28 مارس 2024 - 19:26

اثر ویزای بدون مهر بر سفر ورودی

26 نوامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/ts78x

اثر ویزای بدون مهر بر سفر ورودی
iranvisa.net
روادید

پیشنهاد مهر نخوردن پاسپورت گردشگران خارجی که مرداد ماه از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان شده بود در نخستین روز آذرماه اجرایی شد؛ اتفاقی که از یکسو برخی فعالان گردشگری بر این عقیده اند نمی تواند گردشگران خارجی را برای سفر به ایران مجاب کند و از سوی دیگر برخی دیگر معتقدند فعالیت هایی از این دست می تواند کمکی هرچند اندک برای جذب گردشگرهای خارجی باشد. در همین حال علی اصغر مونسان در خبری اعلام کرده که اجرایی شدن طرح روادید الکترونیک بدون برچسب از اول آذرماه اجرایی می شود.

معاون رئیس جمهوری گفته: با هماهنگی های انجام شده با وزارت امورخارجه و نیروی انتظامی این طرح در مقاصد فرودگاهی به اجرا درخواهد آمد و برای گردشگران خارجی روادید الکترونیک بدون برچسب صادر خواهد شد.

مونسان هدف از اجرای این طرح را تسهیل در رفت وآمد و نیز تسریع در انجام امور اداری عنوان و ابراز امیدواری کرد این اقدام در افزایش گردشگران ورودی به کشور تاثیر بسزایی داشته باشد.

اما مهر نخوردن پاسپورت گردشگران خارجی فرآیندی است برای مقابله با تحریم های آمریکا و رفع دغدغه برخی از گردشگران خارجی. براساس قوانین آمریکا، شهروندان کشورهایی که برای ورود به آمریکا نیاز به ویزا نداشته باشند چنانچه به ایران سفر کنند، باید برای ورود به ایالات متحده درخواست ویزا دهند. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چقدر مهر نخوردن در پاسپورت می تواند برای افزایش گردشگر موثر باشد؛ آن هم در شرایطی که ایران به دلیل نوسانات ارزی به عنوان کشور ارزان شناخته می شود و همین موضوع انگیزه ای خواهد بود تا آنها ایران را برای مقصد گردشگری خود برگزینند.

محمود بنکدار، یکی از اعضای جامعه تورگردانان ایران در این خصوص به «دنیای اقتصاد» می گوید: «برای آغاز مهر نزدن در پاسپورت دیر شده است؛ اما با این حال باز هم می تواند تاثیرات مثبت خود را هر چند اندک بگذارد.

او به این نکته اشاره می کند که اگر آمریکا بخواهد متوجه شود فردی به ایران سفر کرده است یا خیر، می تواند از طریق نرم افزار هوایی اطلاعات مسافرانی را که می خواهند به آمریکا سفر کنند به دست آورد و این دریافت اطلاعات ممکن است برای کشورهایی که می توانند بدون ویزا وارد کشور آمریکا شوند، ریسک ایجاد کند. با وجود این موضوع همچنان برخی از کارشناسان حوزه گردشگری بر این باورند چنین گامی می تواند نقطه امیدی باشد برای آنکه میزان گردشگران ورودی به ویژه از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیای شرقی کاسته نشود؛ اتفاقی که متاسفانه در این چند ماه اخیر شاهد آن هستیم.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1