19 مارس 2024 - 14:01

قانون استفاده از سلاح برای محیط بانان بازبینی شود

12 دسامبر 2018 - 08:00 dsfr.ir/5w9fa

محیط بانی

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اینکه صددرصد جامعه هدف محیط بانان مجهز به سلاح گرم هستند، قانون استفاده از سلاح باید بازبینی شود.

سرهنگ جمشید محبت خانی روز دوشنبه در همایش حمایت از محیط بان در بیرجند افزود: چرا باید سلاح در اختیار محیط بان قرار گیرد اما اختیار استفاده از آن محدود باشد. 

هم اکنون 2 نفر از محیط بانان ما که برای حفظ محیط زیست با متخلفان درگیر شده اند در صف اعدام قرار دارند و حکم اعدام برای آنها صادر شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست اظهار داشت: در ماده سه قانون استفاده از سلاح به نیروی انتظامی استفاده در شرایط خاص داده شده است اما در مورد محیط بانان این موضوع با بی مهری 40 ساله رو به رو شده است.

وی با بیان اینکه لایحه محیط بان در دست بررسی است افزود: امیدواریم مشکلات مربوط به این قانون مرتفع شود.

محبت خانی سال 98 را سال طلایی محیط بانان خواند و گفت: مشکلات نیروی انسانی تا حدی مرتفع و سالانه 350 نیروی جدید استخدام خواهند شد.

در حال حاضر طبق چارت سازمانی باید هشت هزار و 500 نیرو داشته باشیم اما در سراسر کشور با سه هزار و 400 نیرو یعنی کمتر از 50 درصد کار می کنیم که طبق استاندارد جهانی باید سازمان دارای 12 هزار نیرو باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حوزه بیمه، خودرویی و تجهیزات پاسگاه ها با چالش جدی رو به رو هستیم اظهار داشت: 35 میلیارد تومان برای تجهیزات، رفاهی و بیمه محیط بانان اختصاص یافته است و تمام محیط بانان کشور با هماهنگی های انجام شده سال آینده بیمه خواهند شد.

وی ادامه داد: 60 میلیارد تومان هم سال آینده در بحث های تخصصی دوربین های مداربسته و استفاده از هیلی شات و کوات کوپتر هزینه و به استان ها تحویل خواهد شد.
 
حفاظت از محیط زیست با این نیروی کم امکان پذیر نخواهد بود بلکه تنها راه آن وجود 80 میلیون محیط بان افتخاری است که بدون شک با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دقیق محقق می شود.

سرهنگ محبت خانی با بیان اینکه محیط بانان واقعی باید آتش به اختیار باشند افزود: امروز 25 درصد سرطان های موجود مربوط به آلودگی های محیط زیست است که باید محیط بانان افتخاری با رعایت مسایل زیست محیطی از این وضعیت عبور کنند.

دانشجوی واقعی باید حق و حقوق جامعه را از محیط زیست مطالبه کند و از اقدامات تئوری، به عمل صحیح و تخصصی برسد زیرا با نوشتن مقاله و رساله به تنهایی اقدامی صورت نمی گیرد بلکه نیازمند عمل تخصصی هستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست خواستار ثبت روز محیط بان در تقویم جمهوری اسلامی ایران شد و گفت: همزمان با میلاد امام رضا (ع) مقام محیط بان ارج نهاده می شود اما به طورمسلم با ثبت این رویداد، محیط بان و ایثار او بیشتر در جامعه رواج خواهد یافت.

وی صرفه جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط سبز، صرفه جویی در مصرف کاغذ، استفاده کمتر از مواد شوینده، استفاده از پاکت به جای کیسه پلاستیکی، تولید کمتر زباله و آموزش حفظ محیط زیست به کودکان را از مهمترین راهکارهای حفاظت محیط زیست عنوان کرد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: این استان دارای کلکسیون زیستی ارزشمند در همه حوزه های محیط زیست است اما رفتار غیراخلاقی انسان ها این نعمت خداوندی را با خطر جدی مواجه کرده است.

یک سوم پرندگان و خزندگان کشور به ترتیب با 200 و 40 گونه جانوری در خراسان جنوبی زیست می کنند و از طرفی هزار و 500 گونه گیاهی در استان به ثبت رسیده اند.

در حال حاضر خراسان جنوبی بهترین زیستگاه هوبره و زاغ بور کشور را در اختیار دارد و صاحب بهترین زیستگاه قوچ اوریال افغانی است.

با همه این ظرفیت ها طبق بررسی ها درصد زیادی از تنوع ژنتیکی گونه هایی مثل قوچ، کل و میش را در نیم قرن اخیر از دست دادیم، کانون فرسایش 2 برابر شده و 26 دشت استان در وضعیت ممنوعه قرار گرفته است.

وی اضافه برداشت 250 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی را از دیگر معضلات زیست محیطی استان عنوان کرد و گفت: رهایی از این چالش ها نیازمند تغییر نگرش جدی در جامعه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه مسایل محیط زیستی امروز برگرفته از بحران اخلاقی در جامعه است اظهار داشت: 120 شهید محیط بان به چه گناهی شهید شدند.

اینکه امروز با این همه چالش محیط زیستی روبه رو هستیم یعنی اینکه نتوانستیم جامعه ای محیط زیستی پرورش دهیم اما هنوز دیر نیست و باید تلاش کرد تا به نتیجه مطلوب رسید.

حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی دارای 10 منطقه شکار ممنوع، چهار منطقه حفاظت شده و سه پناهگاه حیات وحش است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1