28 مارس 2024 - 21:39

ایران و «ایزمئو» تفاهمنامه پژوهش میراث فرهنگی امضا کردند

29 نوامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/687ys

تفاهمنامه پژوهش میراث فرهنگی

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و رییس موسسه بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق (ایزمئو) با هدف تقویت و توسعه همکاری های علمی و فنی در حوزه های باستان شناسی، باستان سنجی و حفاظت و مرمت، کتیبه شناسی و زبان شناسی دیدار کردند.

در این ملاقات علاوه بر بررسی زمینه های همکاری موضوع حفاظت و مرمت محوطه تل آجری فارس مورد بررسی قرار گرفت.

کاوش های محوطه تل آجری در قالب پروژه مشترک پنج ساله به سرپرستی علیرضا عسگری چاوردی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و فرانچسکو کالیری، استاد دانشگاه بولونیا ذیل تفاهمنامه منعقده میان پژوهشگاه و گروه میراث فرهنگی دانشگاه بولونیا اجرا شد.

ایزمئو یکی از معتبرترین موسسه های فنی و تخصصی در حوزه های مرتبط با میراث فرهنگی است؛ سابقه همکاری های موسسه بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق (ایزمئو) در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی در ایران به دهه 70 میلادی باز می گردد.

نتیجه برخی از این فعالیت ها در قالب گزارش هایی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به زبان فارسی منتشر شده است.

ایزمئو به طور خاص همکاری های علمی و فرهنگی را با موسسه ها و محققان آسیایی و آفریقایی ترویج داده و در زمینه برگزاری نشست ها و سخنرانی ها و نمایشگاه های تخصصی فعال است.

ارایه خدمات مشاوره ای، همکاری با پروژه هایی با موضوع حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و نیز انجام ماموریت های علمی و فعالیت های میدانی باستان شناسی در کشورهای آسیایی و آفریقایی و مدیترانه از دیگر فعالیت های این موسسه بین المللی است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1