19 مارس 2024 - 13:50

قنات 2 هزار ساله در داراب فارس کشف شد

15 نوامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/u16jo

قنات 2 هزار ساله

قناتی در یک روستای بخش رستاق شهرستان داراب استان فارس کشف شد که سفال های یافته شده در مسیر آن، گویای قدمت حدود 2 هزار ساله آن است.

بخشدار بخش رستاق داراب گفت: اهالی دهستان کوهستان بخش رستاق داراب دوشنبه طی تماس تلفنی با بخشداری اطلاع دادند که در عملیات بهسازی نزدیک روستای بازرگان یک قنات کشف شده است. 

محمدعلی مهرابی افزود: پس از اطلاع از موضوع با رییس اداره میراث فرهنگی و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و مهندس یزدانی کارشناس قنوات اداره جهاد در محل حاضر شدیم که با قنات بسیار زیبایی روبرو شدیم.

میله چاه های قنات کشف شده همگی مسدود و نامشخص بودند اما در کانال های آن آب جاری بود اما چون در هیچ نقطه ای از زمین آب آن به بیرون هدایت نمی شده کسی پی به وجود این قنات نبرده است.

به احتمال قنات شامل یک مادرچاه و چندین میله چاه است و داخل قنات کلا سالم و بی نقص بود فقط مقداری مواد رسوبی در کف کانال ها وجود داشت که به مرور زمان تشکیل شده بود که باید دهانه سایر میله چاه ها باز شود تا میزان دقیق آبدهی آن مشخص شود.

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری داراب نیز گفت: من هم از قنات کشف شده در بخش رستاق داراب بازدید داشتم که تکه ای سفال نارنجی به قطر 2 سانتیمتر در کنار این قنات پیدا شده که احتمالا مربوط به دوران اشکانیان است که اگر این امر درست باشد قدمت این قنات به حدود 2 هزار سال پیش می رسد. 
داود مرادی گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با کارشناسان استان امیدوارم هر چه سریعتر بازدید و کار کارشناسی بر روی این قنات انجام شود تا ابعاد جدیدی از این کشف نمایان شود.

عبدالله سیدی مدیر جهاد کشاورزی داراب می گوید: به دلیل ریزش میله های قنات برخی دهانه ها بسته شده و احتیاج به لایروبی نیز هست که اگر اعتبار استانی به این قنات داده شود قطعا می تواند منبع آب خوبی برای اهالی این منطقه باشد.
 
با توجه به وجود غار تاریخی سهلک در این منطقه می طلبد مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری اهتمام ویژه ای برای شناسایی دیگر آثار تاریخی در این منطقه به کار بندند. داراب در 225 کیلومتری شرق شیراز است. 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1