19 مارس 2024 - 11:25

شناسایی 45 محوطه و تپه باستانی در نهاوند

8 دسامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/to62o

تپه باستانی در نهاوند

سرپرست بازنگری بررسی، شناسایی و مستند نگاری آثار تاریخی شهرستان نهاوند از شناسایی 45 اثر (محوطه و تپه) متعلق به دوره های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در این محدوده خبر داد.

احمدعلی عرب گفت: شهرستان نهاوند واقع در جنوب استان همدان و در میان ارتفاعات زاگرس در حقیقت دشتی میان کوهی با حوضه های آبریز بسیار است که در دو جناح غربی و جنوبی به ترتیب با استانهای کرمانشاه و لرستان همجوار است.

به گفته این باستان شناس، اقلیم و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود خاک حاصلخیز و فراوانی منابع آب به ویژه چشمه ها و سراب ها و در نهایت قرارگیری در مسیر راههای اصلی و تجاری سبب شده که این سرزمین از دیرباز تا به امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

او با بیان اینکه پیوند نام این منطقه در غرب کشور و در جوار ارتفاعات زاگرس با پیامدهای مهم تاریخ ایران به ویژه در دوره های تاریخی و اسلامی نشان از اهمیت آن دارد، گفت: شرایط مساعد زیست محیطی و زمین سیمای مناسب این دشت میانکوهی از دوره های پیش از تاریخ تا به امروز، مسکنی مناسب را برای ساکنانش فراهم آورده است که تعداد بالای محوطه های شناسایی شده طی چند فصل بررسی و شناسایی باستان شناختی تأییدی بر این مدعاست.

پروژه بازنگری بررسی و شناسایی آثار تاریخی نهاوند با هدف بازنگری بررسی های انجام شده در فصول پیشین و شناسایی محوطه های جدید در سه بخش خزل، زرین دشت و گیان شهرستان نهاوند مطرح و پس از انجام مقدمات، با صدور مجوز توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

به گفته وی، در این اقدام نیمه غربی شهرستان نهاوند و مساحتی بیش از 800 کیلومتر مربع به شیوه پیمایش مورد بررسی قرار گرفت.

او با اشاره به شناسایی بیش از 90 اثر در پروژه های پیشین شناسایی خاطرنشان ساخت: در این بررسی نیز 45 اثر دیگر در محدوده مورد اشاره شناسایی و کشف شد.

این محوطه ها عموما در بازه ارتفاعی 1500 تا 2200 متر از سطح دریا قرار گرفته و دوره های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی را شامل می شوند.

او اظهار داشت: بسیاری از این آثار در دامنه ارتفاعات منطقه به ویژه ارتفاعات کوه گرین کشف شد، این در حالی است که بر خلاف تصور، از تعدد آنها در دشت خبری نیست و میزان بالای رسوب گذاری در دشت و همچنین تسطیح زمین به منظور گسترش اراضی کشاورزی می تواند دلیل این امر باشد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1