29 مارس 2024 - 13:15

فصل جدید مرمت آرامگاه کوروش با همکاری ایتالیا آغاز شد

12 نوامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/us2if

مرمت آرامگاه کوروش

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: فصل جدید حفاظت و مرمت این محوطه باستانی با همکاری ایتالیا در ایوان جنوب شرقی کاخ اختصاصی کوروش آغاز شد.

حمید فدایی افزود: این فعالیت ها پس از تمدید تفاهم نامه مشترک ایران - ایتالیا و با حضور کارلو یوسایی مرمتگر موسسه عالی حفاظت و مرمت ایتالیا ( ISCR ) آغاز شد. 

فصل اول همکاری ها با اقدام های اجرایی و مطالعات در ایوان جنوب شرقی کاخ اختصاصی کوروش آغاز شد. در سه سال گذشته فعالیت های حفاظتی در کاخ اختصاصی کوروش صورت گرفته بود که با عقد همکاری جدید با کشور ایتالیا، این فعالیت ها در ایوان این کاخ با تکیه بر مواد و تکنیک های جدید مرمت ادامه می یابد.

به گفته فدایی، هزینه های فرایند مرمت کاخ اختصاصی کوروش را پایگاه میراث جهانی پاسارگاد تامین می کند. 
به گفته وی، تفاهم نامه همکاری با کشور ایتالیا در زمینه مرمت پاسارگاد چهار سال پیش منعقد شد که به تازگی، به مدت یکسال دیگر تمدید شده است. 

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به ضرورت انتقال دانش و تجربه نوین کارشناسان ایتالیایی در حوزه مرمت به کارشناسان کشورمان گفت: همچنین با دعوت از کارشناسان حفاظت و مرمت پایگاه های تخت جمشید و نقش رستم، این کارشناسان نیز ضمن حضور در فصل جدید مرمت ها با حضور کارشناس ایتالیایی، به کسب تجربه و آشنایی با روش های نوین حفاظت و مرمت آشنا شدند.

در پایان این دوره آموزشی، بخش مرکزی ایوان کاخ اختصاصی کوروش به مساحتی افزون بر 30 متر مربع ساماندهی و مرمت شدند.
 
همزمان با حضور گروه مرمتگر موسسه عالی حفاظت و مرمت ایتالیا در محوطه پاسارگاد، همچنین کارشناسان مرمت پایگاه های میراث جهانی و ملی که با آثار سنگی در ارتباط هستند، در دوره ای آموزشی شرکت کردند.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد اظهار داشت: کارشناسانی از پایگاه های میراث جهانی گنبد سلطانیه، سازه های آبی شوشتر، شوش، شیخ صفی الدین اردبیلی و پایگاه های ملی کاخ خای هخامنشی دشتستان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در این دوره آموزشی به مدت دو هفته با روش ها و مواد مورد نیاز برای مرمت سنگ آشنا شدند.

این دوره آموزشی بر محور مرمت کف کاخ اختصاصی و پایه ستون های آن متمرکز بود و علاوه بر پایش بخش های مرمت شده پیشین، بخش عمده ای از این کاخ حفاظت و مرمت شد.

کوروش، بنیانگذار و نخستین پادشاه هخامنشی بود که از سال 559 تا 529 قبل از میلاد به مدت 30 سال بر نواحی گسترده ای از آسیا حکومت کرد. 
مجموعه پاسارگاد که آرامگاه کوروش را در خود جای داده است، سال 1383 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادتشهر در فاصله 110 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1