19 مارس 2024 - 05:34

فضای مبهم رقابت در فروش بلیت

10 دسامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/u86i6

فضای مبهم رقابت در فروش بلیت
news.mrud.ir
فروش بلیت

کشمکش آژانس های مسافرتی با یک سایت فروش آنلاین بلیت هواپیما همچنان ادامه دارد. هفته گذشته بود که این داستان با انتشار یک نامه انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران به این سایت فروش بلیت آغاز شد؛ نامه ای که در آن آمده بود تخفیف های ارائه شده از سوی سایت علی بابا بر اساس عرف نیست؛ تخفیف های ۵ تا ۹ درصدی که موجب ضرر و زیان و لطمه به فعالیت سایر دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی شده و اگر این روند ادامه داشته باشد به شکایت از مراجع قانونی خواهد کشید.

این اعتراض البته بی پاسخ نماند و مدیرعامل این سایت فروش آنلاین به آن پاسخ داد و گفت این مجموعه بلیت را ارزان تر از آژانس ها نمی فروشد و این سایت با به کار گیری فناوری های نوین توانسته بهره وری و اثربخشی بیشتری ایجاد کند و به دلیل حجم فروش بیشتر، سود بیشتری کسب می کند. حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران اما اقدام سایت فروش بلیت آنلاین علی بابا را در این گونه تخفیف ها دامپینگ دانست؛ در حالی که نیما قاضی، مدیرعامل این سایت گفته بود برای جلب نظر مشتریان از کمیسیون فروش به مشتری تخفیف می دهند و درنتیجه هیچ دامپینگی صورت نمی گیرد.

وی بر این نکته نیز تاکید کرد که قیمت گذاری روی بلیت هواپیما در اختیار شرکت های هواپیمایی است و این شرکت ها نرخ بلیت (Fare) را تعیین می کنند؛ اما سود فروش بلیت متعلق به عامل فروش است و عامل فروش، چه آنلاین و چه حضوری، مجاز است از میزان سود خود به مشتری تخفیف دهد.

در حالی که رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران همین امر را تخلف دانست و تخفیف از کمیسیون را نیز براساس بخشنامه ای که از سوی ایران ایر نیز صادر شده و تمام ایرلاین ها موظف به اجرای آن هستند، تخلف نامید. به باور کارشناسان گردشگری، حمایت از کسب و کارهای اینترنتی که منجر به ارائه خدمات بهتر می شود در دنیایی که تکنولوژی پیشتازی می کند امری اجتناب ناپذیر است.

این روند نشان می دهد کسب و کارهای قدیمی نیز باید به نوعی خود را با این شرایط تطبیق دهند تا از دور رقابت خارج نشوند. با این همه، نگرانی اصلی فعالان گردشگری، وجود رانت هایی چه در کسب و کارهای قدیمی و چه در کسب و کارهای جدید است که روند طبیعی و معمول بازار را دچار اختلال می کند. حالا نیز به نظر می رسد انجمن صنفی دفاتر خدمت مسافرتی مدعی وجود رانت برای افزایش فروش برخی سایت های فروش آنلاین از جمله علی بابا هستند؛ البته بدون آنکه سند و مدرک قابل استنادی ارائه شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1