23 آوریل 2024 - 18:29

روش های تصفیه آب در طبیعت

10 نوامبر 2018 - 18:00 dsfr.ir/tj8ol

روش های تصفیه آب در طبیعت
karnaval.ir
تصفیه آب در طبیعت

برای گردشگرانی که بدون تور به سفرهای کمپینگ چند روزه می روند و ممکن است تجربه بقا در طبیعت را احساس کنند، یکی از موارد ضروری که باید به آن فکر کنند آب است.

در سفر به طبیعت هر اتفاقی ممکن است پیش آید که یکی از ضروری ترین این موارد تهیه آب شرب سالم است و با از دست دادن ذخیره آب به آن احتیاج پیدا می کنیم. انسان در شرایط بقا بدون غذا تا چند روزی می تواند به زندگی خود ادامه دهد؛ اما بدون آب حداکثر ۵ روز دوام خواهد آورد.

روش های تصفیه آب در طبیعت کمک می کند در شرایطی که نیاز به آب دارید، منابع آبی همچون رودخانه، دریا، جویبار که حاوی املاح، انگل و جانداران میکروسکوپی است را تصفیه کنید و با خیالی آسوده از این منابع آبی استفاده کنید.

تصفیه آب در طبعیت ۱۲ روش کلی دارد که شامل جوشاندن آب، استفاده از فیلتر آب، قرص یا قطره تصفیه آب، استفاده از روش تبخیر آب، تقطیر، دستگاه های کوچک تصفیه آب، تصفیه آب با انرژی خورشید، کلراین، استفاده از گیاهان، استفاده از ید، جوشاندن سنگی، استفاده از پیراهن خودتان برای تصفیه آب می شود.

جوشاندن آب یکی از روش های معمول است و زمان های متفاوتی برای آن پیشنهاد شده است که متداول ترین آن ۱۰ دقیقه جوشاندن آب است که ۵ دقیقه پایانی آن باید حباب های آب را در سطح ظرف مشاهده کرد تا مطمئن شد از شر انگل و مواد آلوده رها شده اید. این روش برای آب هایی تاثیر دارد که شفاف هستند، آب هایی که دارای گل و لای بوده و پس از جوشاندن با درست کردن فیلتر شنی می توان گل و لای آن را گرفت و آب سالمی را تهیه کرد.

فیلتر آب یکی از مهمترین راه ها برای تصفیه آب و از میان فیلترها، فیلتر شنی یکی از ساده ترین فیلترها است. فیلتر شنی به این روش قابل تهیه است، با استفاده از بطری پلاستیکی آن را طوری برش دهید که شکل مخروطی بدست آید و در قسمت در بطری که شکل تیزی به خود می گیرد از پارچه و ریگ استفاده کنید؛ به طوری که این قسمت از مخروط مسدود شود. مقداری سنگ ریزه نیز به قسمت تیزی مخروط اضافه کنید تا مانع از مخلوط شدن آب با ریگ شود و باقی فضای بطری را پر از شن و ریگ کنید با عبور آب از قسمت تیزی مخروط در بطری دیگر آبی شفاف داده می شود.

قرص و قطره تصفیه آب در لوازم کوهنوردی به فروش می رسد. این قرص ها به آسانی پیدا می شوند و به دلیل داشتن پتاسیم پرمنگنات، ید و کلرین که مهمترین ماده برای تصفیه آب است، مورد استفاده قرار می گیرد، قرص یا قطره طبق راهنمایی که روی آن نوشته شده است میزان استفاده از آن نسبت به آب داده می شود. در استفاده از این روش لازم است ۱۰ ثانیه بطری حاوی قرص یا قطره را تکان دهید تا به خوبی حل شود و ۲۰ دقیقه بعد آب را مورد استفاده قرار دهید.

همچنین دستگاه های تصفیه آب وسیله لاکچری در سفر به طبیعت است که نیاز نیست کار چندانی انجام دهید و فقط لازم است دستگاه را درون آب قرار دهید و پس از ۱ دقیقه استفاده کنید، این دستگاه با مارک ها و انواع مختلف همچنین با قیمت های گوناگون در لوازم کوهنوردی می توان تهیه کرد.

تصفیه آب با انرژی خورشیدی در سفری که آفتاب بسیار دارید مورد استفاده است. این روش از روش های دیگر تصفیه آب به مدت طولانی طول می کشد تا آب را تصفیه کند. لازم است از بطری شفاف که اشعه uv را عبور می دهد استفاده کنیم و قدم بعدی آب آلوده را در بطری پر کنیم بعد از چند روز آب آماده خوردن است.

یک بطری کلراین استفاده بسیاری در تصفیه آب در سفر دارد که برای استفاده از این روش به یک لوله احتیاج دارید که از هر ۲ طرف این لوله در آن را بتوانید باز کنید. این که چه میزان کلراین اضافه کنید، به دما و آلوده بودن آب بستگی دارد؛ به طور مثال برای آبی که رنگش تیره است ۴ قطره و آب زلال ۲ قطره لازم است. پس از افزودن کلراین در ظرف را بسته و تکان داده تا محلول یک دست شود، سپس ظرف را برعکس کرده و طرف دیگر ظرف را باز کنید. حدود ۶ سانت از آب را دور بریزید و پس از آن در ظرف را بسته و ۳۰ دقیقه در محیط تاریک قرار دهید پس از آن آب آماده آشامیدن است.

استفاده از ید در تصفیه آب روش دیگر شیمیایی بوده که به تهیه آب آشامیدنی سالم کمک می کند. در این روش پس از پر کردن ظرف آب در صورتی که آب شفاف است ۵ قطره در غیر اینصورت ۱۰ قطره ید اضافه کنید. پس از تکان دادن ظرف و حل شدن ید همانند کلراین ۱ساعت در محیطی که نور نباشد ظرف را قرار دهید. در این روش آب کمی طعم می گیرد که ممکن طعم آن آزار دهنده باشد که با افزودن ویتامین c می توانید طعم آب را بهتر کنید.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1