29 مارس 2024 - 05:25

آفرود در «مرنجاب» مشروط شد

4 نوامبر 2018 - 16:00 dsfr.ir/5k6ys

مرنجاب

رییس کلوب سافاری استان های جنوب غرب کشور گفت: ورود خودروهای آفرود و سافاری در کویر مرنجاب ممنوع نشده، بلکه در حال سامان دهی است.

پاییز سال گذشته دادستان آران و بیدگل حکم «ممنوعیت ورود خودروهای دو دیفرانسیل و موتورهای کراس به مناطق کویری» این شهرستان بویژه مرنجاب را درحالی صادر کرد که به گفته محسن یارمحمدیان - معاون گردشگری استان اصفهان تخریب زیست محیطی حاصل از ورود این خودروها تهدیدآمیز و غیرقابل جبران شده بود.

به گفته این مقام مسؤول، حکم دادستانی در آبان ماه سال ۹۶ پس از ورود همزمان ۷۵۰ دستگاه خودروی دو دیفرانسیل در یک روز به کویر مرنجاب، صادر شد. اینک پس از گذشت یک سال از اجرای آن حکم، حسین انصاری فرد رییس کلوب سافاری استان های جنوب غرب کشور و اصفهان از اجرای طرح سامان دهی ورود خودروهای دو دیفرانسیل در کویر مرنجاب و برداشته شدن آن ممنوعیت خبر داد.

او با بیان این که طرح سامان دهی ورود خودروهای دو دیفرانسیل با هماهنگی شواری تامین استان و مجموعه های مرتبط در استان اصفهان و با همراهی نیروی انتظامی در حال اجرا است، گفت: این طرح در مرحله نخست در مسیر قبلی مرنجاب و برای خودروهای دو دیفرانسیل اجرا می شود و در ادامه به خودروهای سواری تسری پیدا خواهد کرد.

وی درباره شرایط ورود این خودروها توضیح داد: خودروهای دو دیفرانسیل برای ورود به کویر مرنجاب باید از کلوب سافاری که در شهرستان آران و بیدگل و در محدوده کویر مرنجاب مستقر شده است مجوز ورود دریافت کنند. این مجوز رایگان و در عرض سه تا چهار دقیقه صادر می شود. شرایط دریافت آن نیز ثبت مشخصات، تایید ایمنی و ارائه مدارک خودرو و راننده و همچنین ارائه بیمه تمام سرنشینان است.

او با بیان این که اجرای طرح سامان دهی آفرود و سافاری در مناطق کویری برای پیشگیری از اعمال ممنوعیت هایی مشابه آنچه در سال گذشته اتفاق افتاد، است، گفت: ورود بی قاعده این خودروها تخریب های جدی زیست محیطی و صدمات جانی بر اثر واژگونی خودروها و گم شدن در دریاچه نمک و رمل ها را به دنبال داشته که برای ضابطه مند کردن ورود این خودروها، در جریان تکمیل این طرح قرار است مسیرهایی مشخص شده و راهنماهای محلی با خودروها همراه شوند. از هفته های آینده نیز امداد سافاری در جاده ها و دریاچه نمک مرنجاب مستقر و سرعت خودروها کنترل خواهد شود. تکنیک های سافاری و آفرودسواری در این مناطق نیز آموزش داده می شود تا از آسیب ها کاسته شود.

انصاری فرد از استقبال آفرودسوارها از این طرح خبر داد و افزود: تنها در روز پنجشنبه ۴۰۰ خودرو ثبت اطلاعات شدند و مجوز ورود به مرنجاب برای آن ها صادر شد. صدور این مجوزها از هفته آینده سیستمی خواهد شد تا سرعت بیشتر شود. اعضای کلوب سافاری نیز در منطقه حضور دارند تا کنترل میدانی انجام شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1