نوسان قیمت دلار به صورت جدی نگران هزینه های ساخت موزه اش است.

این هنرمند نقاش بین المللی تجربه برگزاری ۶۴ نمایشگاه انفرادی در موزه ها و گالری های معتبر دنیا را دارد و ۸۰ فیلم مستند برای تلویزیون ملی سابق ایران ساخته است. همچنین هشت اثر نفیس او در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و برخی از آثارش در دیگر موزه های دنیا وجود دارد.

قرار است ۱۹۵ تابلو این هنرمند که به صورت محضری به ملت ایران بخشیده شده، بعد از ساخت موزه که نقشه آن را جهانگیر درویش - معمار ورزشگاه تختی - هدیه کرده، به نمایش گذاشته شود.

این هنرمند ۸۲ ساله امیدوار است پیش از مرگش آثارش را در موزه خود نصب و آن را شخصا افتتاح کند، چرا که به گفته او، این مرکز پیش از آن که موزه شخصی این هنرمند باشد، مرکز تبادل فرهنگی ایران با هنرمندان جهان خواهد بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1