19 مارس 2024 - 13:25

تبلیغ «لاتاری» و فروش ویزای آمریکا، کانادا و شینگن ممنوع است؟

6 نوامبر 2018 - 14:00 dsfr.ir/q529y

تبلیغ «لاتاری» و فروش ویزای آمریکا، کانادا و شینگن ممنوع است؟
wikimedia.org
ویزای آمریکا

همزمان با آغاز بزرگ ترین قرعه کشی مهاجرت به آمریکا، تبلیغات گسترده ای در آژانس های مسافرتی و سامانه های رزرواسیون ایران در حال انجام است. از سوی دیگر حجم تبلیغات فروش ویزای شینگن و کشورهای آمریکا، کانادا و انگلیس با دریافت مبالغی بعضا هنگفت، شدت گرفته و این سوال را پیش آورده که حکم این تبلیغات و فروش آزاد ویزا در چارچوب قوانین مسافرتی کشور چیست؟

ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این پرسش، با این مقدمه که آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی در بُعد گردشگری داخلی، ورودی و خروجی، استراتژی هایی دارند که بر این اساس سعی می کنند با ابتکار عمل محصول خود را متمایز و گردشگران بیشتری را جذب کنند تا منتفع شوند، گفت: همه این فعالیت ها توسط بخش خصوصی انجام می شود و دولت نظارت عالی بر آن ها دارد و قطعا اجازه نمی دهد افراد یا مجموعه هایی با عناوین فریبنده، جعلی و ضد ارزش های کشور در این باره اقدام کنند و حتما مقابل آن ها خواهد ایستاد.

آژانس های گردشگری در چارچوب مقررات و قوانین مقصد، می توانند محصولات خود را اطلاع رسانی و بازاریابی کنند و از این منظر، منافع خود را تامین کنند.

معاون گردشگری درباره تک فروشی ویزای آمریکا، کانادا و شینگن در دفاتر خدمات مسافرتی، گفت: در این باره ابهام آیین نامه ای وجود دارد. سال های گذشته پیگیری های زیادی شد، چون بحث ما این است که دفاتر خدمات مسافرتی به ویژه آن هایی که مجوز بند «ب» (اجرای تور) از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت می کنند، در قالب پکیج و بسته سفر، «ویزا» بفروشند. اما آیین نامه ای که سال ۱۳۸۰ در دولت تصویب شده است مشخصا کلمه «اخذ ویزا» را جزو فعالیت آژانس های گردشگری قید کرده است. بنابراین تا زمانی که این آیین نامه اصلاح نشده، گرفتن این حق از آژانس های گردشگری، اقدامی «غیرحقوقی» است.

وی درباره این که بنا بر آن مصوبه دولت، آیا تک فروشی ویزا در آژانس های مسافرتی «مجاز» است؟ تاکید کرد: «اخذ روادید» اولین نکته ای است که در آیین نامه مصوب سال ۱۳۸۰ هیات دولت جزو فعالیت آژانس ها ذکر شده است، اما برای کشورها و مقاصد خاص، سیاست هایی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب بخشنامه هایی ابلاغ شده است که انتظار داریم رعایت شود.

برای کشورهایی چون انگلیس، کانادا و آمریکا چارچوب و خط مشی مشخصی تعریف شده که به دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ شده تا در حیطه آن عمل کنند.

معاون گردشگری کشور درباره حکم تبلیغات لاتاری گرین کارت آمریکا در دفاتر خدمات مسافرتی و سامانه های رزرواسیون گردشگری نیز، گفت: قطعا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مواردی که خلاف فرهنگ داخلی کشور و مغایر با اخلاق و ارزش های نظام باشد، موافق نیست.

تیموری در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا همانند فروش ویزا در دفاتر خدمات مسافرتی، حکم یا قانونی درباره تبلیغات و ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا در آژانس ها، سامانه های رزرواسیون و مراکز مرتبط و یا حتی نامربوط وجود دارد؟ اظهار کرد: توصیه ها در موضوع گردشگری در سطح دنیا بیشتر حالت حقوقی است تا قانونی. یعنی آن قدر گردشگری را منعطف می دانند که خیلی سفت و سخت با آن برخورد نمی کنند.

از طرف دیگر «لاتاری» در کشور یا مقصدی خاص اتفاق می افتد و در صنعت گردشگری، این قوانین مقصد است که حاکمیت دارد نه مبدأ. با این حال، تبلیغ و بازاریابی با عناوینی مغایر با ارزش های جامعه، اخلاق و قانون کشور، مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1