19 مارس 2024 - 10:16

تراز سفر ایران مثبت شد

12 دسامبر 2018 - 14:00 dsfr.ir/ph3o4

ایرانگردی

آمار ۴ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۰۹ سفر خروجی در برابر ۴ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۴۱۳ سفر ورودی در ۷ ماه نخست سال ۹۷ در حالی از سوی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر شده است که این آمار نشان می دهد تراز سفر ایران به میزان ۳۴ هزار و ۹۰۴ سفر مثبت شده است.

در مدت زمان مشابه سال ۹۶، با ۳ میلیون و ۶ هزار و ۵۵۸ سفر ورودی در برابر ۵ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۱۸۱ سفر خروجی ترازی منفی به میزان ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۶۲۳ سفر ثبت شده بود. همچنین در ۷ ماه نخست سال ۹۵، ۳ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۳۷۸ سفر ورودی در برابر ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۹۴۹ سفر خروجی تراز منفی یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۵۷۱ سفر خروجی را به نمایش گذاشته بود.

تراز مثبت گردشگری البته در تابستان سال ۹۳ نیز بعد از ۳۵ سال رخ داد. در آن زمان، در ازای یک میلیون و ۴۱۷ هزار نفری که از کشور خارج شدند، یک میلیون و ۴۹۷ هزار نفر به ایران آمدند و این موضوع خبر از اختلاف ۸۰ هزار نفری به نفع ایران می داد. البته اکنون با وجود این تراز مثبت نزدیک به ۳۵ هزار نفری، هنوز ابهاماتی وجود دارد مبنی بر این که نمی توان همه آمار ورودی افراد را با عنوان «گردشگر» اطلاق کرد و درنتیجه نمی توان به صورت قاطع گفت که تراز «گردشگری» مثبت شده است.

از سوی دیگر نیز کارشناسان بر این عقیده هستند که این تراز مثبت سفر تنها به این دلیل نیست که سفر ورودی افزایش داشته است؛ بلکه بخش قابل ملاحظه آن به خاطر کاهش میزان سفر خروجی است. به باور این فعالان حوزه گردشگری افزایش نرخ ارز و ارزان شدن ایران به عنوان مقصد باعث افزایش سفر ورودی شده است. از سوی دیگر نوسانات همین افزایش نرخ ارز، افزایش عوارض خروج، افزایش نرخ خدمات گردشگری، افزایش هزینه های حمل و نقل به ویژه بلیت هواپیما و... موجب شده با کاهش سفر خروجی مواجه شویم.

امیرپویان رفیعی شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان تهران در این زمینه می گوید: «موضوع افت سفر خروجی موضوعی قابل پیش بینی بود؛ اتفاقی که به مسائل مختلفی از جمله معیشت مردم برمی گردد. از آنجا که سفر برای مردم جامعه ما یک کالای مصرفی محسوب می شود با توجه به نوسانات ارزی، افزایش نرخ بلیت هواپیما، افزایش ناموزون عوارض خروج و... این کالای مصرفی به سمتی کشانده شده که به مرور درحال حذف شدن است.»

وی بر این نکته تاکید می کند تا زمانی که رونقی برای گردشگری داخلی فراهم نشود شاهد ورود گردشگر خارجی نخواهیم بود؛ چون گردشگر داخلی است که به مقاصد گردشگری رونق می دهد و در نهایت گردشگران خارجی را مجاب می کند به ایران بیایند.

در همین حال اکبر غمخوار، عضو جامعه تورگردانان ایران نیز با انتقاد از آمارهای ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: «این آمار، آماری خام از سوی پلیس مهاجرت است که تعریف سازمان جهانی گردشگری درباره گردشگر را رعایت نمی کند. گردشگر کسی است که ۲۴ ساعت در کشوری اقامت کند و در آن کشور بابت این اقامت هزینه بپردازد. متاسفانه چون در کشور ما سیستم دقیق آماری وجود ندارد نمی توان این تعداد مسافر ورودی را «گردشگر» دانست.»

با وجود این این عضو جامعه تورگردانان بر این باور است برای آنکه این تعداد «سفر ورودی» را به «گردشگر ورودی» تبدیل کنیم و میزان آن را افزایش دهیم، چهار فعالیت را باید در دستور کار قرار داد: «تغییر تصویر ذهنی مردم دنیا نسبت به ایران نخستین کاری است که باید صورت گیرد. ایران باید به جهانیان کشوری امن معرفی شود.»

غمخوار گام دوم را ساده کردن سفر به ایران می داند و می گوید: «دریافت ویزا و روادید برای آمدن به ایران باید ساده شود و پروازهای مستقیم به ایران باید افزایش یابد. با چنین روندی می توان امیدوار بود به میزان گردشگران اضافه شود.» او سومین اقدام را تبلیغات مناسبی عنوان می کند که ایران را به عنوان یک مقصد گردشگری معرفی کند: «در حال حاضر بسیاری کشورها را به عنوان کشورهایی می شناسند که یک مقصد گردشگری است. این موضوع تا چه حد درباره ایران صدق می کند؟ رسالت دولت باید معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری باشد.»

پذیرش جوامع محلی در زمینه پذیرش گردشگر خارجی موضوع چهارمی است که غمخوار بر آن تاکید می کند: «تمام زیرساخت های جوامع محلی باید برای پذیرش گردشگر خارجی آشنا باشد. گردشگر خارجی باید بتواند با مردم محلی هم صحبت شود. بتواند به سادگی به محل هایی که مدنظر دارد دسترسی یابد و...» او در نهایت بر این موضوع تاکید می کند که دولت است که باید بخش اعظمی از این چهار راهکار را به مرحله عملی شدن برساند و بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند در این زمینه ورود موفقیت آمیزی داشته باشد.

تراز مثبت سفر ورودی به هر دلیلی باشد فرصتی است که می توان آن را مغتنم شمرد؛ برای آنکه شرایط را به گونه ای فراهم کرد تا هم تعداد گردشگرانی که به ایران می آیند افزایش یابد و هم به عنوان یک «گردشگر» ورود کرده و از ایران به عنوان کشوری با مقاصد گردشگری فراوان بهره ببرد؛ اتفاقی که شاید بتواند در چرخش چرخ اقتصاد کشور نیز بسیار کمک رسان باشد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1