29 مارس 2024 - 12:57

معلولانی که هنرمندی می کنند

4 دسامبر 2018 - 18:00 dsfr.ir/1x3ca

معلولانی که هنرمندی می کنند

سازمان ملل متحد، سوم دسامبر هر سال را، روز جهانی معلولان نامیده است. هدف از تعیین این روز افزایش آگاهی های عمومی مربوط به معلولیت های مختلف بوده است؛ که باید منجر به پیوستن افراد معلول به تمام جنبه های زندگی شود.

در قانون حمایت از معلولان، معلول فردیست که بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توأم؛ در سلامت و کارائی عمومی وی اختلال ایجاد گردد، به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه های اجتماعی و اقتصادی شود. معلولین زیادی در جامعه هستند؛ که حتی نتوانسته اند به اهداف تعیین شده سازمان ملل در رابطه با افراد کم توان نزدیک شوند.

با این حال معلولین دیگری هم هستند که با وجود محدودیت های زیاد در جامعه، به تمام تعاریف موجود از معلول پشت کرده و شاید از اهداف سازمان ملل هم فراتر رفته اند. ۷۰ نفر از معلولان موسسه خیریه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) بیرجند که یک موسسه غیر دولتی است مشغول به یادگیری و کار در رشته های مختلف صنایع دستی هستند.

در حال حاضر جای آموزش صنایع دستی در بسیاری از موسسه های خیریه باز شده است. توانمند سازی معلولان موجب می شود آنها به خودباوری برسند، از طرفی خلق یک اثر هنری و فروش محصولات دست ساز، انگیزه ادامه این فعالیت را در آنها بالا برده و موجب اشتغالزایی در این زمینه می شود. اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی یکی از گزینه هایی است که مسوولان درباره آن زیاد صحبت می کنند.

گفته می شود هزینه نگهداری هر معلول وسالمند در ماه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که از این مبلغ ۳۰ درصد را سازمان بهزیستی می دهد و مابقی هزینه از محل اعانات، نذورات و کمک های مردمی تامین می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1