28 مارس 2024 - 22:35

هر گردشگر برابر با 30 بشکه نفت ارزآوری دارد

11 نوامبر 2018 - 08:00 dsfr.ir/aa9bv

هر گردشگر برابر با 30 بشکه نفت ارزآوری دارد
donyayesafar.com
صنعت توریسم

برنامه تلویزیونی «دستخط» روز جمعه 18 آبان 97 میزبان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود.

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این برنامه و در پاسخ به اولین سؤال مجری درخصوص دولت دوازدهم گفت: آنچه من می بینم این است همه اعضای دولت دارند تلاش می کنند تا امور برای مردم راحت تر و روان تر باشد، همیشه انتقادها و پیشنهادهایی وجود دارد اما اعضای دولت خیلی تلاش می کنند.

البته بعضی وقت ها مسائلی را که به مصلحت نیست نمی توان به صورت عام گفت نه این که مردم نامحرم باشند، بلکه چون ممکن است مسیر را برای دشمنان باز کند و متوجه شوند که ما کجا دچار مشکل هستیم و کجا محدودیت داریم.

مونسان درباره تلاطم ایجادشده در بازار نیز گفت: شرایط ویژه ای است، نمی خواهم قیاس کنم، اما به عنوان مثال در ترکیه با تهدید آمریکا، لیر افت کرد؛ در کشور ما نیز واقعیت این است که در برابر این گونه مشکلات دولت تمام تدابیر خود را به کار گرفته بود که بتواند در مواجهه با این چنین مشکلی اقداماتی را صورت دهد. درباره ارز مسافرتی نیز تفکر در آن موقع بیشتر این بود که قبل از این که یک اقدام عملی انجام شود مردم را دچار شوک نکنیم. در ادامه از دولت محترم خواهش کردم که این موضوع را اصلاح و هدفمند کنیم اما برخی از دوستان اعتقاد داشتند که به یک باره تقاضا را در بازار بالا می برد و موجب افزایش مجدد قیمت می شود.

مونسان در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص مدیریت دولت در فضای فعلی گفت: خیلی از اعضای دولت افرادی هستند که در دوره های قبل نیز بوده اند، اما هر بحثی شرایط خودش را دارد. شرایط جدیدی است که متناسب با آن باید تصمیم گرفته شود اما همه این ها تجربه هایی است که باید از آن استفاده کرد و به دولت های بعد منتقل شود. به عنوان مثال همین فشار سنگین تحریم از اول انقلاب بوده و برخی از مواقع تشدید شده است؛ اما این که مردم توانسته اند این فشار را تحمل کنند به خاطر همان تجربه هاست البته که ملت ما ملت بزرگی است.

او با اشاره به ضرورت کم کردن فاصله بین مردم و مسئولان نیز گفت: حتماً همین طور است این اعتقاد و باور قلبی من است، من اعتقاد دارم مردم ما بسیار بزرگوار هستند؛ مردم وقتی ببیند مسئولان در هر بخشی دلسوزانه تلاش می کنند حتی اگر به نتیجه و هدف نرسند راضی اند، نمونه آن همین عملکرد خوب تیم ملی فوتبال ما در جام جهانی است که حتی یک بازی را باخته بودند اما مردم جشن می گرفتند این نکته ای بود که حتی مقام معظم رهبری نیز در دیدار با دولت بر این نکته تأکید کردند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره نسبت فامیلی خود با رئیس جمهوری گفت: این موضوع یکی از حاشیه هایی است که با آن درگیر هستم و این حاشیه از روز اول برای من ایجاد شد. حاشیه ها خیلی وقت مدیران را می گیرد گاهی تا 50 درصد انرژی مدیران صرف حاشیه ها می شود، پنج سال از دولت گذشته است و پنج سال است که این موضوع را می گویم که هیچ نسبتی با آقای رئیس جمهور ندارم.

معاون رئیس جمهوری سپس به تشریح عملکرد خود در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداخت و گفت: مرداد سال گذشته که رئیس این سازمان شدم، 3 درصد کاهش گردشگر ورودی داشتیم اما خوشبختانه موفق شدیم در پایان سال گذشته 4 درصد رشد را تجربه کنیم. در چهارماهه اول امسال نیز شاهد رشد 38 درصدی ورود گردشگران بودیم. عمده این گردشگران از کشورهای عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عربستان هستند، از کشورهای منطقه ای عمدتاً رشد ورود گردشگر داشته ایم، اما از کشورهای اروپایی کاهش داشتیم که این کاهش به خاطر هراسی است که درباره سفر به ایران ایجاد شده است. البته گردشگران برنامه سفر خود به ایران را کنسل نکرده اند و اعتقاد دارم یک مدت که بگذرد به نقطه تعادلی بازخواهد گشت.

