19 مارس 2024 - 13:15

رونمایی از «دختر کولی» دو هزار ساله در ترکیه

10 دسامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/jh75k

موزائیک دختر کلی

موزائیک تاریخی «دختر کولی» که یکی از گنجینه های باستانی کشور ترکیه است، پس از بازگرداندن کامل از آمریکا، به نمایش گذاشته شد.

بخش هایی از موزائیک «دختر کولی» که پیش از نیم قرن پیش دزدیده و به آمریکا قاچاق شده بود، پس از سال ها به ترکیه بازگردانده و به نمایش عمومی گذاشته شد. 

این موزاییک باستانی که حدود دو هزار سال قدمت دارد تصویرگر چهره دختری با چشم های خیره و موهای پریشان است که به عنوان نماد شهر گازیانتپ در جنوب ترکیه شناخته می شود. 

باستان شناسان ترکیه ای این موزائیک را ۲۰ سال پیش و در جریان کاوش در شهر قدیمی زوگما در یافت شده است، شهری که توسط یکی از ژنرال های ارتش اسکندر مقدونی در نزدیکی شهر گازیانتپ کنونی قرار دارد. باستان شناسان در هنگام کشف این اثر دریافتند بخش هایی از آن در گذشته غارت شده است.

این بخش ها در دهه ۱۹۶۰ میلادی به خارج از کشور ترکیه قاچاق شده بودند و توسط دانشگاه ایالتی بولینگ گرین اوهایو به مبلغ ۳۵ هزار دلار خریداری شده و حتی تا سال ۲۰۱۲ نیز در این دانشگاه به نمایش گذاشته می شد؛ تا آن که دولت ترکیه خواستار بازگشت این اثر تاریخی شد. 

دانشگاه آمریکایی در ابتدا خواستار بازخرید این اثر تاریخی توسط ترکیه شد، پیشنهادی که دولت آنکارا نپذیرفت و در نهایت پس از پنج سال گفتگو و بر اساس امضای قراردادی مهم مقرر شد این اثر تاریخی به ترکیه بازگردانده شود.

ترکیه نیز قرار است کپی دقیق این اثر تاریخی را ایجاد کند و برای نمایش در اختیار دانشگاه بولینگ گرین اوهایو قرار دهد.

شهر قدیمی زاگما در نزدیک رودخانه فرات در زمان حکومت یونانی ها و سپس رومی ها به اوج شکوفایی رسید اما در قرن سوم پس از میلاد در یک جنگ تخریب شد. موزائیک ۱۵ متر مربعی «دختر کولی» برجسته ترین نماد به جامانده از تاریخ این شهر است. 

این اثر هم اکنون در موزه موزائیک زاگمای ترکیه در حال نمایش است و بر اساس اعلام «مهمت نوری ارسوی» وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه این امیدواری وجود دارد که این اثر تاریخی بتواند نقش مهمی در رشد گردشگری در شهر گازیانتپ داشته باشد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1