19 مارس 2024 - 13:56

تسهیل متقابل ویزای ایران و بریتانیا

12 دسامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/u471x

تسهیل متقابل ویزای ایران و بریتانیا
weekendgp.ir
متقابل ویزای

روابط ایران و انگلیس طی سال ها با فراز و نشیب های فراوانی مواجه بوده و هست. مسائل سیاسی اصلی ترین دلیل این فراز و نشیب ها به شمار می رود. با این وجود، کارشناسان معتقدند آنچه به بهبود این روابط کمک می کند مسائل فرهنگی خواهد بود. در همین راستا، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز گذشته در دیداری با سفیر بریتانیا زمینه گسترش همکاری ها در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را بررسی کردند.

علی اصغر مونسان در این دیدار گفت: «سطح روابط بین ایران و انگلیس افزایش یافته است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.» معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: «این سازمان وظایف و مسوولیت های فرهنگی (میراث فرهنگی) و اقتصادی (گردشگری و صنایع دستی) دارد. برهمین اساس موضوعات مختلفی برای همکاری و تعامل بین دو کشور وجود دارد.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه ورود گردشگران انگلیسی به ایران افزایش یافته است، ادامه داد: «ایران تجربه خوبی در حوزه برگزاری موزه های مشترک با سایر کشورها دارد و در این حوزه موفقیت های بسیاری به دست آمده است، در حال حاضر نمایشگاهی از آثار موزه ای ایران در هلند به نمایش درآمده است که چند کشور دیگر هم متقاضی برگزاری این نمایشگاه هستند.»

برگزاری نمایشگاه مشترک بین موزه ملی ایران و موزه ملی بریتانیا می تواند یکی از نقاط همکاری بین دو کشور باشد، همچنین آمادگی برگزاری نمایشگاهی از آثار صنایع ستی ایران در انگلیس نیز وجود دارد. شرکت ها و فعالان گردشگری ایران سالانه در نمایشگاه گردشگری لندن شرکت می کنند و زمینه حضور شرکت های فعال گردشگری انگلیس در نمایشگاه گردشگری ایران که در بهمن ماه برگزار می شود نیز فراهم است.» 

به گفته معاون رئیس جمهوری تسریع در روند صدور ویزا برای اتباع دو کشور از دیگر زمینه هایی است که می تواند مورد توافق و تفاهم قرار گیرد، چراکه هدف بیشتر ایرانیانی که درخواست ویزا دارند گردش یا فعالیت های اقتصادی و فرهنگی است و نباید این افراد برای گرفتن ویزا دچار زحمت شوند. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه موضوع ویزا باید به صورت دوجانبه بین دو کشور مورد توافق قرار گیرد تاکید کرد: «با رفع موانع و مشکلات در این بخش شاهد رشد و ارتقای گردشگری بین ایران و انگلیس خواهیم بود.»

همچنین در این دیدار سفیر بریتانیا در تهران گفت: «روابط دوجانبه بین ایران و انگلیس از دو سال قبل تاکنون افزایش یافته است و بریتانیا علاقه مند به افزایش ارتباط و تعامل با ایران در همه زمینه هاست.» راب مک کایر تصریح کرد: «افزایش همکاری ها در زمینه های نو از علاقه مندی های ماست. با توجه به موفقیت ایران در برگزاری موزه های مشترک، انگلیس هم آماده همکاری در این حوزه است؛ چراکه با تعامل در این بخش، همکاری ها در سایر زمینه ها نیز ارتقا پیدا می کند.»

سفیر بریتانیا در تهران نیز با تاکید بر اینکه موضوع ویزا باید به صورت دوجانبه از سوی دو کشور مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: «در حال حاضر لیست بلندی از افرادی که درخواست ویزا دارند، وجود ندارد و هر یک از اتباع ایرانی که درخواست ویزا داشته باشند ظرف مدت یک هفته قرار ملاقات می گیرند و روند صدور ویزا آغاز می شود. ما آماده همکاری و افزایش پیوندها با ایران هستیم. متاسفانه در حال حاضر تعداد کسانی که از انگلیس به ایران می آیند کم است و باید این شرایط بهبود پیدا کند.»

انگلیس مشتاق است و درخواست دارد در برنامه ای که برای ورزش چوگان به صورت بین المللی برگزار خواهد شد، همکاری داشته باشد. همچنین از سازمان میراث فرهنگی تقاضا داریم برای مرمت و نگهداری از یکی از بناهای تاریخی سفارت، متخصصان و کارشناسانی را به ما معرفی کند؛ چراکه معتقدیم این بنا باید براساس استانداردهای میراث فرهنگی ایران مرمت و حفاظت شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1