28 مارس 2024 - 22:38

شهری که تا دوره قاجار هفت محله مشهور داشت

2 دسامبر 2018 - 18:00 dsfr.ir/oj2dm

شهری که تا دوره قاجار هفت محله مشهور داشت
kojaro.com
ازار ارومیه

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: تهیه نقشه های جامع فرهنگی محلات، زمینه ساز توسعه و رونق مناطق قدیمی می شود.

حسن سپهر فر افزود: تهیه نقشه های فرهنگی اصیل برای شناسایی مناطق و محلات قدیمی و مشهور ارومیه به نسل آینده، رونق این محلات و توسعه گردشگری کار مهمی است که نیازمند همکاری همه سازمان های مرتبط است.

وی با تاکید به پیشینه تاریخی شهر ارومیه تصریح کرد: این شهر تا دوره قاجار دارای 7 محله قدیمی و سرشناس بود که اغلب محلات با توجه به شخصیت ها و چهره های مشهور محله و یا وجود یک حرفه خاص نامگذاری شده بودند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، اهمیت شناخت نام های اصیل محلات ارومیه را در راستای تعریف هویت اصلی شهر ارومیه دانست و ادامه داد: این شهر در طول سال های گذشته شاهد حوادث مختلفی بوده و محله هایی همچون "یئدی درمان" ارومیه نام خود را به نقل از افراد قدیمی محل گرفته است. این نام از 7 آسیابی که در امتداد نهر دره چایی است و در زمان نادرشاه برای سپاه نادر ساخته شده و هفتمین آن ها در این محله قرار داشته گرفته شده است.

محله قدیمی دوشابچی خانه نیز به دلیل وجود 10 کارگاه تهیه دوشاب (شیره انگور) به این نام معروف شده که در حال حاضر تنها یک کارگاه تهیه دوشاب باقی مانده است.

سپهرفر در خصوص عوامل از بین رفتن محلات قدیمی در سال های اخیر اظهار کرد: گذشت زمان، گسترش شهر، جابجایی اشخاص به مناطق دیگر و تمایل به نوگرایی از عوامل از بین رفتن اهمیت این محله ها است.

در سال های اخیر بررسی، شناسایی و احیا و بازسازی محله ها و جداره های قدیمی ارومیه از جمله اقدامات مهم اداره کل میراث فرهنگی استان برای رونق، شکوفایی و توسعه گردشگری این مناطق بوده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1