19 مارس 2024 - 13:10

بخش زیادی از آثار تاریخی در ۱۰۰ سال اخیر تخریب شده اند

15 نوامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/kh97k

بخش زیادی از آثار تاریخی در ۱۰۰ سال اخیر تخریب شده اند
iribnews.ir
آثار تاریخی

شهردار منطقه ۱۲ گفت: در شهر تهران حدود ۲۰۰۰ اثر تاریخی واجد ارزش وجود داشته است که بخش زیادی از این آثار درطی ۱۰۰ ساله اخیر دستخوش تخریب یا اضمحلال شده اند.

نشست تخصصی احیای بناهای تاریخی در ایران؛ فرصت ها و چالش های پیشرو با حضور محمد حسن طالبیان؛ معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی محمد سعادتی؛ شهردار منطقه ۱۲ بافت تاریخی تهران و رضا فیضی؛ دبیر اجرایی نشست و مدرس دانشگاه و جمعی از دانشجویان و علاقه مندان به حوزه احیاء بناهای تاریخی در عمارت مسعودیه برگزار شد.

در این نشست رضا فیضی؛ دبیر اجرایی نشست و مدرس دانشگاه گفت: آکادمی صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی که بحث آن ترویج و توسعه دانش احیاء است و دومین نشست احیاء نیز در همین راستا برنامه ریزی شده است.

این مدرس دانشگاه به ابعاد اقتصادی احیاء بناهای تاریخی پرداخت و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه جریان احیاء بناهای تاریخی در کشور عمومی نیست و برای عمومی شدن آن باید بخش خصوص توانمند، فعال و قدرتمندی داشته باشیم. از سوی دیگر در بعد اقتصادی باید شیوه مالی و همچنین مشوق هایی را برای جریان احیاء ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت و بخش خصوصی دو رکن مدیریت هر جریانی است، تصریح کرد: در همه دنیا دولت ها در نقش سیاست گذار و قانون گذار هستند و به منظور جذب سرمایه گذاران مشوق­ ها و بسته های حمایتی را تدوین می کنند . اکنون موضوع مدیریت توسط خود دولت­ها منتفی است و باید با تسهیل­ گری قوانین بتواند جریان سرمایه گذاری را هدایت و راهنمایی کنند.

بخش خصوصی باید متصدی، مجری و بهره­ بردار بناهای تاریخی باشد و امیدواریم بهره برداری از بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی انجام گیرد و تنها نظارت بر عهده دولت باشد. مدیریت شهری نیز جریان اقتصادی و شهری را برنامه ریزی نماید تا با رفع موانع از سرمایه گذاران حمایت نماید.

وی در ادامه به نقش صندوق احیاء در راه اندازی جریان احیای بناهای تاریخی پرداخت و افزود: مدل های حقوقی مشارکت در احیاء وجود ندارد و باید مدل های حقوقی واگذاری ابنیه تاریخی در مشارکت با بخش خصوصی نیز مدل ­سازی گردد. به جز صندوق احیاء که تجربه های موفقی در این قضیه دارد باید سازوکارها و مدل های متفاوتی و مباحث سرمایه گذاری تهیه گردد تا سرمایه گذاران هم علاقه مند تر به مشارکت در حوزه احیاء آثار تاریخی باشند.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ نیز گفت: در شهر تهران حدود ۲۰۰۰ اثر تاریخی واجد ارزش وجود داشته است که بخش زیادی از این آثار درطی ۱۰۰ ساله اخیر دستخوش تخریب یا اضمحلال شده اند.

ریشه یابی در حوزه قوانین باید در راستای حمایت و صیانت از ابنیه تاریخی باشد و چون این قوانین تا کنون کارآمدی و کارایی خاصی در حفاظت آثار تاریخی نداشته است و خلأ قانونی در حوزه حفاظت، وجود درکنار مباحث حقوقی و نیز اقتصادی وجود دارد که باید بپذیریم و در فرایند اصلاح این قوانین گام برداریم.

شهردار منطقه ۱۲ بافت تاریخی تهران خاطر نشان کرد: امروزه حساسیت و اقبال عمومی بالایی نسبت به صیانت و حفاظت از بناهای تاریخی وجود دارد و این اقبال عمومیت بسیار ارزشمند است.

به نظر می رسد حساسیت ها نسبت به ابنیه تاریخی و ارزش­های فرهنگی به شدت افزایش پیدا کرده است و تأثیرات مثبت اقتصادی استفاده از ابنیه های تاریخی، تمایل مردم را به خرید و سرمایه­ گذاری در بناهای تاریخی بیشتر کرده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1