به زودی گردشگران متوجه می شوند اتفاقاتی که ترامپ از آن دم می زند اقتصادی است و بحث امنیتی نداریم. امنیت کشور برقرار است و این امنیت موجود موضوع مهمی است که بابت آن باید هر روز شکرگزار باشیم.

واگذاری کارها به بخش خصوصی
‍او در ادامه به موضوع صنایع دستی نیز اشاره کرد و گفت: در صنایع دستی نیز رشد خوبی داشتیم بر اساس آمار گمرک تا پایان اردیبهشت امسال 32میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم که 16درصد رشد داشته است. در حوزه میراث فرهنگی نیز از مشارکت مردم بیشتر بهره می گیریم.

هر شهری که برویم در آن شهر آثاری کهن و تاریخی داریم، یکی از موضوعاتی که دنبال می کنیم این است که برخی از بناهای تاریخی را به مردم واگذار می کنیم که مردم در دل آن کسب وکار و اشتغال ایجاد می کنند. در چهارساله دولت یازدهم 43 پروژه از طریق صندوق احیا واگذار شده است که 10 پروژه به بهره برداری رسیده است؛ اما در یک سال گذشته 37 پروژه را واگذار کردیم و 10 پروژه به بهره برداری رسیده است.

تلاش دولت برای کاهش قیمت بلیت هواپیما
او درباره گرانی هزینه برخی سفرهای داخلی همچون سفر به کیش که گران تر از سفر ترکیه تمام می شود نیز اظهار کرد: ما تلاش کردیم بسته های ارزان سفر را تولید کنیم اما واقعیت این است که ابزارهای مستقیم ما کم است و در بسیاری از مواقع ما نیاز داریم که بسیاری از دستگاه ها با ما همکاری کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تلاش دولت برای برگشت هزینه بلیت هواپیما به وضعیت قبل خبر داد و گفت: با معاون اول رئیس جمهوری مکاتبه داشتیم و وزیر راه نیز از گرانی بلیت هواپیما نگران است، زیرا دولت موافق گرانی بلیت هواپیما نیست. دوستان تلاش می کنند تا هزینه بلیت هواپیما به حالت قبل برگردد.

مونسان درباره اینکه اگر دولت موافق گرانی بلیت هواپیما نیست چرا نظارت بیشتری نمی کند نیز توضیح داد: این مسئله چندوجهی است مثلاً در گذشته فعالان این عرصه در حوزه هواپیمایی ارز دولتی می گرفتند ولی هم اکنون این گونه نیست.

هر گردشگر، 30 بشکه نفت
معاون رئیس جمهوری سپس درباره تأثیرات اقتصادی ورود گردشگر به کشور اشاره کرد و با بیان این که ورود هر گردشگر به اندازه صادرات 30 بشکه نفت برای کشور درآمد دارد گفت: «ما گردشگران سلامت داریم که حدود 2500 دلار و گردشگر زیارتی داریم که بین 400 تا 600 دلار برای کشور درآمدزایی دارند، متوسط درآمد ورود هر گردشگر حدود 1500 دلار است، اگر هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر بگیریم، ورود هر گردشگر برابر با صادرات 30 بشکه نفت است.»

مونسان در ادامه به تدوین سند جامع گردشگری کشور نیز اشاره کرد و گفت: این سند در کمیسیون های دولت در حال بررسی و رسیدگی است. تلاش کردیم که سند جامعی باشد اگر نقاط ضعفی هم داشته باشد در کمیسیون های دولت بررسی می شود و چکش کاری خواهد شد.

او در ادامه درباره نشان دادن ایران به عنوان مقصد سفر به رنگ زرد در برخی از سایت های کشورهای خارجی نیز گفت: رنگ های زرد و قرمز یعنی رفتن به آن کشور ریسک است، گردشگران قبل از سفر به هر کشور آن سایت ها را نگاه می کنند تا اوضاع را ببینند و رنگ زرد و قرمز در واقع به نوعی عدم توصیه وزارت امور خارجه آن کشور برای سفر به این کشورهاست.

مونسان درباره افزایش عوارض خروج از کشور نیز گفت: من با افزایش سه برابری آن مخالف بودم و اعتقاد دارم اگر قرار است افزایشی اتفاق بیفتد این افزایش باید صرف حوزه گردشگری شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1