19 مارس 2024 - 06:05

تعطیلی اماکن تاریخی و موزه های فرانسه زیر سایه تهدید جلیقه زردها

9 دسامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/p48de

تعطیلی اماکن تاریخی و موزه های فرانسه

موزه «لوور»، موزه «اورسی»، اُپرای پاریس، برج ایفل، سالن «کمدی-فرانسز»، تئاتر «روند-پوئن»، طاق پیروزی، «پانتئون»، موزه «رودن» و بسیاری دیگر، فهرست بلند اماکن تاریخی و موزه های پاریس است که در واکنش به تهدید معترضان «جلیقه زرد» امروز شنبه تعطیل هستند.

معترضان موسوم به جلیقه زردها امروز برای چهارمین شنبه پیاپی آماده اعتراض خیابانی می شوند. این خبر پیش از هر چیز به معنای تعطیلی تئاترها، رستوران ها و ده ها موزه در پاریس است که به دلایل امنیتی و از بیم تخریب های گسترده ای که پیشتر نیز شاهد آن بوده اند، ترجیح می دهند درها را بسته نگاه دارند.

«فرانک ریستر» (Franck Riester) وزیر فرهنگ فرانسه به رادیو «ار ت ال» گفت: حال که از تهدید جدی (گروه های معترض برای اماکن تاریخی) آگاهی داریم نمی توانیم خطر گشایش این مراکز را بپذیریم.

هرچند که شنبه گذشته تنها اماکن مهم منطقه 8 پاریس تعطیل شده بود اما با جدی شدن خطر حضور معترضان و تحریب هفته گذشته آن ها گستره تعطیلی مراکز تاریخی و موزه ها به چهارگوشه پایتخت کشیده شده است تا آنجا که اپرای «باستی» در منطقه 12 و اپرای «گارنیه» در منطقه 9 نیز از روز پنجشنبه برنامه های خود را متوقف کردند.

نهاد عمومی بهره برداری از برج ایفل نیز در بیانیه ای از تعطیلی این برج در روز شنبه خبر داد: خبر برگزاری راهپیمایی معترضان در روز شنبه در پاریس امکان میزبانی از بازدیدکنندگان را در شرایط امنیتی مناسب نمی دهد و به همین دلیل تصمیم تعطیلی این برج اتخاذ شد.

به همین ترتیب روز شنبه، طاق پیروزی، بنای پانتئون، هتل «دزانوالید» (l'Hôtel des Invalides)، قلعه و ساختمان سلطنتی «کوسیرژوری» (Conciergerie)، کلیسای سنت شپل (la Sainte-Chapelle)، تورهای بازدید از کلیسای نتردام و پارک ملی کاخ سلطنتی همگی تعطیل هستند.

نهاد موزه های پاریس همچنین از تعطیلی هفت منطقه میراثی و موزه از 14 مورد در پایتخت فرانسه خبر داد. به علاوه، موزه «پوتیت پاله»، موزه هنر مدرن، موزه سرنوشی (Cernuschi)، خانه ویکتور هوگو، سایت های باستان شناسی منطقه «ایل دو سیته» (l'île de la Cité) نیز امروز درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز نمی کنند. دلیل این امر نیز ترس از تخریب مشابه آثار تاریخی طاق پیروزی در هفته گذشته و شکنندگی و آسیب پذیر بودن آثار این اماکن یاد شده عنوان شده است.

درهای موزه «گراند پاله» در نزدیکی خیابان شانزه لیزه نیز همانند شنبه گذشته باز نخواهد شد. این محل در این مدت میزبان آثار قرن هجدهم ونیز است. همچنین اعلام شده است که بلیت های فروخته شده تا پایان برگزاری نمایشگاه اعتبار دارد.

به همین ترتیب برنامه های پیش بینی شده برای سالن های اپرا و نمایش پاریس نیز لغو شده است. مدیریت تئاتر روند پوئن اعلام کرده است: خطر حضور مردم را که ممکن است در جریان ناآرامی ها آسیب ببینند نمی پذیرند.

این مراکز تاکنون زیان مالی قابل توجهی را بابت تعطیلی ها غیرقابل پیش بینی متحمل شده اند. یکصد هزار یورو تنها زیان مالی یک روز تعطیلی تئاتر «مارینی» در خیابان شانزه لیزه است. «ژان لوک شوپلن» مدیر این مرکز دیروز جمعه به روزنامه «لوپاریزین» گفت: تاکنون این مرکز 300 هزار یورو ضرر کرده است.

هفته گذشته در حمله معترضان به طاق نصرت فرانسه، مجسمه ماریان که نماد جمهوری فرانسه است و در ورودی موزه طاق به نمایش درآمده بود، شکست و تخریب شد.

طاق نصرت فرانسه جایگاه مهمی در میان مراکز فرهنگی و توریستی پاریس دارد؛ این بنا بر فراز مقبره سربازی گمنام جای گرفته و یادآور یک میلیون و 400 هزار سرباز فرانسوی است که در جریان جنگ جهانی اول جان باختند. 

هفته گذشته «جلیقه زردها» در جریان اعتراض های سراسری خود در فرانسه، خودروها را آتش زده، شیشه ها را شکسته و مغازه ها را غارت کردند.

حراجی های معروف در اطراف خیابان شانزه لیزه پاریس شامل «ساتبی»، «کریستی» و «آرت کوریال» در پی تمرکز اعتراضات پیرامون این خیابان، به اجبار تعطیل شدند. «فیلیپ بلاوال» رئیس مرکز آثار ملی فرانسه نیز خسارت وارده به بناهای تاریخی این کشور را یک میلیون یورو برآورد کرده است.

اعتراضات سراسری در فرانسه که 17 نوامبر (26 آبان) در مخالفت با افزایش مالیات سوخت آغاز شد، حال به صحنه یاس و استیصال از اصلاحات اقتصادی مکرون تبدیل شده است.

معترضان با وجود جدا شدن برخی از چهره های مطرح همچنان به ادامه اعتراضات مصمم هستند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1